Volgend jaar wil ik graag naar Java en Sumatra. Misschien ook naar Lombok afhankelijk hoe veel tijd ik er voor heb.
Januari en februari komen voor mij goed uit, dus bij voorkeur in deze maanden.
Nou is het in deze maanden regenseizoen en las ik dat in januari maar 4 uur per dag de zon schijnt.
Heeft iemand ervaring met het reizen op deze eilanden in deze maanden?
Is het weer echt zo slecht als ik in gedachten heb of valt het mee? Raden jullie deze maanden reizen in Indonesië af?
Om het aantal uren zon zou ik me nooit zo druk maken. Ook zonder directe zon is het warm genoeg en kun je bruin worden/verbranden/zwemmen.
De regen is iets anders. Meestal regent het niet de hele dag, maar er kan dus af en toe een bui vallen. Wil je steden en stranden bezoeken, dan zijn er volop droge momenten.
Wil je echter in Sumatra een jungletrekking doen, dan kan het door de regen behoorlijk glad zijn. Kleine (modder)wegen zijn soms minder begaanbaar, wat kan leiden tot vertraging. Als je wilde dieren wilt zien, is de kans kleiner omdat ook zij schuilen voor de regen.
Jenny, bedankt voor je antwoord! Het kan dus zijn dat het de hele dag regent, maar het kan ook zo zijn dat er enkel een bui valt?
Is er door het regenseizoen ook minder toerisme in Indonesië? Het lijkt me namelijk wel gezellig om ook nog andere mensen te ontmoeten
Nee er zijn niet minder toeristen in RI tijdens het regenseizoen , want daar is geen peil meer op te trekken.
Nu is officieel droogseizoen maar iedere dag een bui en in de avond voor ons koud 24 graden…
Ben nu 3x in Januari/Februari in Sumatra geweest en het weer is prima. Over het algemeen is het overdag droog, veelal met zon en regent het eind van de middag (na 16u) een keer flink. In Oktober heb ik meegemaakt dat het echt de hele avonden keihard door bleef regenen. En tja…tijdens een jungletrek moet je een beetje geluk hebben.