Weer en activiteiten Chiang mai & zuid Thailand

A.s zaterdag reis ik af naar bangkok, echter heb ik grote twijfels of ik de reis niet moet annuleren.
de berichten omtrent het weer maken me ongerust.
Wie kan me vertellen hoe de situatie nu 22-10-2011 is?
Is het wel verstandig om naar Chiang Mai af te reizen? Is het overstroomt? Is het mogelijk om rondom Chiang Mai de activiteiten uit te voeren?

Hoop op een reactie!

Chiang Mai is ok maar om er te geraken … geen trein meer , met bus via omwegen en dan nog ???
Voorlopig nog via vliegtuig als de landingsbanen niet onder water komen te staan, lees reissadvies van de ambassade !

Reisadvies Thailand.
Datum: 19 oktober 2011
Geldig op 21 oktober 2011

Laatste update

Overstromingen in Thailand

Algemeen: de overstromingen in Thailand hebben, met name in de centrale vlakten, al meer dan 315 mensenlevens geëist.Het water blijft naar het centrale bekken stromen, ten noorden van de hoofdstad Bangkok en mogelijk ook naar Bangkok zelf.

Het regenseizoen is nog niet voorbij, en ook in de volgende dagen worden hevige buien verwacht in centraal Thailand. Van 29 tot 31 oktober is er opnieuw springtij, met verhoogd risico op overstromingen in de hoofdstad.

Bangkok: In Bangkok zijn er grootschalige, preventieve maatregelen genomen om het waterpeil van de rivier Chao Prya onder controle te houden en de binnenstad te vrijwaren van vloedwater uit het noorden. Echter in het noorden, oosten en westen van de stad staan meerdere wijken onder water.

Sinds 18 oktober wordt de situatie voor Bangkok alsmaar kritischer. De versperringen die het water tot nog toe tegenhielden houden moeilijk stand en het is onduidelijk hoe de situatie in de volgende dagen zal evolueren. Het is mogelijk dat een groot deel van de binnenstad onder water loopt.

Ook de twee luchthavens van Bangkok lopen nu rechtstreeks gevaar. Indien er water staat op de landingsbaan moet de luchthaven meteen worden gesloten. Dat is op dit moment nog niet het geval, maar we raden sterk aan dat u de informatie nauwgezet opvolgt via de media.

We adviseren Belgische reizigers om hun vertrek naar Bangkok uit te stellen tot er over enkele dagen meer duidelijkheid bestaat over het lot van de luchthavens.

Het bestuur van Bangkok waarschuwt specifiek voor overstromingsgevaar in volgende districten: Nong-Jok, Lam LukKa, Klong Luang, Meenburi, Klong Samva, Lad-krabang, Prawet, Thonburi,Nonthaburi, Samut Sakhon.

Binnenland: op vele plaatsen staat metershoog water, dat slechts langzaam afvloeit naar het centrum en naar Bangkok. Mogelijk blijft dat water nog wekenlang staan in de centrale vlakten.

Er zijn sinds 18 oktober opnieuw overstromingen in het noordoosten, doordat de Moon rivier is overgelopen na hevige regens en het lozen van water uit stuwdammen.

Belangrijke vervoersverbindingen in Thailand zijn gesloten: alle treinen naar het noorden zijn geschrapt, de hoofdverkeersas tussen Bangkok en het Noorden is plaatselijk onbruikbaar.

Er is een zeer hoog risico voor flash floods (plotse aanvoer van watermassa’s), en meer algemeen voor overstromingen in steden en op het platteland. Op sommige plaatsen staat het water méér dan 2 meter hoog. Ook modderstromen bedreigen mensenlevens.

In overstroomde gebieden is er bovendien een sterk verhoogd risico op besmettelijke ziekten, beten door insecten en dieren, en in het algemeen voor de gezondheid.
De Thaise overheid waarschuwt voor gevaar op besmetting van het water met chemische producten in de overstroomde gebieden, vooral in de nabijheid van industrieparken.

Door de aanhoudende hevige regens staan grote gebieden in 27 van de 77 provincies onder water: er geldt een negatief reisadvies voor de volgende steden en plaatsen:Sukhothai, Phichit, Pitsanulok, Kampangpetch, Nakhon Sawan, Uthai Thani, Chainat, Singburi, Angthong, Ayutthaya, Lopburi, Saraburi, Suphanburi, Nakhon Pathom, Pathum Thani, Nonthaburi, Ubon Ratchathani, Lei, Khon Kaen, Mahasarakam, Si Sa Ket, Chachoengsao, Nakhon Nayok, Kalasin, Surin, Nakorn Ratchasima, Buriram en Prachinburi. De overstromingen situeren zich voornamelijk in landbouwgebieden en steden in de centrale vlakten.

Er geldt een waarschuwing voor aardverschuivingen in 12 provincies: Satun, Trang, Songkhla, Krabi, Chumphon, Chanthaburi, Trat, Phetchabun, Phitsanulok, Uttaradit, Nan, en Mae Hong Son.
Voor de veiligheid van de toeristen is de toegang tot watervallen en rafting in de overstroomde gebieden tijdelijk verboden.

De traditionele toeristische trekpleisters aan de Thaise kust en in het zuiden van het land zijn momenteel bereikbaar en open voor publiek.

Thaise overheid en reisadvies: We raden alle toeristen die naar de bedreigde provincies wensen te reizen aan om de weervoorspellingen te controleren en advies te vragen aan hun reisagentschap.

Op de Flood Information Line (tel +66 (0)235 65 51) opgezet door de Thaise autoriteiten kan men terecht voor meer informatie.

In Thailand kan men ook de telefonische informatielijn van de Thai tourist autority bereiken op het nummer 1672 om de laatste stand van zaken te vernemen.

‘Overstay’ : Belgen die door de overstromingen in de gebieden Ayutthaya, Angthong or Supanburi niet tijdig hun visum voor Thailand kunnen verlengen, kunnen contact opnemen met Pol. Lt. Phuen Duangjina via het tel nr: 083-6941694. Daarna dient men zich te melden bij een Thais Immigratiekantoor.

Specifieke informatie kan u bijkomend vinden op de volgende Thaise overheidswebsite :
http://disaster.go.th/dpm/flood/floodEng.htmExterne link en http://www.tmd.go.th/enExterne link

Sorry maar als je kunt annuleren ( zonder al teveel kosten ) zou ik het doen.

[Annuleren is niet zomaar mogelijk. Dan moet er al een negatief reisadvies zijn afgegeven voor het complete land,en dat is in dit geval niet zo. Ik zou me reis lekker aanpassen ga lekker richting het zuiden ofzo?

Ministerie van Buitenlandse Zaken | Rijksoverheid.nl](Ministerie van Buitenlandse Zaken | Rijksoverheid.nl)

Chiang Mai is ook prima te doen. Ook uitstapjes vanuit Chiang Mai zijn gewoon mogelijk. Gewoon Bangkok nu proberen te skippen en aan het eind van de reis bezoeken, grote kans dat situatie dan weer beter is (hoewel centrum momenteel nog steeds oke is).
Van Chiang Mai kan je bijvoorbeeld nonstop naar Phuket vliegen.

dank voor de snelle reacties!

Echter wijken ze van elkaar af…,En heb ik er nu weinig aan.

Overigens heb ik de mogelijkheid te annuleren.
het kost me wel 225 eurotjes
Het rest bedrag zou ik terug krijgen volgens het reisbureau…

Kan het niet verplaatst worden naar een latere datum ( zonder kosten ) ?

Als het natuurlijk uitkomt voor jou werk ?

Klopt, maar ik heb dagelijks contact met ons kantoor in Chiang Mai. M’n manager zit er nu ook en heeft prima weer.
Het zuiden van Thailand is ook goed te doen, heeft geen last, behalve de bekende tropische regenbuien op z’n tijd…

Noord en zuid zijn ok , maar stel U voor dat tijdens je verblijf ( indien je niet onmiddellijk doorvliegt ) in Bangkok de luchthavens moeten sluiten … of je wilt terug huiswaarts… het water moet nog komen uit de wachtbekkens ea …hoelang gaat het duren alvorens het wegtrekt ( dergelijke weersomstandigheden hebben zich 50 jaar geleden voorgedaan en zijn niet te vergelijken met de huidige situatie het is gokken dus ) ikzelf speel liever op veilig.:chin:

Ik steun Dave in deze, Chiang Mai is prima te doen, geen enkel probleem meer. En het Zuiden heeft geen problemen gekend.

Wat de toekomst betreft, het is moeilijk in te schatten hoe de situatie in Bangkok is aan het einde van je reis. Ik ben van nature een optimist en verwacht dat het enorm meevalt.

De kans dat de luchthaven in Bangkok moet sluiten schat ik erg klein in, en mocht dat het geval zijn en je moet onverwacht naar Nederland terugkeren (dus dubbele, enorme pech) dan kun je er donder op zeggen dat andere internationale luchthavens als Chiang Mai en Phuket gewoon open zijn en het verkeer daarnaartoe wordt geleid. De luchtvaartmaatschappijen gaan echt geen vluchten cancellenen als er alternatieven zijn.

Veel plezier.

PS: Thailand ligt voor in tijd op Nederland, en hier is het pas de 21e :slight_smile:

ik vlieg over 4 weken en heb nu dus nog de mogelijkheid om inentingen en visa voor een ander land aan te vragen. Wat zou ik doen?

In vier weken kan er een heleboel gebeuren. Ik zou lekker bij het plan blijven en lekker naar Thailand gaan. Het is een zeer groot land dus alle mogelijkheden :cheer:

Sandra, zoals Rik al aangeeft, lekker naar Thailand reizen. Houd het nieuws in de gaten en mocht het in Bangkok nog niet helemaal oke zijn, kan je altijd eerst naar Chiang Mai en omgeving of het zuiden afreizen.

Ik vlieg ook over 4 weken (24 november) naar Bangkok. Denk dat er in een maand een hoop kan veranderen. Ik kies ervoor slechts een paar dagen in Bangkok te verblijven en vervolgens door te vliegen naar het zuiden (tickets reeds geboekt).

Mocht de situatie over 2 weken nog slechter zijn dan nu en een negatief reisadvies dan boek ik mijn reis om naar Bali.

Voor de weerberichten van verschillende provincies in Thailand kan men deze site bezoeken!! http://www.thaismile.jp/iroiro/e_weather_today_of_Thailand.html