Mijn naam is Christiaan Drenth en ben 21 jaar oud en ben klaar met school en wil graag een half jaartje naar australie! Ik wil graag rond 20 Februari 2009 richting Australie. Ik wou eerst mango’s gaan plukken ergens en dan zoveel mogelijk geld verdienen en dan lekker met het verdiende geld rondtrekken. Toen vertelde een kennis aan mij waarom ik niet in een mijn zou gaan werken in de beurt van Perth wat daar verdien je zoveel geld in korte termijn… Bij mij gingen de belletjes wel rinkelen en dacht hier ga ik achteraan alleen kan ik (zoals altijd) niet veel informatie vinden!.. Ik heb dit verhaal tegen een collega verteld en ook hij was lijend enthousiast en vroeg gelijk wanneer ik ging! wij zijn nu met z’n tweeen een beetje ana het googelen en hopen zo meer informatie te winnen voor ons mijn avontuur in australie…
Wat ik graag wil weten is welke stappen ik op dit moment het beste zou moeten nemen voordat ik richting Perth ga?
Ik ben niet geclassifiseerd voor iets en heb verder geen opleiding in die richting wij willen wel keihard werken en we zijn ook zeker bereid om 12 uur per dag te werken!
Naar welk uitzendbureau moeten wij mailen/bellen van tevoren? wat moeten we uberhaupt regelen voordat we naar Perth gaan… (ik heb begrepen dat er in Perth veel mijnen zijn en dus ook veel mensen vragen voor dat soort werk vandaar dat ik steeds Perth benader).
Hoe ziet het werk er een beetje uit in de mijnen en hoe is het geregeld met het huisvesting en gaan we echt 10.000 Australische dollars verdienen in 2 maanden?
Elke informatie is welkom over de mijn industrie in australie…
Ik wil jullie alvast bedanken voor het lezen van mijn topic en hoor ik graag ook jullie meningen.
Uhhh ik denk niet dat er veel backpackers zijn die in de mijn industrie hebben gewerkt of willen werken. Voor zover ik de mijnen heb gezien in Coober Pedy bereid je maar voor. Het warm, ronduit heet, veel stof en zand en keihard bikkelen.
Ik weet ook niet hoe het zit met de verzekering als je in de mijn industrie gaat werken, het is namelijk erg risicovol. Ook weet ik niet of ze zitten te wachten op backpackers die toch binnen een paar weken er weer vandoor gaan. Of is het de bedoeling dat je een jaar in perth blijft hangen?
Ik vraag me af wie je verteld heeft dat je zoveel gaat verdienen? En dat je uberhaubt als reiziger daar zomaar aan de slag kan? Je zult ook wel wat qualificaties moeten hebben.
De meeste banen in de mijnen gaan naar de locals. Aan de westkust van Australie zitten de motels, questhouses etc ook regelmatig vol met australiers die daar in de buurt moeten werken.
Meeste mensen gaan fruitplukken, de schoonmaak in of iets anders. Flexibele baantjes die makkelijker te krijgen zijn en makkelijker te plannen zijn met je trip.
Voor het vinden van werk moet je gewoon uitzendbureau’s benaderen. Dat doe je ter plekke want 9 van de 10 keer heeft het geen zin om vanuit nederland ergens op te reageren.
In perth zit ook een travellers contact point, daar hangen ook briefjes met werkaanbod etc.
In Perth verdien je inderdaad iets meer dan aan de oostkust, hoeveel meer dat ligt helemaal aan het werk wat je gaat doen.
Chrisiaan maak je geen zorgen. Je hoeft helemaal niet in een mijn te gaan werken (die liggen trouwens in de richting van Kalgoorlie en dat is ver van Perth). In Perth staat op de deur van elk restaurant etc een bordje met: “Personeel gevraagd”. Er is een gruwelijk tekort aan personeel en Perth wordt steeds drukker. Probeer eens Cottesloe of Scarborough. In Cottesloe zijn backpacker hostels. Je kan ook Fremantle proberen. Maar wel lekker aan het strand. Cottesloe en Scarborough hebben prachtige stranden. Ik heb nooit in Aus. gewerkt maar weet wel dat je een permit nodig hebt. En zoals Larissa al zegt, fruitplukken is een andere bezigheid. Vergeet die mijnen maar…
Yeehaw
Wat je zou kunnen doen is ook eens op de website van BHP Billiton en andere mijnbouwmaatschappijen of oliemaatschappijen kijken.
Tav verdiensten weet ik niet of dat zo hoog is dat je in 2 maanden 10.000 AU$ netto overhoud, ik ken de belastingregels van Australie niet. Tijdens mijn laatste vakantie heb ik met een aantal oliejongens gesproken.
Een geoloog komt wel aan een brutojaarsalaris van 150.00 tot 250.00 AU$.
Ik heb ook met een rigger gesproken, daar moet je denken aan 90.000 tot 125.000 AU$ maar ook weer afhankelijk van kennis en ervaring. Uiteraard gaan daar nog kosten vanaf.
Wat ik uit de gesprekken begrepen heb lopen de contracten meestal langer dan 2 maanden. Je werkt meestal in diensten van 12 uur, 14 dagen aan een stuk en dan bv 1 week vrij. Heel vaak staat bij advertenties FI/FO (Fly in/Fly out) of DI/DO (drive in drive out).
Als je gewoon eens googled: jobs australia perth of zoiets, zul je altijd wel een aantal uitzendorganisaties tegenkomen. Misschien dat je via australie.startpagina.nl of .be nog uitzendbureaus tegenkomt. Of kijk op de site van the west australian http://www.thewest.com.au/. Dit is een van de grotere (om niet te zeggen de grootste) kranten van WA. Andere optie http://www.newspapers.com.au/ dit is een link naar alle regionale dag- en weekbladen, staat ook altijd wel een link naar vacatures.
Hou er rekening mee dat als je vanuit Perth solliciteerd je best ergens bij Port Hedlund, Broome of nog hoger terecht kunt komen. Trouwens via monsterboard ben ik ook al vacatures in Australie tegengekomen.
Maar zoals hierboven eerder geschreven in Perth vindt je inderdaad op nagenoeg iedere winkel, restaurant of whatever bordjes dat ze personeel zoeken. In Freo heb ik er inderdaad ook massa’s zien hangen. Tav verdiensten kan ik je niet verder helpen. Maar daar kom je vanzelf achter.
Dus veel succes en maak er een mooie tijd van. Het land is mooi genoeg.
Ik ben het deels met je eens. Ik denk niet dat je veel kans maakt. Maar als je iets wilt, moet je het onderzoeken en tenminste proberen.
Je weet nooit wat er speelt.
Kleine kans maar als je het niet probeert weet je nooit of het gelukt was.
Ik ben ook aan het kijken naar de mogelijkheden om te werken bij de mijnen van West Australië. De berichten zijn veelbelovend: $70.000 tot $100.000 per jaar word er gezegd, maar volgens mij moet je wel bereid zijn om er 1 tot 3 jaar te werken. Ik weet ook niet of deze banen alleen voor Australiërs te krijgen zijn, of ook voor buitenlanders die een backpackersvisum hebben.
Heeft iemand hier zelf ervaring met werken, of zoeken naar werk, in de mijnen van Australië?
Yes Fernando, Zelf zit ik in Mt Isa werk in de ondergrondse en bovengrondse mijnen, zit gemiddeld op zo’n 100000$ per jaar. en geloof mij, het is moeilijk om binnen te komen, maar als je binnen bent zit je goed. Als iemand een droom heeft, en ervoor wilt gaan is (bijna ) alles mogelijk.
Ik las dat je op zoek bent naar een job in de mijnen.
Gelukkig spreek ik nu met een dosis ervaring betreft het zoeken en werken in deze industrie.
Momenteel zit ik in Mt Isa en werk in de Mt Isa Mines deze wordt gerund door het bedrijf Xstrata.
Ik kan je vertellen dat een baan krijgen in de mijnen niet gemakkelijk is en helemaal niet voor reizigers en backpackers. Als je gaat solliciteren moet je iig zeggen dt je van plan bent om daar te blijven en familie hebt wonen. Niet zeggen dat je maar een half jaar voor dezelfde baas mag werken, en vertellen dat je bereid bent om alle soorten banen aan te pakken.
Hetgeen dat ik over Perth weet is dat het zeeeeer moeilijk is om een baan te vinden in die sector zonder ervaring. Overal vragen ze hier mensen met ervaring, geen ervaring ,geen baan. Hier in Mt Isa is het en beetje anders, in deze mijn komen veel mensen zonder ervaring toch aan een baan en gaan na een jaar richting andere mijnen. Veel Australiers willen in de mijnen werken en komen niet aan de bak, dus wees niet teleurgesteld als het je niet lukt. Ik spreek hier veel mensen die al meer dan 4 maanden aan het solliciteren zijn. (Australiers)
Hoe ik ben binnengekomen: Ik zat voor de 3x in Melbourne en was de stad echt helemaal beu. Ik was op zoek naar werk en solliciteerde me helemaal wezenloos. Tijdens mijn trip in Tasmanie sprak ik een Duits koppel die hadden gewerkt bij ALS in Mt Isa ze verdienden hier 27$ per uur. Van hen had ik het mailadres gekregen. Na een paar mailtjes kreeg ik een baan aangeboden, mar moest wel op eigen kracht naar Mt Isa, 3000km verder. Bij aankomst viel het me erg tegen, het is een dorp in de outback van zon 25000 inwoners het eerst volgende dorp is op zo’n 120km en daartussen is niets. De eerste en dichtsbijzijnde stad ligt 900km verder.
Goed ik ben aan de slag gegaan bij ALs, een labratorium voor miningsamples, hier worden de boormonsters getest op hoeveelheid metalen. Zo weten ze na deze testen of het rendabel is om een mijn te starten/ of verder te gaan. Pure exploratie. Tijdens mijn baan bij ALS heb ik continue gesolliciteerd bij contactors die voor de mijnen werken. In totaal heb ik misschien 4 banen aangeboden gekregen waar er uiteindelijk maar één van door is gegaan. Het is hier namelijk traditie om je een baan te geven, maandag starten en op zondag middag wordt je opgebeld om te zeggen dat het uiteindelijk niet doorgaat. De ene teleurstelling na de andere. Maargoed de aanhoouder wint, en als je echt iets wilt kan je het bereiken!
Voor om de mijnen binnen te komen moet je diverse cursussen volgen en tickets behalen. Deze kosten zo’n 1300$ en moet je zelf betalen. zonder deze tickets heb je weinig tot zelfs geen kans op een baan. Ikzelf denk dat dat in Perth niet anders is.
Toen ik de moed had opgegeven en mijn reis naar huis alweer aan het plannen ws kreeg ik op de valreep een telefoontje om ondergronds te starten voor 10 dagen. Een super gave ervaring kan ik je vertellen. Na deze 10 dagen zoou ik weer op straat staan, maar omdat ze wel potentie in mij zagen hebben ze me gehouden en werk ik er nog steeds. Over 2 weken ga ik naar huis voor een maand en vlieg daarna weer terug naar Mt Isa, ik behoud mijn baan namelijk. hopelijk kan ik in ijn 2e jaar voor een perminent verblijf gaan.
Als je intresse hebt heb ik nog 2 verhalen geschreven over de mijnen op www.waarbenjij.nu jimmymorren de laatste 2 verhalen gaan over de mijnen, maar voel je zelf zo vrij om de andeere ook te lezen. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Je kan me ook mailen op jimmymorren@gmail.com