Indonesië (Java/Sumatra) januari -weersverwachting

Hoi allemaal,

mijn vriend en ik zijn een wereldreis van een jaar aan het plannen in Azië en Oceanië. We hadden bedacht om vanuit ZO Azië (Filipijnen en een ander land naar keuze) naar nieuw Zeeland te gaan. Nu is dat land naar keuze Indonesië geworden. Helaas hoorden wij dat hier erg veel regen valt in januari. Beide zijn we al op Bali geweest en zaten we te denken aan 1 maand naar Sumatra en/of Java te gaan. Wat is jullie ervaring met het weer in januari op deze eilanden? Is het 1x een goede bui of veel meer regen op een dag? Blijven de wegen ook begaanbaar of kan je stranden in een dorp? Het internet is er niet over uit vandaar mijn vraag aan jullie!*

Groetjes Jacqueline

Sent from my SM-G800F using Wereldwijzer mobile app

Google "weersvoorwachting voor java. (Sumatra) en dan zijn er verschillende sites. Ik pak columbus. Deze heeft ook een boekje uitggeven.

Verzonden vanaf mijn iPad met Wereldwijzer Reisforums

Bedankt Javari01. Dat hebben we al gedaan. Ik heb ook t klimaatboekje van Columbus. We zijn op zoek naar ervaringen van reizigers die er echt waren in januari om een beeld te krijgen hoe de regenval er uit ziet.

Sent from my SM-G800F using Wereldwijzer mobile app

Het is dan inderdaad het regenseizoen. Over het algemeen betekent dat dat het vaak regent in de middag en aan het begin van de avond. Een typische dag in het regenseizoen is 's ochtends droog en zonnig. 's Middags wordt het dan bewolkt, en in de loop van de middag begint de regen. Ergens halverwege de avond wordt het dan vaak weer droog. Er is natuurlijk wel veel variatie: er zijn ook dagen dat het de hele dag regent, of juist helemaal niet. Afgelopen januari was ik een week op Java (rond Jakarta) en in die hele week heb ik maar één bui van een uur gezien, verder was het droog en vooral zonnig.

Ook zijn er grote lokale verschillen. Langs de kust regent het over het algemeen minder dan in de bergen. De stad Bogor in West-Java staat bijvoorbeeld bekend als een echte regenstad.

De wegen blijven meestal goed begaanbaar, al komen er soms bij hevige regen wel aardverschuivingen voor. Stranden in een dorp is niet waarschijnlijk, want er zijn eigenlijk altijd wel meerdere toegangswegen. Een groter probleem door de regen is dat ondergelopen wegen in sommige steden (in elk geval Jakarta en Bandung) soms tot veel files leiden. De avondspits is in Jakarta tijdens de regentijd duidelijk zwaarder dan in de droge tijd.

Bedankt @in de archipel. We hebben besloten Indonesie wat verder op te schuiven in onze reis :slight_smile:

Sent from my SM-G800F using Wereldwijzer mobile app