Ik heb een dringende vraag.
Ik ga in de maand augustus, dé topmaand, kamperen.
We gaan waarschijnlijk met twee en misschien met vier personen.
De auto en een tent is alles wat we meenemen. We zouden eigenlijk de vrijheid willen hebben om te gaan en te staan waar we willen en dus niet te reserveren. De beoogde landen zijn Kroatië, Slovenië en Italië. Is dit te doen met de ANWB campinggids bij ons? Of zit alles dan vol en is reserveren noodzakelijk. We willen wel graag dicht bij de zee zitten.
Aan zee zijn de meest gewilde campings voor toeristen en soms zelf ook voor de locals. Aangezien de maand augustus een hyperdrukke vakantiemaand is zou ik het u aanraden te reserveren. Zo bent u zeker van een plekje op de camping van uw keuze.
Of reserveren noodzakelijk is is een tweede. Voor uw flexibiliteit doet u er goed aan het te laten, maar het risico dat u dan niet terecht kunt op de camping van uw keuze is dan aanwezig. U vindt dan altijd nog wel een plekje op een andere camping, maar dat is toch anders en misschien niet helemaal naar uw wensen. Ook hangt het heel erg af van het type camping of u wel of niet hoeft te reserveren voor een plaats. Een “animatiefabriek 4 sterren paradijs” zal snel volzitten, maar een boerderijcamping iets verderop waarschijnlijk niet. Het ligt dus ook erg aan de eisen die u stelt aan een camping.
Ik heb zelf op een camping gewerkt in Frankrijk en als ik voor die camping (niet aan de kust, wel een toeristische streek) in augustus zou moeten spreken zou ik wel reserveren. Puur gebaseerd op ervaringen. Mensen moeten wegsturen omdat het vol was…
Voor Kroatië en Italië geldt dit sterker dan voor Slovenië, dat iets minder populair is bij de kamperende vakantieganger.
wij hebben met kamperen nooit gereserveerd. De laatste keer in italie hebben mijn ouders wel paar dagen op de parkeerplaats buiten de camping moeten staan terwijl wij op tentenveldje stonden. We hebben wel eens gehad dat we meerdere campings zijn langsgegaan. Soms verder omdat er geen plek is, soms omdat wat er in de gidsen stond niet meer klopte en het een bende was… eigenlijk altijd een leuke camping gevonden zonder te reserveren vooraf. Maar goed dan moet je niet perse naar een bepaalde camping willen want dan zou ik wel aanraden om te reserveren…