Welkom

(origineel bericht op be-more.nl)

Welkom

Vandaag, dinsdag 22 mei, maken we kennis met ons project Affini. Op het kantoortje maken we kennis met de plaatselijk verantwoordelijke mensen. Hun namen ga ik nog wel noemen maar ik heb ze nu niet paraat. Middels een sessie van 2 uur wordt uitgelegd hoe en wanneer het project is ontstaan, wat de doelstellingen en de missie zijn. Affini staat voor ADIF:Affini Development Initiative Forum, opgericht in 2007. Zij proberen o.m. initiatieven te ontwikkelen om de omstandigheden van vrouwen, jongeren en de arme communities te verbeteren. Dit gebeurt door de kwaliteit van het onderwijs te verhogen, het gezondheidsniveau van kinderen en volwassenen te verbeteren, activiteiten voor inkomen te creeeren (werk). Zij besteden ook veel aandacht aan de leefomgeving, environment, door aanplant, voorkomen van erosie, aanleg groentetuintjes, schoonhouden van de leefomgevong omdat dit ook essensieel is voor een goede toekomst.
Verteld wordt over de organisatiestructuur en wat onze voorgangers inmiddels hebben betekent en gedaan.
Ook wij stellen ons voor. Men vraagt waarom wij zijn gekomen en wat zij van ons kunnen verwachten.
Het goed kuynnen volgen van de communicatie kost mij veel inspanning. Vaak blijkt dat ons engels niet begrepen wordt en dit geeft aanleiding tot onduidelijkheid.,
Door Marije is ons duidelijk gemaakt dat afspraken niet helder genoeg gemaakt kunnen worden omdat er andersa weinig terecht komt van een afspraak.
In de middag gaan wij verder met de inrichting van ons huis, een verhaal apart. Wij komen een soort kast, gordijnen, klamboes, teiltjes en nog wat zaken.
Het lukt mij om het gasstelletje in werking te krijgen, dit lukt omdat Nicole divers gereedschap heeft meegekregen dankzij haar vader. Eindelijk heet water voor thee. Het lukt ons ook om de bedden te verplaatsen naar een andere kamer hetgeen volgens onze Ethiopische vrienden niet mogelijk was. Het kost heel veel moeite om geregeld te krijgen dat de klamboes worden opgehangen, met een steen worden een aantal spijkers in de muur geslagen.
Om 20.00 uur klaar echter nu blijkt onze bewaker niet te zijn op komen dagen. Verantwoordelijke Asnake gebeld, nieuwe bewaker verschijnt om 20.30 uur. Verrassingen komen en gaan.
Nicole komt de eerst grote kakkerlak tegen bij het gat in de grond (wc), natuurlijk mag ik dit diertje verjagen. 's-Avonds aan tafel komen Sonja en ik de eerste vlooien tegen. Het geeft allemaal niets, we vonden wel een oplossing.

Ethiopische tijd begint te tellen om 07.00 (onze tijd) uur, het is dan 0.00 uur. Voor ons 12.00 uur is voor hun 06.00 uur. Om 18.00 uur is het weer 0.00 uur. Om over de maanden en jaren te spreken: 22 mei 2012 is voor de Ethipier: 14 september 2004. Het is maar dat jullie het weten en begrijpen Nederland!

Tot nu toe heel veel gezien. Hele aardige mensen die Ethiopiers, veel armoede. Stof, stof en nog eens stof.
Duidelijke begeleiding vanuit BeMore. Hele fijne contacten tussen ons als vrijwilligers. Ik word nog enthousiaster over dit avontuur.

NB: mijn teksten staan vol met typefouten. Dit komt doordat ik nu geen tijd heb om na te lezen. Een volgende keer beter.

(origineel bericht op be-more.nl)