WelK gereedschap voor reis per auto?

Hallo allemaal,

Over een paar maandjes is het zover, dan zijn we in Zuid Amerika en gaan we in Chili onze eigen auto kopen om vervolgens door Chili, Bolivia, Brazilie, Argentinie en terug nar Chili te reizen. Zoals het er nu voorstaat gaat mijn voorkeur uit naar een Toyota Landcruiser of een Toyota Hillux surf, waar we uiteindelijk achterin kunnen slapen.

Mijn vraag aan jullie experts is: wat voor gereedschap moet ik zekerbij me hebben om deze trip tot een succes te maken?

Hopelijk krijg ik geen pech (ik ben namelijk niet zo heel technisch op autogebied), maar gewoon om kleine dingen te verhelpen. Gereedschap zal ik trouwens in Chili moeten aanschaffen, aangezien ik eerst nog even een maandje ga backpacken (en dan geen 5kilo aan gereedschap wil meezeuken…).

Alvast superbedankt voor het meedenken!

als solo-zeiler die al een paar keer de atlantic over ging en met alle mogelijke pannes te maken had, maar ook als fervent Landrover gebruiker in een voorgaand leven, kan ik je op het minst het volgende aanraden (waarmee je al heel veel kleinere pannes kunt verhelpen) :

• een complete set dopsleutels
  • een verstelbare engelse sleutel
  • complete set schroevendraaiers (philips, plat, groot, klein, torx er bestaan van die setjes waar je een handhouder hebt waar zo ongeveer al het mogelijke op past)
  • een universeeltang
  • een verstelbare nijptang (in gent noemden we dan een vice-grip :wink:
  • een kruiswieldopsleutel
  • een set spanbinders (om waterleidingen te herstellen)
  • een nylonkous (kan je als noodriem gebruiken voor je dynamo, maar kan ook dienen om je olie of brandstof filter los te krijgen)
  • ducktape (kan voor alles en nog wat dienen igv herstellingen)
  • werkhandschoenen (als je in nood direct aan een hete motor moet werken)
  • enkele wijnfleskurken (kan altijd dienen om lekken voorlopig te herstellen)
  • een rol van 10m nylontouw (neem maar minstens 2.5mm)
  • een stevig touw van een 6tal meter (minstens 15mm) als trekkabel
  • een takel (als je in avontuurlijke terreinen gaat om jezelf los te trekken)
  • een kleine vouwschop
  • een voltmetertje (kan je stroomstoringen mee opsporen en verhelpen)
  • reserve-zekeringen
  • suikerklontjes om electrische noodverbindingen te maken
  • een klein hydraulisch krikje (toch voldoende om je hilux op te tillen natuurlijk)

dit is een minimumkit die ikzelf altijd bij had met de 4x4

als ik nog aan zaken denk vermeld ik ze

1 like

Wauw, wat een superantwoord, daar heb ik echt iets aan. Veel dingen stonden al op mijn lijstje, maar ook een aantal niet die, nu ik ze zo tegenkom, zeker heel nuttig kunnen zijn.

Nogmaals bedankt voor je hulp!

Groeten uit Shanghai, :CHINA:
Dick