Wereldwijzer Turkije Tips

Wat is jouw ultieme Turkije tip? Plaats 'm hieronder!

Ga uit eten bij de lokantasie, het plaatselijke restaurantje en geniet van heerlijke autenthieke turkse maaltijden. Drink er een Ayran bij, zoals de Turken dat ook doen, of geniet van een heerlijk glas Efes!

In augustus ben ik voor de 20e keer op vakantie naar Turkije geweest, voorheen o.a. naar Marmaris, Kusadasi, Bodrum en Gumbet maar dit jaar ik weet je wat, ik ga eens naar Bitez.

Ik heb spijt dat ik daar nooit eerder ben geweest. Het plaatsje is erg relaxed, kleinschalig, een prachtige baai en een mooi langzaam aflopend strand.
Er is een kleine boulevard met winkeltjes, restaurantjes en cafeetjes waar je je 's avonds prima kunt vermaken. Voor de boem boem muziek neem je even een taxi en ben je binnen 10 minuten in Gumbet.

Kortom, Bitez is een aanrader !

Blijf je als gast gedragen!!! Het is het turkse land, met turkse gewoonten en gebruiken!

En als je dat doet, dan krijg je hele leuke ervaringen

Ik gedraag me als een gast in Turkije ,ik voel me daar thuis onder de Turkse bevolking en voel me daar ook welkom . Ik gedraag me nooit als een verwende Europeaan ,waar nauwelijks iets nog goed genoeg voor is ,en die overal op en aanmerkingen over hebben . Ik zou werkelijk beschaamd zijn om met zo kieskeurige mensen op vacantie te moeten gaan ,en die wel graag naar Turkije gaan omwille van de werkelijk schitterende hotels ,maar die" de turken " toch maar van uit de hoogte te bekijken .
Ik gedraag me even vriendelijk tegen de Turkse bevolking ,als ik me om het even waar zou gedragen .
En als het even kan kom ik liefst zo weinig mogelijk in contact met pretentieuze toeristen die denken dat met hun geld alles te koop is !
Dus hou ik me ver verwijderd van deze plaatsen met uitsluitend luxe hotels ,en blijf ik fijn in mijn hotelletje in Konyaalti ,waar voor mij altijd plaats is .
Zo zijn al die shopping malls o.a in Lara ook niet aan mij besteed ,maar winkel ik 10 keer liever in het centrum van Antalya ,waar ik heel veel bussen naartoe heb ,en op 10 minuutjes ben ,en waar je overal zo zalig kan genieten op terrasjes .Aaah was het al maar 15 mei !!!:kus::kus:

Mijn tip is leer enkele woorden Turks.
Dit wordt je door de locale bevolking echt in dank afgenomen.
Een leuk bijkomend iets was dat er gelijk hele verhalen verteld werden in het Turks waarvoor we dan ons woorden boek moesten pakken en we door de gastvrijheid van de Turken regelmatig aan tafel moesten aanschuiven waar dan met handen en voeten verder verteld werd met de hele familie er bij en de overheerlijke çay.

Wat leuk om te lezen
!
Wij gaan voor het eerst naar Turkijje en naar Bitez.
We zijn zo benieuwd.
Nog tips
??
Rene en Sandra.

  • Leer inderdaad een beetje Turks, al is het enkele woorden, dat vinden ze erg leuk!
  • Ga eens op stap met (betrouwbare!) Turkse mensen die je daar leert kennen of regel met een groep mensen een taxi voor een dag: de chauffeur weet vast de leuke plekjes die wij als toeristen niet kennen!
    Mijn ervaring: in Finike met 6 personen (3x 2 mensen van het hotel) met de taxi naar Kemer voor 1 dag: € 75,- dus € 25,- per koppel. NIet alleen Kemer gezien maar ook museum, onderweg verschillende leuke plaatsjes etc. Trots dat de taxichaufer was op de dingen die hij (uit zichzelf) liet zien!
  • Ter plekke informeren bij medewerkers wat leuk is. Zo wordt bij Bodrum de discotheek “Halikarnas” aangeprezen bij de toeristen (een disco erg gericht op de toeristen), terwijl er in de haven een hele leuke tent zit met live-muziek met zicht op de haven waar veel Turkse (celebs) mensen heen gaan. Super gezellige sfeer!: Marina Yacht Club. Aanrader!
  • Google eens naar de lokale sites van de plaats waar je heen gaat.
  • Wil je hotelmedewerkers bedanken? Ze zijn gek op chocolade, daar maak je ze blij van, drop vindt 99% van de Turkse bevolking erg vies! (alleen 99% durft dat niet eerlijk te zeggen en bedankt er vriendelijk voor :-))
  • Zoek de lokale restaurantjes op waar veel Turkse mensen zitten en beleef een Ă©chte Turkse avond.

neem dan ook eens Efes dark, heerlijk

moet je doen

Voor wie interesse heeft in archeologie, Göbekli Tepe vlakbij Sanliurfa, nog niet bedolven onder het toerisme en zeer oud en in zeer goede staat. Ook het Museum in Sanliurfa is de moeite waard.

Hoi allemaal,

Ik wil dit jaar graag naar Alanya gaan, een dagje of 10-14. Nou ben ik op zoek naar een leuke verblijfplaats met zwembad en direct aan het strand, dat ook nog betaalbaar is (rond medio september 2012). Op verschillende sites geweest maar zie door de bomen het bos niet meer,helppp!!

Ook schijnt er een op korte afstand van Alanya een nieuw vliegveld te zijn, weet iemand of er in de tussenliggende gebieden ook interessante dorpjes zijn?bijvoorbeeld mahmutlar?

thnx
Maaike

Beste Maaike,

Het beste kun je langs een reisburo gaan denk ik! Zij zijn daarvoor en kunnen je zo een aantal reizen voorleggen.

Succes!

Tussen het nieuwe vliegveld (Gazipasa) en Alanya zelf liggen wel een aantal dorpen maar die zijn niet echt toeristisch. Mahmutlar is officieel een apart dorp maar ligt helemaal tegen Alanya aangeplakt. Is niet erg interessant, er zijn voornamelijk hotels en appartementencomplexen. Het ligt inderdaad wel vanaf Gazipasa gezien aan de ‘goede’ kant van Alanya.

Denk dat je eerst voor jezelf een paar keuzes moet maken:

  • wil je een groot resort met verschillende zwembaden etc, of een hotelletje?
  • wil je in het centrum of buiten het centrum?
  • wil je all inclusive of niet?
  • hotel of appartement?

Sommige resorts vallen namelijk wel onder Alanya maar liggen er 30 autominuten vandaan
Daar zou ik sowieso rekening mee houden bij het uitzoeken.

Bedankt allemaal

Hey Maaike,

Wij zijn in september 2012 naar Alanya geweest.
Hotel White Gold, vlak aan het strand en kort bij het centrum. Ideale ligging

Recht tegenover hotel plaatselijke bureautje waar men uitstapjes kan boeken. Zeer betrouwbare,vriendelijke aangename mensen.
Wel veel Russen


Mijn Turkije tip is een plaats Kas,cultuur,mensen,omgeving geen grote sterren resorts,geen geschreeuw,kleine kiezelstrandjes en een geweldige lay-back sfeer,oude hippies en/of backpackers uit vooral Japan terug in de tijd van bv.Louis de Fune.
Mijn ultieme tip,Wico Mol.

Wij gaan als 6 jaar naar Kumkoy (bij Side) en hebben de loop bij een paar lokale Turkse lokantes en worden daar als koningen verwelkomt door onze Turkse fammilie spreken we een beetje Turks en dat wordt zeer gewaardeerd , iedere keer dat ik Antalaya airport uit loop voelt het als thuis komen Turkiye chok gĂŒzel

We hebben net een rondje midden / oost Anatolië achter de rug. Is een waanzinnige mooi week geweest met veel hoogte punten. Ik ga er zeker een blog overschrijven misschien wat artikelen in het magazine. Overnacht in Kizkalsi daarna via Kanlidivane naar Halfeti aan de rivier de Eufraat gereden. Na een overnachting daar via de Ataturk dam naar de berg Nemrut gereden. 2 overnachtingen en veel ervaringen later naar Göreme in Cappadocië gereden ook daar 2 overnachtingen. Het was net of we een maand weg zijn geweest wat een ervaringen wat een mooi land.
junitrip.jpg