Wel of niet ETA nodig deze zomer?

Per 16 maart zou de aanvraag van een ETA verplicht zijn voor reizen naar Canada. Nu blijkt er een leniency period ingevoerd te zijn waardoor het niet nodig lijkt tot 29 september 2016. (een soort gedoogperiode als je het toch niet hebt?)

" Note: Until September 29, 2016, travellers who do not have an eTA can board their flight, as long as they have appropriate travel documents, such as a valid passport. During this leniency period, border services officers can let travellers arriving without an eTA into the country, as long as they meet the other requirements to enter Canada. "

Kan iemand mij adviseren wat raadzaam is om te doen? Scheelt toch weer 5x7 dollar als het niet hoeft natuurlijk…
(maar als we dan vervolgens een uur vertraging hebben bij aankomst omdat we een gesprek moeten ondergaan…)

Hartelijk dank voor jullie reactie!

Volgens mij is het de bedoeling dat je het gewoon aanvraagt. Omdat het nieuw is stellen ze het niet als keiharde eis omdat veel mensen zich er mogelijk niet van bewust zijn. Stel dat op dit moment 5% van de reizigers zich er niet van bewust is en het niet aanvraagt en ze zouden al die mensen terug sturen dan krijg je een groot probleem.

Als ik bij Airtransat kijk, zie ik staan op Nieuws en activiteiten van Air Transat | Air Transat

Het document is vereist op het moment van vertrek.

Het zou best zo kunnen zijn dat de douane in Canada dus uitzonderingen maakt, maar misschien staat het wel als verplichte voorwaarde in de boekingssystemen van de lunchtvaartmaatschappijen. In een extreem geval zou je dus al bij het inchecken geweigerd kunnen worden, dan kan je hals over de kop op schiphol alsnog die ETA aanvragen en hopen dat je snel terugkoppeling krijgt.

Het zal waarschijnlijk allemaal wel meevallen, maar ik heb 'm zelf gewoon aangevraagd voor mn vlucht binnenkort.