Echt een strand zoals in Nederland zul je hier niet vinden. Het is allemaal rots, maar daardoor is het water wel kraakhelder en dat maakt het meteen weer zo mooi. Zorg dus voor schoentjes voor het water, je zult ze nodig hebben.
Istrië is massa toerisme en de dorpjes zijn dan ook daar op ingericht. Ik mag dan wel wonen in Istrië, maar ik ben toch liever in het zuiden, is een stuk mooier, beter klimaat en minder massaal.
Er zijn mensen die zweren bij Porec of Rovinj, doch de reden waarom ontgaat mij volkomen. Denk meer dat het te maken heeft met het feit dat men niets anders kent. De meeste toeristen komen niet buiten Istrië en dan is Porec al snel heel wat.
Op het gebied van cultuur zul je snel uitgekeken zijn, zoveel is er niet. Motovun, Groznjan, Vodnjan en dan heb je het eigenlijk wel gehad. Motovun, Groznjan en Oprtaj kun je op 1 middag doen. Vodnjan ligt vlak bij Pula, een uurtje, dan heb je dat ook weer gehad.
Porec heeft wat oude straatjes, doch ieder huisje is nu een souvenirshop geworden, dus de authenticiteit is ver te zoeken. Rovinj idem dito, leuk om de kerktoren te beklimmen, even het straatje met de kunstenaars door te lopen en dat was Rovinj.
Wel zit je in de buurt van Triëste en daar is iets meer te vinden. Er zijn diverse kastelen, die zeker de moeite van het bezoeken waard zijn.
We hebben hier nog wat grotten, leuk om een middagje door te brengen en eventueel kun je hier wel wandelen in de binnenlanden.
Maar eigenlijk moet je concluderen dat Istria, naast zon, zee, zaligheid niet al teveel te bieden heeft. Ik kan echter zeer zeker aanbevelen een dagje naar Cres-Losinj te gaan. Op Cres is het dorpje Valun absoluut de moeite waard. Osor is een leuke stop halverwege de rondrit en Mali Losinj, Veli Losinj plus de natuur er omheen zijn een verademing t.o.v. Istria.
Uiteraard kun je een dagtour maken naar Plitvice, Venetië of doorrijden naar het zuiden waar je Krka watervallen zult vinden, de Kornati eilanden etc.
Klinkt negatief, maar wanneer je een keer in Dalmatië bent geweest of zelfs op Cres-Losinj dan zul je direct begrijpen wat ik bedoel.
Ben je echter tevreden met de zon, de zee en wat terrasjes en zeer veel mensen dan zijn Porec, Rovinj goed genoeg.
In Umag heeft Istraturist deze winter behoorlijk wat opgeknapt en het ziet er nu leuk uit. Het dorpje Umag moet je vergeten, maar het hele complex van Istra turist heeft op zich meer dan genoeg te bieden, dus zoek je een plek voor vakantie dan is dat nog niet zo’n slechte optie. In 45 min rij je van Umag naar Porec, dus dat is ook wel te doen.