Welke kleding in de jungle ivm bloedzuigers/muggen/kleine kruipsels?

Beste reisgenoten,

Al veel fijne info kunnen lezen, de bijdrage van Monofeliz is erg waardevol! Eind dit jaar vertrekken mijn partner en ik voor een aantal weken naar CR. (Bij Holland Hotels overigens;-))
We zijn bekend met Azië, maar dit is de eerste keer dat we de andere kant op vliegen.

Al veel gegoogled, maar ik kom niet echt uit een eenduidig kledingadvies voor de jungle. Ik wil me -behalve vanwege gezondheid- goed beschermen tegen kleine kruipsels als teken, bloedzuigers en spinnen, vooral omdat ik voor de laatste twee erg bang ben. Ik ga dus al behoorlijk uit mijn comfortzone!

Dus vraag 1: wel of geen lange broek? In Sri Lanka werd dat afgeraden omdat de bloedzuigers er dan mogelijk inkruipen. Door een korte broek te dragen, zie je ze in elk geval zitten en kunnen ze verwijderd worden. Nu heb ik dat daar meegemaakt en werd er wel onpasselijk van, dus als dat te voorkomen is met goede kleding hoor ik dat heeeel graag!

Vraag 2: welke schoenen? De jungle in CR lijkt toch te verschillen van de Aziatische, wat ik ervan lees. Daar redde ik het met sneakers. Hier beter enkelhoge canvas schoenen? Zoals palladiums bijvoorbeeld? Met de sokken over de lange broek wellicht? Of beter lage schoenen?

Misschien is mijn hamvraag wel: valt het een beetje mee met de bloedzuigers en grote spinnen of zal ik er alvast een plaatje als screensaver op mijn computer zetten om mezelf alvast wat bloot te stellen aan dit gespuis?
Voor de moedigen onder ons wsl een tuttige vraag, maar ja, ook tuttige vragen wensen beantwoord te worden:)

Alvast dank!
Fianio

Wij raden shirt met lange mouwen en lange broek aan ivm de muggen als we 's avonds op pad gaan. Ik ben hier niet bekend met bloedzuigers, ik weet niet hoe dat in andere delen van het land is.
Wat is een grote spin…? Ik denk dat het lastig is een objectief antwoord daarop te geven :wink: Je hebt ze in verschillende soorten en maten hier.

Dankjewel Anouk, voor je reactie. Al fijn om te horen dat jullie geen bloedzuigers tegenkomen!
Succes met je lodge;-) mooi avontuur voor jullie (ik heb de site even bekeken)

Mochten anderen nog tips of ervaringen hebben, hoor ik dat graag!
Fianio

Bloedzuigers? Dan moet je diep het zompige oerwoud van Corcovado intrekken, daar waar de mens amper komt. Nee hoor, die kom je hier amper tegen. Spinnen? Ja die zijn hier. Van hele kleintjes tot de grote vogelspinnen. Maar of je ze nou de hele dag gaat tegenkomen? Ik denk het niet.
Overigens, het is helemaal niet zo’n gek idee om alvast een kijkje te nemen KIJK HIER.
Door ze veilig op een scherm te bekijken kun je pas zien hoe mooi en interessant die beestjes eigenlijk zijn.
Dat kan een beetje helpen van de angst af te komen?
Ik heb nog niet meegemaakt dat iemand door een spin werd aangevallen. Ze zitten op hun plekje om muggen te vangen en hebben voor jou helemaal geen belangstelling, tenzij je ze wilt dood meppen.
Veel plezier en je hoeft je niet ongerust te maken.

https://mongabay-images.s3.amazonaws.com/780/costa-rica/costa_rica_la_selva_0430.jpg

Dank je wel Fianio :slight_smile:

Wat een mooie spin Otto!
Weet je nog, toen jullie in Ojochal nog waren, je had mijn gevraagd over een giftige spin, een gevaarlijke trouwens, en dat was en is de enige spin die lelijk kan aanvallen in de jungle. Om Fianio gerust te stellen leeft deze alleen heel hoog in de bomen waar nooit niemand kan klimmen. Over bloedzuigers: na geboren en jaren gewoond in de jungle van Costa Rica maar ook als natuurgids, heb ik nooit een bloedzuiger gezien en niet geweten van een vakantieganger die zulke beest in zijn benen had. Over teken is Corcovado een plek waar deze op je benen kunnen lopen, maar dan meer in de droge maanden (januari tot april). Maar hier heb ik ook nooit gehoord dat iemand de ziekte van lyme had opgelopen. Paladiums vind ik prima, totdat deze nat worden en je onder het regen moet lopen. De zol wordt heel glad al je op stenen loopt, zelf gevaarlijk vind ik. Gewoon trekkingschoenen aan, die snel kunnen drogen, zoals deze van de link: https://www.bonprix.nl/product/trekkingschoenen-antraciet-zwart-turkoois-964889/?size=204984605&typ=PLA&anbieter=GoogleShoppingC&aktion=pla&matchkey=96488981%2339&source=plusbox&promo=652281528&hurra_shopping=1&gclid=EAIaIQobChMIkOePvOeT1gIV-BbTCh1UpwtrEAQYAiABEgJEXvD_BwE

Als je diep in het oerwoud gaat wandelen is het beste rubberlaarzen aantrekken, die kan je voor 10 dollars in Costa Rica kopen. Gebruik Off (kleur orange, mijn favoriet) om zich te beschermen tegen muskieten. Die kan je in ook Costa Rica Kopen. Goede broeken zijn die men gebruikt voor trekking, met ritsen, die zijn ook mijn favoriete.

Goede reis via Hollands Hotels en succes aan Anouk en Eliseo met hun project.

Met vriendelijke groet,
Junglewalker

Lange luchtige broek, sokken er overheen, vervolgens sokken sprayen met deet, schijnt ook tegen andere insecten te werken.

Korte broek? Bewaar die maar voor op het strand, wordt buiten de westerse landen niet als erg netjes beschouwd.

Ik ben nu in Tortuguero maar iedereen loopt hier in korte broek, ook de dames die hier wonen. Dus lekker die korte broek aan, het is in ieder geval nu echt veeeel te heet voor een lange broek.

Je doet een lange broek aan als je naar de advocaat gaat, of je moet voor bankzaken met de medewerkers gaan praten, als je werkt bij een bedrijf. Ook winkelen in de hoofdstraten van de grote steden doe je in lange broek.
Maar de vakantieganger kan gewoon een korte broek aantrekken!
In badkleding een winkel binnen te stappen, nee dat doe je niet in Costa Rica.
De president van Costa Rica heeft ook een korte broek aan als hij op tour door het land is.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170908/ac87c63f2fee7341a6dbef23b38f006b.jpg

Sent from my X1030X using Wereldwijzer mobile app

Wat fijn dat jullie op mijn post hebben gereageerd, dank! Ik ben al een stuk meer gerustgesteld en het wordt qua kleding ook duidelijker wat prettig is en goed werkt.
Dank:dag: