Hallo!
Misschien een stomme vraag, maar hoe word ik reisleidster? Gaat dit via reisorganisaties zelf of moet ik er een opleiding voor volgen?
Mail: hemrieke83@hotmail.com
Alvast bedankt!
Hallo!
Misschien een stomme vraag, maar hoe word ik reisleidster? Gaat dit via reisorganisaties zelf of moet ik er een opleiding voor volgen?
Mail: hemrieke83@hotmail.com
Alvast bedankt!
Volgens mij moet je daar een opleiding voor volgen. Er zijn voldoende mogelijkheden voor. je kunt gewoon op internet zoeken en je vind wel een paar plaatsen waar je een dergelijke opleiding kunt volgen. Ik zelf heb die opleiding niet gedaan. Toch heb ik gesolliciteerd naar zo’n baan voor de zomer, lijkt me helemaal geweldig. Maar inmiddels heb ik al een afwijzing binnen. Ik zou te weinig ervaring hebben met het begeleiden van groepen etc. Dus met een opleiding heb je meer kans denk ik.
Succes ermee!
Op de NHTV (kort-hbo) in Breda, kun je als reisleidster afstuderen!
Hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes
Veel reisorganisaties hebben een interne opleiding en je hoeft niet altijd ervaring te hebben. Kijk gewoon op de sites van de organisaties die kampen en reizen organiseren. Er zijn er genoeg waarbij je alleen een weekendje aanwezig moet zijn voor een opleiding. Of er reist de eerste week een begeleider met je mee.
Succes ermee!
Realiseer je wel dat het niet altijd even makkelijk is om reisleider te zijn. Je hebt een grote verantwoordelijkheid voor vaak een grote groep kinderen, jongeren of volwassenen en er kunnen rare dingen gebeuren…
Groetjes!
Hoi je hoeft er niet per se een opleiding voor gedaan te hebben, maar ga je zo iets doen zonder theoretische kennis, dan wordt het volgens mij geen succes. je moet echt wel wat theoretische kennis van het vak hebben. Ikzelf doe een opleiding MTRO waarmee ik dus als reisleider kan gaan stage lopen en werken. Je moet veel kennis hebben van klachtenbehandeling enz. Ik zou het zonder opleiding niet wagen dan wordt waarschijnlijk meer een reislIJdster
groetjes,
Bram
Henrike, ik heb de opleiding voor international tourleader gevolgd bij het Travel Institute te Rotterdam in 2000-2001. Leuke opleiding en kan ik je zeker aanraden, de opleiding start in oktober. Enne, ik sluit me bij Bram aan: theoretische kennis van bepaalde zaken moet je gewoon hebben zodat je weet hoe je bepaalde zaken moet aanpakken.
Doe Peter de groeten van me, www.travelinstitute.nl
Succes!
Rika.
Hallo,
Je kunt het inderdaad via de reisorganisaties zelf proberen of via het Ivor. Kijk maar op www.ivor-reisbegeleiding.nl
Zij doen een cursus van een week of 8 en helpen je eventueel bij het zoeken naar werk.
je kan ook geoon solliciteren hoor en dan zien je wel ik heb gewerkt met mensen die geschiedenis of verpleegkunde hadden gestudeerd.
Maar de IVOR is wel een goeie heb ik ook gedaan neit dat ze me hebben geholpen met een baan. Maar verder wel ok
Klopt, Ivor is er ook nog. Ik vond alleen het programma van het Travel Institute beter dan dat van Ivor.
Natuurlijk kun je “gewoon” solliciteren bij reisorganisaties en als je al veel reiservaring hebt komt dat ook goed van pas. Maar kennis van bepaalde zaken blijft toch noodzakelijk, vind ik.
Succes!
Rika.
Maar bij sommige organisaties krijg je ook trainingen voordat je op pad gaat. Je zal natuurlijk niet zoveel weten als iemand die er echt voor gestudeerd heeft, maar je kan het altijd proberen.
Ik heb zelf ook niet echt een passende opleiding maar ben wel al een aantal jaar tijdens mijn zomervakantie reisleider bij zomerkampen voor kinderen en jongeren. Misschien is dat ook wat voor jou? Ik ben reisleider bij Simbo maar er zijn wel meer vergelijkbare organisatie. Succes!
Er wordt zeker niet altijd een opleiding gevraagd, je kunt direct bij veel organisaties solliciteren, maar het is dan wel belangrijk om dan praktijkervaring te hebben. Dan moet je het land waar je wilt gaan reisbegeleiden goed kennen, doordat je er zelf gereisd hebt bijvoorbeeld en de taal goed spreekt.
Ik heb zelf een paar jaar als reisbegeleidster gewerkt in Peru en Bolivia, daar is het heel belangrijk dat je weet wat je moet doen als er ineens wegen geblokkeerd zijn, mensen ziek worden, hotels niet voldoende kamers gereserveerd hebben en dergelijke. Het is zeker geen vakantie voor de begeleider! Ik kwam meestal helemaal bekaf terug en de vrije dagen gebruikte ik voornamelijk om te slapen en bij te tanken.
Maar het is wel heel avontuurlijk, een apart wereldje!
Voor sommige organisaties is het niet nodig om de taal te spreken, en sommige reisleiders worden ingedeeld voor landen waar ze nog nooit zijn geweest. :wereld:
Oud draadje overigens.
Voor reisleidster kun je het proberen bij het IVOR in Tilburg.
Zij leiden mensen op tot reisbegeleiders in een cursus, voor volwassenen.
Probeer het eens hier www.reisleiding.nl bij het IVOR
hoi,
je kunt ook eerst wat ervarig op gaan doen, ik zet er ook over na te denken om een opleiding te doen voor reisleidster. Maar in de zomer maanden ben ik ook al reisleidster van jongeren (7- 19 jaar) je mag zelf kiezen welke leeftijden je wilt. Maar wat ik bedoel als je een beetje praktijk ervaring wilt kun je het hier ook proberen ik heb het al twee jaar gedaan en ga dit jaar weer want ik vind het super leuk. als je intersse hebt zeg je het maar dan geef ik je de naam van de organisatie wel door het enig wat je hoeft te doen is een mailtje sturen, daarna krijg je 2 gesprekjes en als je geschikt vinden krijg je een korte opleiding van 4 dagen waarin je alles leert wat je moet weten, ervaring is niet nodig maar wel veel enthousisme om het te doen.
en als je erover twijfelt neem je eerst evt een kijkje op de site!
www.vinea.nl (hier kun je je ook eventeel aanmelden)
groetjes monique :dag:
Ik studeer zelf aan de NHTV in Breda (opleiding Functiegericht B-Toerisme en Recreatie) en kan daarmee ook reisleider (tourmanager) worden.
Het verschilt volgensmij ook nogal per organisatie, de een vraagt mensen die enkel een cursus volgen, de ander vraagt mensen die een opleiding hebben gevolgd…
ik zie op facebook van sunweb de hele tijd advertenties voorbij komen. je hebt geen opleiding nodig, die krijg je intern.
Succes!