Werken als divemaster

Ik heb de grote droom om na mijn havo een jaar naar het buitenland te gaan om te werken als divemaster. Ik ben nu hard bezig om alle verplichte duikcursussen te doen. Maar ik vroeg me af, weet iemand wat de mogelijkheden hier van zijn en of die er uberhaupt wel zijn voor een onervaren westerse divemaster in Indonesie. Ik zit er aan te denken om een divemaster internship van 8 weken op Gili Meno te doen zodat ik in iedergevel goed leer hoe ik met de klanten om moet gaan en hoe het nou gaat in zo’n team. maar ik wil dus graag weten wat mijn mogelijkheden en kansen zijn.

Hallo Bueno,

Ontzettend leuk vooruitzicht om je dive master op de gilis te gaan doen.
Ik heb zelf mijn divemaster op Gili Air gedaan bij de nederlandse duikschool oceans 5 waar ik nu zelf ook werk als instructeur.
het is een grote aanrader! de duikstekken zijn enorm gevarieerd en de duikschool geeft je veel aandacht en onbeperkt duiken is inbegrepen.
Mijn training duurde 2 maanden waarin ik echt klaargestoomd werd om daarna direct aan de slag te kunnen. Omdat ze een IDC centrum zijn ben ik gelijk doorgegaan voor instructeur en mocht ik blijven werken.
Als je vragen hebt kan ik je altijd advies geven. simone@oceans5dive.com
Misschien tot ziens!

Simone :zon02:

Bedankt voor je reactie! Ik wil het ook zo graag op Gili Meno doen, dat is echt mijn plekje, voel me er helemaal thuis. Wat gaaf dat je dat zo allemaal gedaan hebt! Ik wil ook proberen om mijn instructeur er achteraan te doen. De duikplekken op de gili’s ken ik al aardig. Ik heb er nu 47 duiken gemaakt. Wat ik me nog wel echt afvraag: Als ik daar mijn divemaster ga doen, is het mogelijk om dan een baan te krijgen? Ik weet ook dat je als divemaster niet veel verdient, maar is dit genoeg om een accomodatie te betalen en ook nog te kunnen eten en drinken (als je het allemaal low budget doet natuurlijk. Nogmaals heel erg bedankt voor je reactie!

Graag gedaan :wink:
Om echt een baan te vinden als divemaster met een salaris is lastig.
Dit omdat je een werkvergunning moet hebben en die zijn kostbaar (1200$ per jaar plus zo’n 500$ aanvraagkosten. Vrijwel alle duikscholen kiezen er voor om deze alleen aan instructeurs aan te bieden. Tijdens het hoogseizoen (juli-september) worden er wel vaak westerse dm’s ingezet, zeker tijdens ramadan. Maar het blijft altijd een risico als immigratie getipt wordt.
Mocht je ergens kunnen werken dan betalen ze hier meestal per tank (aantal duikers dat je gidst). Dat is rond de 15.000 IDR. Dus alleen bij een hele drukke duikschool kan je hiervan rondkomen. Als instructeur kan je echter een leuk salaris verdienen!

Mocht je informatie willen over de divemaster of de idc op de Gilis, kijk dan eens op http://www.indonesia-idc.com

Groetjes,

Simone

Hmm werken als divemaster wordt hem dus niet… Nouja ik ga in iedergeval de divemaster internship van 8 weken op Gili Meno doen. 8 weken in het paradijs en veel duiken, beter kan niet:) Ik ga proberen om genoeg te sparen voor de IDC. Maar bedankt!!