Werken bij een reisbureau. Kan dat?

Hoi allemaal,

Ik heb even een bevlieging en zat het volgende te denken:

Volgend jaar ga ik studeren en dat is een dure hobby, gelukkig ga ik niet op kamers en wordt het grootste gedeelte van m’n studie gefinancierd door m’n ouders. Maar om te kunnen reizen, en dat wil ik zeker gaan doen, is geld nodig en niet zo’n beetje ook. Ik wil me dan ook eens oriënteren op de mogelijkheden die ik heb op de arbeidsmarkt, voor een baantje (kleintje) naast m’n studie. Ik vind best veel leuk, maar ik wil absoluut niet in zo’n stomme supermarkt staan achter de broodafdeling ofzo. Ik vind dat zo’n aanfluiting en beschamend voor je niveau. Dus ik zat te denken… ik ben 18 jaar, heb een gymnasium opleiding in the pocket… kan ik misschien bij een reisbureau gaan werken in de toekomst (ben dan inmiddels 19 waarschijnlijk)? Maar ik weet helemaal niet of dat wel kan, misschien heb je daar wel een toeristische opleiding of iets dergelijks voor nodig. Als ik vacatures google krijg ik alleen maar fulltime-jobs te zien, maar dat is niet wat ik bedoel. Weet iemand hier of het mogelijk is wat ik wil, reageer dan even please.

Groetjes en bedankt,
Wouter v. Kuijk

Hallo Wouter…

Het is heel moeilijk om uberhaupt een baan op een reisburo te vinden. Er zou nou eenmaal niet zoveel vacatures voor. Je hebt voor het werk op een reisburo wel een diploma nodig… Het zogenoemde Sepr… Dus ik denk dat het moeilijk voor je zal worden om aan de slag te kunnen…

voor meer informatie over Sepr: www.sepr.nl

Succes!!

Hey bedankt! :thumbsup:
Ik zal eens kijken of ik wat meer info kan vinden over die opleiding. Ik zie dat ie ook schriftelijk kan via de LOI. Dat is misschien wel wat. Weet je toevallig de duur van de opleiding? Als het niet heel lang is valt het te overwegen, maar als het 3 jaar duurt ofzo, dan zie ik er vanaf.

Maar deze opleiding hè… is die ook nodig voor bijvoorbeeld administratief werk of als je maar twee daagjes in de week daar zou gaan werken? Niet als reisadviseur of iets dergelijks, maar gewoon niet iets heel ingewikkelds, echt als bijbaan.

Wouter v. Kuijk

Hoiii,

Cynthia, wat betreft de vereiste om op een reibureau te werken, er wordt idd over het algemeen Sepr gevraagd. Maar dit is zeker niet altijd zo. Ik heb zelf het TIO college in Den Bosch gedaan en daarna ook naar verschillende vacatures gezocht. Ik kan me herinneren dat een aantal jaren geleden D-reizen veel vacatures vrij had. Echter, een Sepr opleiding was geen vereiste, slechts een pre. Ze vroegen minimaal Havo opleiding en enige affiniteit met reizen. Zo heb ik vaker vacatures in de reiswereld voorbij zien komen.

Wouter, een toeristische opleiding is vooral kennis in je hoofd stampen, erg saai vind ik zelf. Een opleiding binnen het toerisme is vaak duur, LOI zou misschien een oplossing zijn. Maar voor iemand met een gymnasium opleiding kan ik me toch wel een interessantere studie voorstellen, wil je dit naast een vervolg studie gaan doen? Al met al is het natuurlijk hartstikke leuk om in het toerisme te werken. Je krijgt te maken met vakantiegangers en je raakt daar zelf ook snel enthousiast van.
Ik weet niet of je in/of in de buurt van een stad woont en je deze stad goed kent, maar in sommige steden zoeken ze nog wel eens een gids, vooral in historische steden als Den Bosch, Maastricht etc. etc.

Succes,

Xander

Ja, het is in principe enkel en alleen bedoeld als bijbaan en dat dus naast mijn rechtenstudie volgend jaar. Op die manier wil ik wat sparen om te kunnen reizen. Als zo’n Sepr niet altijd vereist is kom ik misschien wel ergens aan de slag. Gewoon opensollicitatie sturen naar aantal reisbureau’s dat werk misschien nog wel het beste.
Ik woon in Den Haag, nog geen 2 kilometer van het hartje centrum, dus wat dat betreft heb ik wel een voordeel. Punt een zijn er veel verschillende grote en kleine reisbureau’s en punt twee, een gids is ook wel geinig om te zijn. Moet ik wel wat meer kennis van de historie van de stad hebben dan dat ik nu heb denk ik. Maar op z’n minst kan ik natuurlijk eens informeren bij een VVV-kantoor of iets dergelijks.

Echter lijkt mij het werken bij een reisbureau toch iets leuker dus ik zal daar eerst eens achteraan gaan. Maar ik houd de optie zeker open.

Wouter v. Kuijk

XanderR, het laatste jaar is het wel moeilijker geworden. Ik ben er zelf met geluk ingerold door mijn stage!! Wat je zegt over D-reizen klopt inderdaad… dat schoot me net ook te binnen!!

Wouter, de meeste kans maak je dus bij D-reizen… Zij hebben een interne opleiding… en daar hoef je dus niet eerst zelf een studie voor te volgen… Mijn sepr heb ik ook als thuisstudie gedaan… heb de boeken besteld, en je kunt je op de website van Sepr aanmelden voor je examens!! Het is inderdaad veel stampwerk, maar als je het leuk vind moet het lukken… Vergis je niet, het is heel veel stampwerk, weet natuurlijk niet of dat te combineren is met je studie!!!

Veel administratief werk op een reisburo zul je niet tegenkomen… Het enige administratie gedeelte is eventueel facturen invoeren, maar denk dat je dat snel zat bent!!

Succes!!

Veel succes, en ik zou het gewoon proberen bij D-reizen…

Het is idd veel stampwerk Cynthia.
Jammer dat je niet in de buurt van Nijmegen woont Wouter. :slywink:

Ja Xander… jammer hè!? :crybaby: Maar treur niet; als ik het ga doen en ik slaag dan kom ik wel een keer op de koffie :wink:.

Maar even zonder dollen, ik las op de LOI website bij deze studie: “Behaalde SEPR VVR-certificaten blijven 3 jaar geldig. Je diploma is je reisbewijs.”

Dat is helemaal mooi… steek je daar ongeveer een jaar je vrije tijd in en investeer je 50 euro per maand en dan verloopt het gewoon na een periode van drie jaar! Kan je het dan verlengen, moet je alles opnieuw doen… hoe zit dat?

Groetjes,
Wouter v. Kuijk

er verandert zo snel zo veel in de reiswereld dat ze telkens update’s hebben enzo… heb ooit in 2002 ofzo ook sepr via loi besteld, maar ookal heb ik die boeken nog wel, kan ze niet gebruiken omdat ze niet meer geldig zijn… inschrijving is dus verlopen of zoiets…
maar als je volgens mij je papiertje hebt en je werkt op een reisburo, dan krijg je die up-date’s allemaal vanzelf binnen en verlengt het vanzelf… denk dat ze echt bedoelen als je alleen het papiertje haalt en er verder 4 jaar nix mee doet, dan ben je in jaar 5 niet meer genoeg op de hoogte…
zoiets zal het zijn!

succes
enneuhm… sorry hoor, maar als je simpel en alleen administratief werk wilt doen… dat is toch ook zonde van je niveau…? reiswereld verdiend niet zoveel, kun je beter ergens werken (ookal is het onder je niveau) wat goed veel en snel verdiend… toch?

Je diploma is onbeperkt geldig… echter je dient wel al je certificaten in 5 jaar te behalen, anders verloopt het inderdaad… Kijk anders even op www.sepr.nl

x