Dé vraag: Waarom?

(origineel bericht op be-more.nl)

Dé vraag: Waarom?

Twee terugkerende vragen waar ik zelfs nu, 3 maanden na het ticket boeken en 3 nachtjes voor vertrek, nog geen zinnig antwoord op weet te geven:

• Wat ga je doen?

en

• Waarom?

Antwoord 1 stuit op praktische bezwaren. Als ik de informatie van Be More met eigen woorden mag interpreteren is Affini een jong maar veelbelovend project dat nog erg zoekende is naar concrete invulling van hun brede doelstellingen. Ik geloof niet dat er iets is dat Affini niet wilt verbeteren, onderwijs, gezondheidszorg, hygi?ne, werkgelegenheid, voedselzekerheid, natuurbeheer en ga maar door…

Veelzijdig, dat zeker. Maar ik ben erg benieuwd of deze eeuh, brede focus, niet leid tot heel veel half afgemaakte initiatieven. We gaan het zien.

In ieder geval is het de bedoeling dat ik me bezig ga houden met house visits in communities rondom Awassa, Engels geven en wie weet wat natuurbeheer. I’ll let you know when I do.

Op vraag 2 heb ik al 100 verschillende antwoorden gegeven. Hoe meer ik zie en lees over Afrika, hoe minder ik het lijk te begrijpen. Ik hoop daarom dat de komende 4 weken me iets leren over Afrika en de Afrikanen. Iets dat me helpt begrijpen wat er ‘fout’ gaat op dit continent en of dat ooit zal veranderen. Waarom Afrika zich niet uit de armoede kan concurreren zoals China en Brazili?? Waarom vind je “Made in Afrika” alleen in de Wereldwinkel? Hoe het mogelijk is dat ‘wij westerlingen’ met onze ‘crisis’ het normaal vinden dat een paar uur vliegen verderop mensen leven zonder toegang tot voldoende voedsel en water. Of er een verband is tussen welvaart en geluk en wiens verantwoordelijkheid dat dan eigenlijk is.

Ik weet niet precies wat ik van de komende weken moet verwachten maar ik heb er zin in dus we zullen het wel zien. En voor wie het leuk vind om mijn zoektocht te volgen zal ik hier zo nu en dan proberen mijn bevindingen te delen.

(origineel bericht op be-more.nl)