Toerisme opleiding???

Hallo allemaal,

Mijn naam is Patrick en ik ben 29 jaar jong. Mijn droom was altijd acteur worden en daar heb ik ook alles voor gedaan en voor opgegeven. Nu komt alleen het besef dat ik daar nooit volledig mijn geld mee ga verdienen omdat het heel lastig is om er tussen te komen. Een paar jaar geleden ging ik voor het eerst een verre reis maken en raakte verslaafd. sindsdien ben ik al op veel plekken geweest en stel ik ook mijn eigen reizen samen. Ik vind het geweldig om erover te vertellen en andere mensen enthousiast te maken. Daarom lijkt mij een baan in de reiswereld wel iets voor mij. Behalve dan dat ik een aantal jaar werkzaam was op Center Parcs heb ik verder nog nooit gewerkt in deze branche en wil ik dus graag ervaring gaan opdoen en een opleiding volgen. Ik zou graag (groeps)reizen willen gaan begeleiden, zou reizen willen verkopen en in de toekomst zou ik misschien wel mijn eigen reisbureau willen beginnen. Hieronder enkele vragen :

• Welke deeltijd opleiding kan ik het beste gaan volgen?? (Woonachtig in Amsterdam)
  • Is het IVOR een goed begin???
  • Hoe is Scheidegger op dit moment na overname???
  • Is een combinatie reisbegeleider en verkoop reizen mogelijk???
  • Speelt leeftijd een enorme rol in deze wereld???
  • Welke taal kan ik het beste erbij gaan leren??? (ik kan Engels en Duits)

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen.

Patrick

Beste Patrick,

Ik moet je als eerste zeggen dat het voor mij echt vele jaren geleden is dat ik in de reiswereld werkte en ja, dat was erg leuk, wel weinig verdienen, maar veel reizen!

Toen was het zo dat we liever mensen aannamen die gereisd hadden en wisten wat het was om buiten de grenzen te kijken dan mensen die een diploma hebben, hoe dat nu is weet ik dus niet. Een combinatie van beide is misschien het beste.

Mijn advies is, kijk naar de reisorganisaties waar je eventueel zou willen werken (bijvoorbeeld Djoser is iets anders dan OAD) schrijf zo veel mogelijk organisaties aan, vertel je verhaal, wat je hebt gedaan en wat je zou willen en ook wat je zou willen investeren en vraag hen je advies of dat ze eventueel werk voor je hebben. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Onze uitgangspunt toen was, het praktische kun je allemaal leren, je instellingen en klantvriendelijkheid minder; dat heb je of heb je niet en is veel moeilijker aan te leren.
Misschien kun je een soort van stage lopen en daar naast je opleiding doen.

Nogmaals hoe het tegenwoordig is, weet ik niet, de banen liggen niet meer voor het oprapen en er wordt veel meer geboekt door klanten via het internet, dus de reiswereld zal het niet makkelijk hebben, maar als jij een goede instelling hebt en initiatief toont, een leuke brief schrijft met een goede CV, wie weet.
De reisorganisaties weten welke opleidingen zij het beste vinden voor hun medewerkers.

Succes!
groet,
Sandra