Welk stuk met OV?

Rond eind september willen we voor een week of vier naar Thailand, vervolgens in ieder geval Laos en dan Nieuw Zeeland.
In Thailand willen we in ieder geval eerst naar het zuiden om o.a. te duiken en naar het Noorden…en van daaruit door naar Laos…
Is het mooier om bkk-phuket met de trein of bus te doen, terug en dan vliegen naar Chiang mai of bkk-phuket vliegen, terug en dan met openbaar vervoer naar Chiang mai…
Alvast bedankt!

het mooiste is het om naar phuket te vliegen en dan over land naar chiang mai maar dit is wel een lange rit tel hier minimaal 2 dagen voor al denk ik dat als je een beetje pech hebt qua aansluitingen van treinen het wel 3 dagen kunnen worden en dat is dan toch weer vermoeiend
ik zou naar phuket vliegen en vandaar terug vliegen naar bkk van hier met bus/trein naar het noorden met diverse tussen stops (katchanaburi, ayutthaya, sukothai) en van uit chiang mai naar laos dan kan je in de omgeving van chiang mai nog enkele uitstapjes maken je kan je daar gemakkelijk een dag of 5 vermaken

groet dirk :chin:

Bedankt voor de snelle reactie! Fijn om te horen, dit was ook het idee…allebei totaal onbekend in Thailand, dus kunnen we wel wat tips van kenners gebruiken :slight_smile:

graag gedaan, als ik zo lees wat de plannen zijn hebben jullie niet een vliegticket om binnen 30 dagen thailand te verlaten, waarschijnlijk ga je over land naar laos in dit geval moet je een visum hebben voor thailand dit kan je aanvragen bij de thaise ambassade in den haag of het thaise consulaat in amsterdam (voor belgie dacht ik in antwerpen of brussel) als je vanuit laos terug komt naar thailand om vanaf bangkok verder te vliegen krijg je als je overland binnen komt 15 dagen visum vrije toegang als je binnen deze 15 dagen vertrekt met vliegtuig en dit ook aan kan tonen

voor vluchten binnen thailand en heel zuid oost azie kijk eens bij air asia een lowcost maatscappij waar ik goede ervaringen mee heb, hoe eerder je boekt hoe goed koper maar ook vlak voor de vlucht boeken is goedkoop voor een paar tientjes vlieg je door heel dit deel van de wereld (vergelijk het met ryan air) ook naar bijv singapore, kuala lumpur of jakarta en mischien vandaar wel goedkoper vliegen naar nieuw zeeland

er gaat heel geen trein naar HKT=PHUket-al zijn er vage plannen.
Phuket komt hier in Thaild bij voortduring slecht in het nieuws-afzetterij, agressieve tuktuks etc. DUUR-erg duur. bedenk nou echt eens of een alternatief niet kan?
vrijwel iedereen doet eerst noord-rondom CMai-en vliegt dan naar PHu-voor het strand na de ‘‘inspannende’’ reis(sinds kort naast THAI ook AirAsia). maar als je Laos-erbij wil doen is dat natuurlijk veel dichterbij vanaf noord.
De overlandreis valt in grote delen flink tegen-na 2-3 km zien al die rijstvelden er eender uit-soms net als NL. per BUS kan het binnen 24 uur-met selchts 1 overstap hier in BKK. Vermits geen trein Phu-ontkom je toch niet aan een bus.
de betere stops liggen noord-bvb Sukhothai (vanaf Phitsanuloke) de tempelruine stad Ayuttaya etc-staat allemaal in elke reisgids.

Bedankt voor de tips! Alternatieven kunnen zeker, tot nu toe zijn we ons nog vooral aan het orienteren en zijn alle suggesties van kenners welkom! Het hoeft ook niet speciaal phuket te zijn…we moeten ons er nog maar eens goed in verdiepen.

Geloof nou niet alles wat in de medai staat. Afzetterij, tuurlijk, komt voor net als dat overal in toeristische gebieden voorkomt. Agressieve tuktuk’s: komt gelukkig zelden voor, maar zou gau er iets gebeurt wordt dit breed uitgemeten, waardoor het veel erger lijkt dan het is.
Duur: voor Thaise begrippen is Phuket zeker duur. Maar daar staat tegenover dat Phuket ook erg veel heeft te bieden.