Ik vroeg me af of iemand ooit in het noorden van Marokko is gaan backpacken?
Als dat zo is dan ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en ook slaaptips.
Groetjes
Ik vroeg me af of iemand ooit in het noorden van Marokko is gaan backpacken?
Als dat zo is dan ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en ook slaaptips.
Groetjes
Heb je specifieke plaatsen waar je iets over wilt weten? In het Noorden van Marokko ben ik in Fez, Chefchaouen en Tanger geweest. Mocht je daar meer over willen weten dan hoor ik het wel.
Hoi hoi, thx voor je reactie.
Zou graag slaaptips willen in Tanger en chefchouen.
Toevallig ook in de volgende steden geweest?
Nador
Oujda
Berkane
El Houceima
Beetje noord-oost naar noord-west richting Algerije?
Nee, in de andere plaatsen die je noemt ben ik niet geweest. Ik ben van het zuiden naar het noorden gereisd.
Chefchaouen is een erg leuk plaatsje! Niet zo druk als bv. Fes en een leuke sfeer. Erg mooi met de blauw geschilderde huisjes en straten. Het is omgeven door bergen, dus je kunt er mooie wandelingen maken. De reis van Fes naar Chefchaouen vond ik ook zeker de moeite waard. Veel groener dan ik had verwacht en mis vooral het meer niet dat je tegenkomt!
Verder is mijn ervaring dat je behalve bij de restaurantjes niet zoveel lastig wordt gevallen als in de grotere steden.
De naam van het hotelletje waar ik verbleef is Yasmina Hotel. Ik kan helaas geen website van ze vinden. Hier is in ieder geval het adres (hoewel je daar eigenlijk niet zo heel veel aan hebt met al die kleine kronkelweggetjes en geen straatnaambordjes):
12 rue zaida al-horra, Medina,
Chefchaouen , Morocco
**Telephone+212 39 883118
[EMAIL=“yasmina45@hotmail.com”]yasmina45@hotmail.com
**Mocht je iets meer willen weten over het hotel, op deze site kun je wat reviews lezen:http://www.tripadvisor.com/Hotel_Rev…efchaouen.htmlEr is een leuk wandelingetje de berg op naar de moskee. Die begint net achter het watervalletje. Eenmaal bij de moskee aangekomen kun je het paadje nog verder volgen. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht over Chefchaouen. Verder zijn er in de bergen nog mooie wandelingen, maar ik had er helaas geen tijd voor. Eventueel zou je dat met een gids kunnen doen. Ik weet dat je uit verschillende routes kunt kiezen. Zo gaat de ene bijv. naar een meer en de ander naar een bergdorpje.
Tanger was mijn eindbestemming, maar ik vond het niet zo’n leuke plaats. Ook was het lastiger hier accommodatie naar mijn zin te vinden. De haven is leuk om door te lopen en vanaf daar kun je bij goed weer ook Spanje zien liggen. Aardig om een dagje rond te lopen in Tanger, maar zeker niet mijn favoriet.
Beste Nes,
In april dit jaar ben ik met het werk naar El Hoceima geweest. Wij zijn hier met de foundation vrijwilligerswerk gaan doen in Mohammed V Ziekenhuis. In het ziekenhuis komen alleen mensen die arm zijn, veel berbers. Heb je geld dan ga je naar een privé kliniek.
Omdat wij met de foundation zijn geweest en alles georganiseerd was kan ik niet vertellen wat het is om hier te backpacken maar wel welke indruk ik heb van El Hoceima.
Wij hebben geslapen in hotel Amir Plage, is wel een aanrader. Klein hotel in een mooie baai met klein strandje en op loopafstand van het Centrum +/- 10 min berg op. Eigenaar spreekt een beetje nederlands en haalde zelfs Heineken bier en wijn voor ons in huis.
El Hoceima is een havenstad waar zeker wat te zien en te beleven is. Restaurants, markten en winkels en barretjes. In de barretjes zie je alleen mannen, ben zelf met wat vrouwelijke collega’s en één Marokkaanse collega wat gaan drinken in een bar. Ze kijken hier niet echt van op en volgens mijn Marokkaanse collega (hij komt uit dat gebied) vinden misschien enkele mannen het niet gepast. Tijdens een vrije dag samen met 2 andere vrouwelijke collega’s wat gaan winkelen en stadje verkennen en ik moet zeggen dat ik mij helemaal niet onveilig heb gevoeld. Er zijn wat mensen die Nederlands spreken maar als ze geen Nederlands spreken dan spreken ze alleen Marokkaans en geen engels.
Ben zelf ook in Marrakech geweest samen met mijn vriend. Marrakech is echt niet te vergelijken met het noorden. Het is er toeristisch, druk de mensen/verkopers zijn opdringerig. Als ik even niet naast mijn vriend liep spreken de mannen je al aan en dan heb ik ook nog eens heel donker haar en wil niet weten als je blond bent.
Wij hebben hier een meisje leren kennen die was aan alleen aan het backpacken door Marokko. Ze gaf aan dat ze zich soms echt heel onveilig heeft gevoeld en sommige mannen echt opdringerig waren. Ze is zelfs een tour gaan maken in de bergen met 2 anderen meiden en ze hebben zich super onveilig gevoeld met de mannelijk gids. Het is niet dat ze wat doen maar wel met woorden dat ze je willen zoenen enz.
Moet zeggen dat ik Marokko een erg mooi lang vind en dat het zeker op mijn lijstje staat om een doorreis te maken van Noord naar Zuid om zo goed de verschillen te zien in dit land. Maar toch zou ik dit niet alleen of met vriendinnen doen maar met mijn vriend.
Heel verhaal
hopelijk heb je hier iets aan.