Ik was aan het rond reizen door zuid-amerika. 3 maanden geleden een chileense meid ontmoet (in argentinie). Na een leuke week met elkaar doorgebracht te hebben (we verbleven op dezelfde camping), besloot ik met haar verder te reizen. Na 3 maanden reizen (en een te gekke tijd), moest zij weer terug aan haar studie in Santiago, en besloot ik met haar me te gaan. Nu woon ik dus in Santiago… (ik verblijf nog steeds op toeristenvisum die 90 dagen geldig is, maar die verlengbaar is voor weer 90 dagen door even een dagje naar argentinie te gaan en weer terug te komen)
Anyways, mijn geld is ook aan het opraken dus ben opzoek naar een baantje. Dus ik aanmelden als engelse leraar bij een engelse school in santiago, na 2 dagen training en een demo-klas ben ik aangenomen… maar nu. Ze weten niet zeker of ze mij willen aannemen zonder contract. (word deze week terug gebeld)
Een werk visa kost 316000 chileense peso´s, 635 US dollars. Als je direct wilt beginnen, dan moet je zelfs 150% over dit bedrag betalen.
Aangezien ik over 2 maanden (de zomervakantie in Chile) samen met mn vriendin 3 maanden naar Nederland ga, wil ik niet dit bedrag betalen. Waarom is het zo duur voor Nederlanders? Amerikanen hoeven bijvoorbeeld niks te betalen voor een werk visa!
Heeft iemand ervaring met werken in Chile? En kan je me tips geven. Volgens mij is de enigste optie voor mij zwart werken. Ik hoor graag van jullie!
Inderdaad, een werkvisa voor Nederlanders is schrikbarend duur, van alle nationaliteiten zijn alleen Engelsen en bewoners van Trinidad en Tobago nog duurder uit. Ze zullen er wel een goede reden voor hebben bij de Extranjeria. Maar ik zou niet weten waarom…
Zwartwerken bij je toekomstige werkgever is erg risicovol, vooral voor je werkgever want als je ontdekt wordt krijgt jou werkgever een flinke boete van de Inspection de Trabajo en jij wordt waarschijnlijk het land uitgezet.
De norm is dat de werkgever voor jou visa betaald als ze graag willen dat je voor hun werkt, heb je het al met hen daar over gehad? Maar als je dan al na twee maanden weer tergug wilt naar Nederland, dan zullen dat ook niet leuk vinden… Of ben je dan van plan om na die drie maanden vakantie in Nederland weer terug te komen naar Chili om met hetzelfde contract door te gaan?
De norm is dat de werkgever voor jou visa betaald als ze graag willen dat je voor hun werkt, heb je het al met hen daar over gehad? Maar als je dan al na twee maanden weer tergug wilt naar Nederland, dan zullen dat ook niet leuk vinden… Of ben je dan van plan om na die drie maanden vakantie in Nederland weer terug te komen naar Chili om met hetzelfde contract door te gaan?
Groeten uit Pucón,
Grietzen
[/quote]
Ze zijn bereid het bedrag voor te schieten, maar ik moet het dan maandelijks terug betalen. Ik wil dit doen, maar ik denk dat het beter is als ik dit in de maand Maart doe als ik weer terug kom naar Chili… Maar goed ik ga vanavond beginnen, en er zou een accountant komen waar we de opties mee kunnen bespreken. Volgens mij ga ik de eerst twee maanden gewoon zwart werken en gaan hun ervoor zorgen dat de balans in orde blijft. Ze zijn namelijk desperately opzoek naar Engelse professoren.
Thanks voor je reactie. Ik laat morgen wel horen hoe het gesprek met accountant is verlopen.
Ps. Pucón, daar ben ik geweest :zon02: . Ik heb de vulkaan beklommen (6uur klim) en vervolgens met een plastic deksel (in 15 minuutjes) naar beneden gesjoefd >>>
Misschien dat de informatie in deze PDF-file je nog van dienst kan zijn.
Zitten een paar voorwaarden bij die in het contract moeten staan, anders krijg je geen visa van de Extranjeria.