wereldreis

Dag allemaal !

Ik ben Lindsey en ben binnen een maand 18 jaar.
Nu wil ik na mijn studies aan de universiteit (4jaar) een wereldreis maken samen met mijn vriend (die 20 jaar is).
Het liefst wil ik zowat elk plekje op deze wereld bezoeken en onderweg wat werken om ervaring op te doen en wat centjes te hebben voor dagelijkse voeding…
Ook zou ik dit met een camper willen doen, om onze kat mee te kunnen nemen
Als jullie wat advies zouden hebben, altijd welkom!

Vriendelijke groetjes

Elk plekje van de wereld ontdekken is natuurlijk niet mogelijk :wink:

Ik zou beginnen om na te denken over een mogelijke route, al dan niet met kat. De kat kan in Europa met paspoort redelijk makkelijk mee, maar ik vraag me af of dat beestje gelukkig wordt als het ineens tussen de straatkatten in Indonesie zit.

Werken voor kost en inwoning is niet in alle landen mogelijk. Ik zou daarom zorgen dat ik sowieso een spaarpotje achter de hand hebt. In sommige landen kun je WOOFfen. In een enkel land kun je betaald werk verrichten. Maar met name in ontwikkelingslanden is het bijna onmogelijk om een werkvisum te krijgen, met name wanneer je niet over skills bezit die locals niet hebben. En of je dan echt genoeg krijgt om royaal van rond te komen is nog maar de vraag…

Je bent 18, je bent jong. Ik zou nu gewoon gaan sparen, en dan zie je na je studie wel hoeveel geld je hebt en daar kan je dan de route verder op afstemmen. Ondertussen lekker lezen van verschillende bestemming en ideeen en ervaring op doen wat je wel en niet wilt.

Ik raad je aan om op zoek te gaan naar de speciale boekjes die bestaan over het plannen van een wereldreis en die eerst eens te lezen. Er komt heel wat bij kijken, maar het is natuurlijk zeker mogelijk.
Maar lees je eens in over visums, planningen, kosten, inentingen, wat voor vliegtickets en constructies er bestaan, verzekeringen etc.

Met je kat mee, blijft het denk ik al gauw beperkt tot Europa, wat natuurlijk ook een toffe reis kan zijn. Lijkt me wel een gedoe trouwens, hoe zorg je dat 'ie niet ontsnapt? Of doodongelukkig is?
Ik heb wel eens een boekje gezien, een reisverslag van een vrouw die met haar kat in een auto door de VS trok. Maar voordat je de VS in komt met een dier moet 'ie misschien wel eerst een maand in quarantaine.

Met een camper naar andere continenten: dat kan natuurlijk ook niet zomaar. Dus zoek eerst uit hoe het zit met invoerrechten, verschepen enzo.
En bijvoorbeeld voor Afrika heb je wel een 4WD nodig en moet je genoeg verstand hebben van de mechaniek om kleine reparaties zelf te doen. Ik heb wel mensen gezien hoor, met een zelf-(om)gebouwde 4WD camper. Maar die zagen er wel uit als ervaren reizigers.

Ook kan de veiligheid een reden zijn om niet overal zelf te willen rijden, er zijn genoeg landen waar buitenlanders dan worden aangehouden en overvallen.

Zie mijn handtekening voor gratis tips.

Via Wereldwijzer app

Hoi Lindsey,

Nou, je bent er in ieder geval op tijd bij!
Zoals de anderen al schrijven: een wereldreis klinkt fantastisch (en zou het ook moeten zijn), maar is een hele klus! Het is hard werken om alles op orde te krijgen… Wij (mijn vriend en ik, 29 en 25 jaar oud), zijn met twee fulltime banen al ruim 10 maanden aan het sparen en we willen aankomende augustus vertrekken. Wij sparen beide de helft van onze inkomens, wat kan omdat we hele lage vaste lasten hebben en heel zuinig leven.

Met een kat op wereldreis begrijp ik vanuit jouw optiek, maar je moet je afvragen of de kat hier ook gelukkig van wordt. Katten zijn gewend aan een eigen, rustige en vertrouwde plek. Het avontuur dat jij wil opzoeken is misschien wat teveel gevraagd voor de kat. Maar, zoals ik hierboven ook al las: ik heb al verschillende keren gekampeerd en heb daar al meerdere malen katten aan een lijntje bij een camper gezien. Dit is natuurlijk dan wel in Europa.

Wat betreft de keuze van bepaalde landen: Waar ben je naar op zoek? Wil je cultuur of natuur? Dichtbevolkte of dunbevolkte gebieden? Houd je van warme of koude gebieden? Denk daarbij ook aan de veiligheid van een land en de talen die je (moet) spreken? Zijn er dingen die op je bucketlist staan, die je sowieso gezien wil hebben (bijvoorbeeld bepaalde wereldwonderen, activiteiten of dieren)?? Dat maakt het vaak al makkelijker om bepaalde keuzes te maken.

Ik wens je heel veel succes! Het is mooi dat je op zo’n jonge leeftijd al zo’n grote droom hebt! :slight_smile:

Als je een paar weken voordelig met een camper door de vs wilt reizen is er bij oa. travelhome.nl de mogelijkheid om nieuwe campers van de fabriek naar verhuurlokaties te brengen. Ik heb een paar keer al diverse delen van amerika en canada op deze manietr bezocht.Wel staan er vaste perioden en ook vaste einddoelen , maar de route is geheel vrij. Dit kan soms een eerste aanzet zijn. groet dejutter

Hoi Lindsey!

Heb je al eens aan Peru gedacht? Het is niet bij de deur maar wel een heel goedkoop land met vele unieke bezienswaardigheden (Machu Picchu dat bekend staat als 1 van de 7 wereldwonderen, het titicacameer dat het hoogste meer ter wereld is, de Colca Canyon en het heeft bovendien een prachtige amazonen en vele tropische stranden). Het heeft bovendien ook een erg rijke en interessante geschiedenis (Inca’s) met veel cultuur. Je kan heel gemakkelijk backpacken in Peru, enkel reizen met een kat is niet zo evident, maar ik denk dat dat wel op elke plaats in de wereld zo zal zijn!

Ook kan je in bijna alle steden in Peru gemakkelijk werk vinden voor korte tijd, in bars en hotels. Ik ken zo heel veel toeristen die voor een week of twee in een hotel een aantal uurtje per dag hielpen en dan kregen zij zo een gratis verblijfplaats, een gratis maaltijd en ook nog veel korting. Ik woon namelijk zelf in Peru en heb altijd gemakkelijk werk gehad (en ik zit hier al drie jaar met een toeristenvisum die ik telkens na enkele maanden ging vernieuwen…)

Groetjes en alvast veel plezier gewenst!
Valérie