(origineel bericht op be-more.nl)
Welkom op Palmtree
Hallo allemaal,
Ineke (mijn mede- vrijwilligster) en ik werden gister opgehaald door Peter, de vrijwilligerscoördinator van Palmtree. Bij aankomst kwamen honden, katten en kinderen ons tegemoet. We konden even onze koffer wegzetten en lunchen en een uur later werden we verwacht bij de huiswerkbegeleiding. Na een korte uitleg zat ik woordjes te overhoren, sommen te corrigeren en te helpen bij Engelse grammatica (hoezo lamme helpt blinde). En dan kijk je om je heen, ziet de kinderen en realiseer je je dat je er dus echt bent…
Vanmorgen heb ik drie kinderen, die geen regulier onderwijs kunnen volgen, geholpen met hun onderwijs “op maat”. Raar hoor, zit je in een lokaaltje met de kinderen na een korte uitleg over wat ze moeten doen. Dat voelde even heel onwennig, maar werd snel beter. Ik vond het heel bijzonder om te zien hoe twee van de drie kinderen uren achtereen geconcentreerd konden werken. De derde had daar meer moeite mee en dan is het een uitdaging om ook haar interesse vast te houden. Uiteindelijk lukte dat met een variant op het spelletje even/oneven. Door de schelpen te tellen die ze won, oefende ze met rekenen. Het gaf me een heel tevreden gevoel dat ze, lachend, zat te rekenen, wat ze daarvoor nog “boring” vond.
En weet je hoe blij een kind eruit ziet dat een mini-echt rode-Ferrari krijgt (terwijl hij ondertussen spaart voor de echte)? Ik weet het nu!
Als dank voor de kralen, heb ik van een paar van die kralen een door hen gemaakt armbandje gekregen. Dat is traditie voor alle vrijwilligers die kralen meenemen (gemiddelde arbeidsduur 4 uur voor een armbandje).
En het werken eraan gebeurt heel serieus en is er iets niet volmaakt, dan gaan alle kralen eraf en wordt er opnieuw begonnen want zoals ze zeggen ,het moet wel kwaliteit zijn". Ook hier kwaliteitsbeleid…
Nog even over mijn mede-vrijwilligster. Super gezellig, twee dames boven de vijftig en een hoop plezier samen!
Tot de volgende week