Watervallen van Iguazú, welke kant eerst?

Hallo

Ik vond de Argentijnse kant ook zeker mooier, dus ik zou adviseren om eerst de Braziliaanse te doen, al hebben wij het net anders om moeten doen.

Bij ons was helaas de jungle trail dicht vanwege schoonmaakwerkzaamheden. Maar als deze open was geweest is 1 dag zeker te kort!

Groetjes Debbie

De Braziliaanse kant viel tegen nadat ik eerst de Argentijnse kant gezien had. Andersom dus.

Ik vond de Argentijnse kant het indrukwekkends, en was blij dat ik die op de tweede dag heb gedaan. Nu was ik ook op dag 1 in Brazilië erg onder de indruk, en dat was ik denk minder geweest als ik de andere kant al had meegemaakt. Ik zou wel zeker beide kanten doen, de view is ook echt wel de moeite waard om te zien, maar over en tussen al dat geweld heen lopen is tops it all.

eerst de braziliaanse kant… dan weet je een beetje wat je te wachten staat als je de dag erna de overweldigende argentijnse kant bezoekt :slight_smile:

maar: ik denk ook dat het eigenlijk niet zo veel uitmaakt. Om eerlijk te zijn herinner ik me niet eens meer precies wat wij eerst gedaan hebben! (Ik was 10 toen ik met mijn ouders tijdens onze 9 maanden lange backpack reis daar langskwam ;))

Eerst de Braziliaanse, zonder twijfel, save the best for last.

Ik ga eind september voor een maand naar Argentinie, maar vlieg in eerste instantie op Sao Paulo, vanuit daar wil ik de bus nemen naar de Iguazú watervallen en had bedacht dan alleen de braziliaanse kant te doen, maar als ik jullie verhalen zo lees is het zonde om ook niet de Argentijnse kant te bekijken en vanuit daar verder te reizen naar BA.
Is het een beetje makkelijk om van de ene naar de andere kant te komen? En wat is dan een mooie hoeveelheid dagen om te blijven?

Dat is simpel. Je boekt gewoon een dagtourtje naar de Argentijnse kant vanuit Foz do Iguacu. Je krijgt ook niet een echt Argentijnse visumstempel in je paspoort (een 1 dag stempeltje voor de tour). Je hebt dus 2 dagen nodig. Een (nou ja, eigenlijk halve dag) voor de Braziliaanse kant, en een volle dag voor de Argentijnse kant.

Ok, maar ik wil verder naar Buenos Aires, is het dan niet handiger om aan de Argentijnse kant te blijven?

Dat denk ik wel ja. Maar een omgekeerd tourtje boeken zal ook wel niet zo’n probleem zijn.

Sowieso vind ik Puerto Iguazú (Arg) heel wat gemoedelijker dan Foz do Iguacu (Bra). Dat vind ik maar een grote ongezellige en niet altijd even veilig aanvoelende stad.

Ik ken alleen Foz…maar wat dat betreft helemaal eens! Echt naar sfeertje, en als je daarheen gaat: watervallen kijken en zo snel mogelijk weer weg :slight_smile:

Nog even ter verduidelijking mijn stem voor de Argentijnse kant. Ik ben twee keer geweest en het is me twee keer goed bevallen, en wel op de volgende wijze:

Standplaats 2 of 3 nachten Argentijnse kant; Puerto Iguazu is leuker dan het kille Foz ( Puerto iguazu wonen geloof ik 15000 mensen en in Foz 300.000)

Indien je begin van de middag aankomt in Puerto Iguazu, kun je naar het drielandenpunt lopen en van daaruit loop je naar beneden lopen naar het haventje en daar een boottour nemen van een uur of drie die de rivier op gaat. De boot stopt in het stukje niemandsland waar de twee grote rivieren samenkomen tussen de drie grenspalen in.

De volgende dag kun je het beste naar Brazilië gaan. De Braziliaanse kant is in een halve dag prima te doen, dus je kan dit combineren met een bezoek aan Itaipu, dit is een enorme stuwdam die een kwart van Brazilië en heel Paraguay van electriceit voorziet…Je kan dit doen met een tour, of beter met een remis (prive auto) als je met een paar mensen bent.

dag twee, Argentijnse kant: bij vroege binnenkomst van het park kun je een boottour booken (great adventure). Het is niet goedkoop maar weld e moeite waard, je gaat dan in een open legertruck door het bos naar de rivier. Als je geluk hebt kun je nog een toekan zien… Aangekomen bij de rivier ga je de boot in stroomopwaarts… de rest volgt (eventueel zwem/droge kleding mee…)…

Als de waterstand het toelaat kom je met de boot aan op isla san martin. (hier is o.m. een film opgenomen). Het voordeel is dat je hier met weinig mensen bent op het moment dat de grote toeristen stroom nog lopend die kant op moet komen of bij de gargante de diablo zijn… gedurende de middag kun je vervolgens de trails aflopen en de gargante de diablo voor het laast bewaren…Je gaat dan dus de hele dag tegen de grote drukte in.

Tot slot; probeer bij je reisplanning te kijken of je toevallig met volle maan naar Iguazu kunt gaan. De 3 dagen rond volle maan weet ik dat je ook in de avond met een gids het park in kan.

Vaar vragen of opmerkingen houd ik me aanbevolen, veel plezier:zon02:

In 1987 woonde ik in Brazilie voor een jaar en heb toen de watervallen bezocht voor mij waren ze indrukwekkend en schitterend van beide zijden, heel wat anders als de Niagara watervallen in USA/Canada wat ik een afschuwelijk iets vond met al die gekleurde lampen erop schijnend maar goed dat was de vraag niet :wink:

ciao da luisa - italia

ik vond de argentijnse kant eerst erg fijn. Aan de argentijnse kant moet je een aardig stuk lopen, wij hebben er ongeveer 7 uur over gedaan.

Wanneer je daarna de braziliaanse kant doet is het erg relaxed, er rijden gewoon bussen en er is een lift. De braziliaanse kant is ook niet zo enorm groot (qua lopen)

Ik denk wel dat het er ook vanaf hangt van welke kant je komt (vanuit brazilie of vanuit argentinie)

Ik kies voor argentinie eerst

Groet Jeroen