Werken in Barcelona

Mijn naam is Charlotte Schouten en ga van januari tot april 2009 in spanje wonen.
Ik spreek aardig spaans (niet optimaal).

Nu ben ik op zoek naar werk voor tijdelijk, mocht iemand mij daarbij kunnen
helpen of als iemand advies heeft zou u mij daar over willen mailen naar [EMAIL=“naarcharlotteschouten@live.nl”]charlotteschouten@live.nl .

Alvast bedankt,

Charlotte Schouten

Heb je al gekeken op www.werkvindeninspanje.nl? Klik daar op “banen in spanje” en ga zoeken in de banenbeurzen die daar staan. Selectie maken en langs gaan.
Veel succes!

Voor meer tips over werken in Barcelona, kun je ook een kijkje op mijn weblog nemeN:

met ook veel informatie over leven, woning zoeken etc in Barcelona!

Groetjes,

Mabel

Hallo!

Ik ben van plan om begin volgende maand naar Barcelona te gaan. Mijn grootste wens is om daar als stadsgids aan de slag te gaan. Ik heb hier al enkele contacten voor gehad maar ik ben nog op zoek naar een bijkomende functie in het toerisme. Hebben jullie enkele tips voor hotels of hostels waar ze regelmatig mensen zoeken om mee in te springen?

Ik heb gehoord dat je om een NIE-nr te verkrijgen, een vaste woonplaats moet hebben in Spanje. Indien ik de eerste maand in een jeugdherberg zou werken, maak ik hier dan geen aanspraak op? Kan je trouwens ook zonder NIE-nr werk vinden?

Sorry voor de vele vragen maar het is allemaal echt wel spannend :). Het zou natuurlijk ook leuk zijn om al wat mensen te kennen. Wel super zo’n blog!

Vele groetjes,

Els

Als je zonder NIE werkt, werk je zwart.
Zodra je werkt moet het bedrijf waar je voor werkt jouw NIE opgeven voor het kontrakt. Dan moet je het dus aanvragen.
Zolang je niet werkt heb je geen NIE nodig (max. verblijf 3 maanden).

Dus: eerst een baan zoeken en dan je papieren regelen (NIE, bankrekening, aanmelding bij seguridad social en een huisarts zoeken etc).
Uiteraard moet je een adres in Spanje opgeven bij al deze instanties.

Je kunt ook eerst al je papieren regelen en dan een baan gaan zoeken. Zo heb ik het gedaan en het scheelt tijd enzo om het te regelen als je een baan hebt… meestal wordt NIE gevraagd voordat je aan de slag gaat, omdat zij (lees bedrijven en uitzendbureaus) ook weten dat je zonder NIE niet meteen aan de slag kunt :wink:

En idd je moet een adres hebben!

Hey Hey,

Het leek mij gewoon leuker de eerste maand in een jeugdherberg te verblijven aangezien ik nog geen zekerheid van een job heb. Als ik dan al een appartement zou huren, ben ik uiteraard al wel een hele boel centjes kwijt… Heb je er soms een idee van waar ik goedkope, gedeelde appartementjes kan vinden, met een goede bereikbaarheid ( tram, bus ?).

Er zijn enkele reisagentschapjes waar ik misschien bij aan de slag kan, maar ik zoek ook nog een bijkomende job. Want een job als gids is meestal Freelance…Kan je gemakkelijk een baan vinden als je geen Catalaans spreekt? In welke functies zoeken ze vaak naar toeristen?
Ik heb al op verscheidene sites geprobeerd, maar vaak verwachten ze toch dat je Catalaans spreekt precies…Ik zou graag werken in een informatiecentrum, hotelletje of zelfs cafe - restaurant…

Ik heb gezien dat er ook heel wat ontmoetingsplaatsen zijn voor Nederlanders. Belgen zijn toch ook welkom hoop ik ;)!
Worden er vaak activiteiten georganiseerd zodat je gemakkelijk mensen kan leren kennen?

Sorry voor de vele vragen :)! Ik ben echt razend benieuwd, en je kan natuurlijk best deze vragen stellen aan iemand die er woont!

Hoe is het weer er trouwens nu rond deze periode :)?

Vele groetjes,

Els

Anwtoorden even tussen # # in je tekst:

Hey Hey,

Het leek mij gewoon leuker de eerste maand in een jeugdherberg te verblijven aangezien ik nog geen zekerheid van een job heb. Als ik dan al een appartement zou huren, ben ik uiteraard al wel een hele boel centjes kwijt… Heb je er soms een idee van waar ik goedkope, gedeelde appartementjes kan vinden, met een goede bereikbaarheid ( tram, bus ?).

www.loquo.com, daar vind je appartementen en kamers: hou voor een goede kamer wel van 350 - 450 euro all incl aan

Er zijn enkele reisagentschapjes waar ik misschien bij aan de slag kan, maar ik zoek ook nog een bijkomende job. Want een job als gids is meestal Freelance…Kan je gemakkelijk een baan vinden als je geen Catalaans spreekt? In welke functies zoeken ze vaak naar toeristen?

Als je in de toerisme industrie wil werken en officieel, zul je idd vaak en spaans en catalaans moeten spreken en papieren (lees opleiding) moet hebben. Wat er verder zwart of buiten de officiele sector wordt aangeboden, tja dat kan verschillen, ook qua talen. Ga er wel vanuit dat als je met mensen dient te werken, je echt wel wat spaans moet kunnen, maar als je bijv campingwerk aan de costa gaat doen, zal dat minder snel nodig zijn omdat daar veel campings zijn waar alleen maar buitenlanders komen.

Dan “in welke functies zoeken ze toersiten”… beetje lastig te beantwoorden, want toeristen werken over het algemeen niet :wink: maar ik denk dat je bedoelt: buitenlanders die hier willen werken… ja allerlei sectoren… helaas is het aanbod van part time functies niet zo groot, meeste is full time en dan kom je als buitenlander zonder spaans al snel in een call center terecht… #

Ik heb al op verscheidene sites geprobeerd, maar vaak verwachten ze toch dat je Catalaans spreekt precies…Ik zou graag werken in een informatiecentrum, hotelletje of zelfs cafe - restaurant…

Kijk en voor dit soort banen heb je echt spaans nodig en ook catalaans, want we zijn hier in Catalunya en de Catalanen verwachten in een winkel/restaurant/informatiecentrum echt in het Catalaans te worden geholpen :wink:

Verder hier als free lancer werken heet “autonomo” en daarvoor dien je officieel ingeschreven te staan en je betaalt dan (helaas) zo´n 200 - 250 euro per maand aan sociale lasten… Ik ga er nu even vanuit dat dat niet is wat je wil… maar gewoon ff iets zoekt part time… Dan of een call center (soms hebben ze 30 uur per week) of fietstours doen ;)#

Ik heb gezien dat er ook heel wat ontmoetingsplaatsen zijn voor Nederlanders. Belgen zijn toch ook welkom hoop ik ;)!
Worden er vaak activiteiten georganiseerd zodat je gemakkelijk mensen kan leren kennen?

Er zijn geen officiele ontmoetingsplaatsen maar wel wat barren of borrels waar NLers komen… als je ff Googled kom je ze zo tegen en bij mijn weten is er nog nooit een Belg aan de deur geweigerd :wink:

Sorry voor de vele vragen :)! Ik ben echt razend benieuwd, en je kan natuurlijk best deze vragen stellen aan iemand die er woont!

Hoe is het weer er trouwens nu rond deze periode :)?

Voor actueel weer verwijs ik je graag naar:

meteocat.com - This website is for sale! - meteorologia previsions del temps pronstics del temps weather forecasts Catalunya weather Catalunya Resources and Information. #

Als ik je verder nog een tip mag geven: ga meteen spaans leren en ff flink sparen want zonder geld of vaste baan, kan Barcelona heel duur zijn…

Succes!,

Mabel #

Vele groetjes,

Els

Hoi Mabel,

Alvast bedankt voor al deze informatie. Hier kan ik al heel wat weg mee ;).

Spaans spreek ik vloeiend, enkel Catalaans is een probleem. Maar ik ben wel van plan om daar een cursus te gaan volgen.

Ik heb al contact opgenomen met enkele hotels en campings in de buurt van Barcelona. Even afwachten nu…

Het kan zijn dat ik tussen 22 en 25 maart al eens even naar Barcelona kom om een aantal zaken te regelen. Misschien kunnen we dan eens afspreken?

Groetjes,

Els

Dat is wel een beetje een drukke periode voor me, maar mail me maar ff via e_mabel@yahoo.com tegen die tijd.

Groetjes,

Mabel

Dat zal ik zeker doen!
Ik ben er voor 4 dagen van 21/03 - 25/03.

Hopelijk tot dan!

Groetjes,

Els

Hoi Mabel,

Ik ben nu in Barcelona. Ik kan vanavond en morgenavond wel afspreken. Als je tijd zou hebben, mag je me altijd eens bellen op het nr 647062543. Als het niet lukt, zien we elkaar zeker daarna wel eens een keertje.

Groetjes,

Els

Zowel vandaag als morgenavond kan ik helaas niet meer!

En tip: zet je tel nummer niet op een (openbaar) forum.

Woe- of donderdagavond wel, maar mail me daar even over via e_mabel@yahoo.com

Groetjes