Ik had gehoord dat je in Perth kan werken voor zwart geld.Ik heb dit van meerdere mensen gehoord.Nou heb ik na 5 maanden reizen weer wat geld nodig en dacht eraan om vanuit Thailand naar Perth te gaan voor wat geld te verdienen en zo weer wat langer te kunnen reizen.Ik was in Nederland altijd werkzaam in de staalconstructie als monteur en soms als voorman,ook veel ervaring als lasser en heb regelmatig windmolens gebouwd.Wie weet mij hierover meer te vertellen?Bij voorbaat dank,Christiaan.
hoi Chris,
Ik zag je oproep. heb je ondertussen al een antwoord gekregen? Ik vlieg namelijk in oktober naar perth, en vroeg me af of het daar een beetje "easer"is om aan werk te komen. Al hoeft het bij mij niet zwart te zijn, i.v.m. met werkvisum…
Ben benieuwd naar je antwoord!
gr. Anouk
Mijn ervaring stamt van heel lang geleden, 1997… maar toen was er het meest / makkelijkst werk te vinden in de horeca, en als telemarketeer.
Pas wel op voor uitbuiting, wij werden soms zogenaamd ‘op proef’ een dag (zonder salaris) ingezet in een restaurant en daarna nooit meer gebeld.
Als je in de horeca wilt werken, is het handig om een zwarte broek bij je te hebben. Soms eisen ze een wit overhemd of een zwart shirt, dat zou ik dan ter plaatse kopen.
Telemarketing is wel rotwerk vind ik (dingen verkopen aan de telefoon), ik kreeg er hoofdpijn van… maar er waren wel veel vacatures in die branche.
Met ervaring in de staalindustrie, zou ik gewoon daarheen gaan en daar rondvragen. Liefst natuurlijk wel met werkvisum. Maar mijn baantjes waren ook zwart…
Blij om dit te lezen! Kom 1 november aan op Perth & wil vrij wel direct werk gaan zoeken… Heb nu 5 jaar fulltime ervaring in de horeca, dus zo te horen zal dat wel goed komen?
Vind de accommodatie alleen best prijzig 20 - 25 euro per nacht. Hoorde van een vriendin dat het ‘‘leven’’ in Perth best duur is, in ieder geval duurder dan bijvoorbeeld Queensland… Vorig jaar was ik vooral langs de oostkust, northern territory & south australia, dus ben benieuwd!
Als het haalbaar is wel ik proberen te werken voor m’n accommodatie, 2-3 ochtenden in de week, en daarbij een fulltime horeca baantje te scoren! Over zwart werk weet ik niets! Ga ook met een WHV.
Ik weet niet hoe de prijzen nu liggen in Perth… Destijds wel lager dan in Sydney maar ik hoorde dat het tegenwoordig wel net zo duur is als Sydney.
Als je er meerdere weken gaat blijven, kun je proberen een kamer te huren in iemands huis, dat hebben wij gedaan voor 2 maanden. Kostte ook nog aardig wat, maar wel minder dan 2 hostelbedden.
Een zwart rokje zullen ze trouwens ook goed vinden maar dan moet je misschien speciale andere schoenen meenemen. Onder een broek is het niet zo erg als je zwarte gympjes aan hebt (de meeste restaurants vonden dat prima).
Voor ons werkte het 't best om gewoon bij restaurants, café’s en kiosken lang te gaan en daar naar werk te vragen (mijn vriendin werkte een tijdje bij een fruitsap-winkeltje in een zakendistrict). Soms hing er zelfs een oproep op de deur maar ook zonder dat, gewoon vragen. Wij hadden beide ook wel wat ervaring in de horeca als bijbaantjes, dat helpt natuurlijk. En we spraken goed Engels (ik had al een half jaar in Groot Brittannië gewoond) wat natuurlijk ook helpt, alhoewel veel horecabazen zelf buitenlander zijn en het verschil niet eens horen.
Wij waren er in de winter en toen was er weinig werk in de horeca. Pas in de lente ging het makkelijker. Vooral konden we toen veel meer uren werken. In Sydney wel 60 uur per week met gratis eten. Dan heb je geen tijd en fut meer om geld uit te geven op je ene vrije dag ![]()
Via uitzendbureaus vonden we niks maar je zou het kunnen proberen.
Wel kwam er heel soms iemand per direct werkkrachten zoeken in het hostel, dan moest je alles uit je handen laten vallen en kon je direct mee en bv een hele dag t-shirts netjes vouwen en in hoesjes stoppen. Maar dat was zelden… In hostels op de prikborden hangen soms ook vacatures of tips, en praat met andere reizigers.
Oh ja, ook al hadden we WHV, de meeste werkgevers wilden ons liever zwart betalen. Scheelde hun ook administratie denk ik. Maar als je liever wit werkt moet je daar wel op letten natuurlijk. Volgens mij moet de werkgever je dan ook een uitdraai van het een of ander geven.
Zoek ook even uit wat de gevolgen zijn als je betrapt wordt op zwart werken. Misschien wordt je WHV dan ongeldig gemaakt, mar misschien wel erger… (volgende keer geen toegang meer tot het land??)
Succes.
Wat mij wel een goed idee lijkt: probeer getuigschriften in het Engels te regelen van je huidige of ex-werkgevers. Waarin ze kort zeggen wat een harde werker en klantgerichte medewerker jij bent bijvoorbeeld.
Baat het niet dan schaadt het niet. Het kan wel een goeie indruk maken. Indien mogelijk met een echte handtekening en stempel erbij en wellicht een mailadres of telefoonnummer ofzo, voor als iemand nog vragen wil stellen (wat ze waarschijnlijk niet gaan doen, maar dan laat je zien dat het echt is).
Hallo Allemaal,
Heel erg bedankt. Hier heb ik echt veel aan! Ik waarschijnlijk een maand in November in Perth en zal mijn zwarte broek en CV meenemen om daar een baantje te gaan zoeken.
Heel erg bedankt! :chin:
lfs, Anouk
Hi Anouk,
Is het gelukt met de baan? Woon je nog steeds in Perth?
Mij is het ook gelukt… Na 3 maanden zoeken, wat een drama.
Maar je hebt misschien gemerkt dat het niet goedkoop hier is, maar dat de lonen ook hoger liggen ![]()
Groetjes Vera