Wie kan mij meer info geven.
zijn er mogelijkheden om in argentinie te werken als fystiotherapeute, eventueel in een ziekenhuis, rusthuis of andere medische instelling of op zelfstandige basis in een prive-praktijk.
Is mijn diploma van Belgie geldig als ik dit laat vertalen naar het spaans? (eventueel ook mijn eindwerk laat vertalen), of moet ik ginder een nieuwe opleiding volgen.
Ik zou jullie hartelijk dankbaar zijn.
Legaal werken in Argentinie voor iemand uit een niet Mercosur land kan alleen volgens een procedure die erg lijkt op de procedure die de EG hanteert voor Argentijnen.
Kort gezegd komt het erop neer dat je eerst een uitnodiging/baan/aanstelling moet hebben geregeld bij een Argentijnse werkgever die vervolgens de papierwinkel moet afhandelen voor jou. Is dat geregeld dan kun je ( of je werkgever) een visum met work permit aanvragen, met referenties naar je werkgever.
Je werkgever zal aangeven welke diploma’s noodzakelijk zijn/ ze eisen, of welk niveau.
Voor Nederlanders geldt dat diploma’s over en weer kunnen worden gelegaliseerd mbv een zgn. Apostille stempel, dat eigenlijk aangeeft dat beide landen elkaars officiele documenten accepteren, en dat het document, en dus ook diploma’s, alleen vertaling behoeven, door een beedigd vertaler en dus eigenlijk geen herwaardering.
Illegaal werken is geen optie bij een gerespecteerde werkgever in de gezondheidszorg. De AFIP ( belastingdienst) is redelijk actief met illegaal werk bezig, vooral werksters etc. maar vooral de werkgever is hier bang voor. toerisme, hotels, vertaling, call centers etc. kennen een eigen dynamiek van illegaal personeel en de regels rond toeristvisa in Argentinie zijn nog steeds een lachertje vergeleken met de EU.
Een job in de medische sector is toch echt andere koek, dus ga ervan uit dat je de lange legale weg moet afleggen.
Dag Mirke,
Misschien kan je best ter plaatse zoeken naar de geschikte job en ondertussen werken en verblijven op een Posada Wine Farm in Mendoza, Argentinië.
In naam van mijn zoon in Argentinië stuur ik je dit bericht.