Weekje in januari, wat te doen met het klimaat?

Beste forumleden,

ik ben onlangs wat wezen rondkijken in grote steden zoals Napels en Genua en ik heb zin om dit jaar nog een keer het land te bezoeken, maar dan wil wat rustigere plekken aandoen en vooral méér van het zuiden zien. Het liefst wil ik ook wat plaatsen leren kennen die wat minder bekend zijn, ook al is dat zéér relatief in Italië.
Ik ben ook geïnteresseerd in Marche, Umbrië en Sardinië, maar met het oog op het klimaat in januari leek het mij het verstandigst om naar het uiterste zuiden te gaan. Nu heb ik echter vernomen dat er in ieder geval op Sicilië zeer veel regen is in januari, en dat het in bepaalde delen van Basilicata ronduit écht koud kan zijn.
Een beroep doend op jullie ervaring zou ik graag willen weten wat ik van streken zoals Sicilië, Basilicata, Calabrië en Apulia moet verwachten in januari en of het mischien in het geheel geen goed idee is om in januari naar Italië te gaan.
Ik heb overigens géén eigen vervoer.

Hoi Don Agucho,

Een lastige vraag voor mij :-)…Zelf ben ik nog nooit in januari naar het zuiden van Italie afgereisd… Ik ken alleen het Noorden in die tijd van het jaar en dat is een beetje zoals in NL maar wel vaak zonniger… en dus ook iets warmer. Januari is vaak erg wisselend. Het kan veel regenen maar ook zonnig zijn.

Hier een site die ik tegen kwam en mij wel handig lijkt:

Over t algemeen geldt natuurlijk wel hoe zuidelijker hoe warmer en hoe meer kans op mooi weer.

Ik hoop voor je dat er nog meer mensen reageren die specifiek wat meer van het klimaat af weten uit ervaring! :slight_smile:

Succes en mocht ik meer info tegen komen dan laat ik het je weten! :zon02:

Ciao, Jiska