Sumatra in november

Hoi allen,

Ik denk erover na om in november naar Sumatra te gaan, waaronder Medan, Bukit Lawang en Laken Toba. Echter twijfel ik nog ivm het regenseizoen. Is het de moeite waard in november te gaan (rekening houdende met oa trekking in Bukit Lawang)?

Ik zou dit ook wel willen weten :slight_smile: wij zouden dan mss ook gaan

Hey,

Ik was daar vorig jaar, midden november. Ben toen in Medan, Tobameer, Bukit Lawang en Pulau Weh geweest. Het heeft wel een aantal keren geregend, maar dit begon vaak pas na 4/5en en soms bleef dat wel de hele nacht doorgaan.

Ik heb persoonlijk de “stortbuien” niet als vervelend ervaren. Maar kan me voorstellen dat als je een meerdaagse trekking gaat doen dat dat wel kan zijn.
Verder heb ik ook geen problemen gehad met vervoer, maar de mogelijkheid bestaat dat door aanhoudende hevige regenval sommige wegen onbegaanbaar worden.

1 like

Hi,

Ik reis altijd in het regenseizoen in Indonesie. Regenseizoen is nog altijd dik 30 graden dus een stuk beter dan de Nederlandse winter!
Zoals Decapi beschrijft: het regent normaliter niet de hele dag door (er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.) Vaak om de dag een bui. Vaak bouwt de druk zich op en regent het einde van de middag , s avonds of s nachts.

Koop een poncho die je makkelijk over je kleding + rugzak of camera tas heen gooit (zijn te koop bij Xenos zag ik laatst en in Indonesische supermarkten)

Om Orang-oetans te zien kun je in Berastagi al vroeg op pad gaan. Vanaf 6-7 uur. (even overleggen wat je qua ontbijt/lunchpakket kunt regelen op welk tijdstip) Je kunt kiezen hoe lang je de wandeling doet, 3 uur, 5 uur etc. Je kunt bijv vroeg op pad gaan en rond een uur of 1 terugkeren. Dikke kans dat je dan terug bent voor een eventuele regenbui. Dan heb je zo 5-6 uur jungle trek gedaan en grote kans dat je orang-oetans hebt gezien. Je hoeft dus niet onder een zeiltje in de jungle te gaan liggen slapen. Das misschien niet het beste plan in regenseizoen. Maar ook niet nodig. Desnoods maak je 2x in de ochtend een jungle trek vanuit accommodatie.