hallo
Ik ben bijna afgestudeerd als HBO-V verpleegkundige en ik zou graag daarna in australie als verpleegkundige gaan werken. In eerste instantie voor een jaar en daarna verder kijken of ik er wil blijven of weer terug wil. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet regelen en wat er allemaal voor nodig is? En ook hoe ik daar een baan kan vinden en huisvesting kan regelen?
Alle hulp en tips zijn welkom!
Groetjes Marieke
Hoi Marieke,
Als verpleegkundige zou je goed zitten! Er is een schreeuwend tekort aan verpleegkundigen in Australië.
Ik las dat je graag eerst een tijdje zou willen werken daar. Je mag alleen maar werken in Australië met een Working Holiday Visa of een permanent visum. Met een WHV kun je tot 12 maanden werken in Australië, alleen mag je maar maximaal 6 maanden voor dezelfde werkgever werken. Je zou dus in dat jaar bij 2 ziekenhuizen kunnen werken.
Ik weet alleen niet of ziekenhuizen een “backpacker” aannemen. Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Dat zou je kunnen uitvragen of misschien dat iemand dat hier wel weet.
Als je een permanent visum wilt, dan moet je minstens 3 jaar werkervaring hebben VOORDAT je een permanent visum aanvraagt. Het kan wel 2 jaar duren voordat je ooit zou horen of het visum word toegekent, maar helaas moet je dus echt eerst 3 jaar ervaring hebben.
Als je dus voor een WHV gaat kun je naderhand dus niet zomaar blijven. Dan moet je dus eerst terug naar huis en na je 3 jaar werkervaring kun je een permanent visum aanvragen als je dus echt naar Australië wilt verhuizen.
Ik hoop dat je hier alvast wat aan hebt. Als je meer wilt weten, laat maar horen, ik help je graag. En als ik het ook niet weet, er bestaat google
ik kan je helpen zoeken.