Wat voor kleding in Ecuador, Peru & Bolivia?

Hola,

5 juni vertrek ik dan eindelijk om in 3 maanden door Ecuador, Peru en Bolivia te reizen. Redelijk veel gelezen (veel goede tips van dit forum) en eindeloos naar “wat neem ik mee lijstjes” zitten turen. Nu de vertrekdatum nadert moet ook de rugtas gevult worden, en daarom mijn vraag: Wat voor een kleding raden jullie mij aan? Hierbij denk ik dan met name aan het klimaat in juni, juli en augustus. De landen en de diversiteit van deze gebieden. Wie kan mij een aantal goede tips geven? Tips over andere dingen over deze landen zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Alvast bedankt!

Groeten van Docus

He docus,

Aangezien die landen in de tropen liggen verschillen de temperaturen niet zo veel door het jaar heen; ook wat betreft regenseizoen of droogseizoen heb je niet zulke verschillen dat je daar je garderobe op moet aanpassen.
Afhankelijk van wat je wil gaan doen, moet je warme kleding (windstopperfleece en/of trui etc.) meenemen (bijv. voor in de bergen), zo licht en luchtig mogelijke kleding (bijv. voor in de jungle, evt. van materiaal waar de muggen niét doorheen kunnen steken), een jas die waterbestendig is (voor overal) en voor de rest voor 1 week aan ondergoed etc.; je kunt altijd overal alles laten wassen. Verder is 1 jeans handig en misschien 1 afritsbroek (of andere lange broek), maar meer niet. Verder natuurlijk een hoop T-shirts/polo’s, korte broek, zwembroek en de onvermijdelijke teva-sandalen (naast evt. je bergschoenen).
Maar de kunst blijft natuurlijk niet teveel mee te nemen; en heb je te weinig bij je, dan kun je altijd wel ergens kleding bijkopen.

Succes!

Inderdaad, de temperaturen schommelen dan wel niet zo veel qua seizoen en qua natte en droge periode, maar wel per regio. En dat komt doordat bepaalde delen van equador, peru en bolivia zo ontzettend hoog liggen. Als ik bijvoorbeeld denk aan de Salar de Uyuni die je waarschijnlijk wilt gaan zien daar kan het 'met name s’nachts echt ontzettend koud zijn. Maar zit je aan de peruaanse kust of in de jungle dan is het weer behoorlijk warm en vochtig. Ook in Ecuador zijn temperatuurverschillen redelijk groot door de hoogteverschillen in het land.

Dus inderdaad zoals al gezegd werd neem van alles wat mee, maar niet te veel. En dingen die je over elkaar heen kan dragen (laagjes). En water- en winddichte jas of trui is onmisbaar. Ik had zelf ook een gewoon een regenbroek bij me die ik over mijn kleding kon dragen. Daar heb ik veel aan gehad.
Veel plezier gewenst!

Slds, eveline:ARGENTINA

Hallo Docus,
Ik ken Bolivia en Peru niet, alleen Ecuador en Colombia. Qua kleren heb ik niets meer toe te voegen. In Ecuador heb je alle klimaten die je maar wilt, hangt af van de plaats waar je zit. Ik heb nog wel een andere tip. Wat betreft ecuador hoef je geen dure klamboe aan te schaffen of mee te zeulen, want overal waar je gaat slapen in de jungle is je slaapplaats van een klamboe voorzien. Neem wel Deet(antimuggenmelk) mee. En let goed op de volgorde van insmeren als je ook zonnebrand gebruikt. Eerst zonnebrand en dan Deet, anders werkt je zonnebrand niet.
Verder wil je walvissen zien, dan raad ik je aan om in juli of augustus naar Puerto Lopez te gaan.
groet en heeeeeeeeeeeeeel veel plezier

marjan

Hallo allemaal,

Heel erg bedankt voor de snelle en zeker nuttige tips! Helemaal te gek! Meer tips zijn natuurlijk zeer zeker welkom.

Groetjes

Olaa,

Ik zou zekerrrrr een klamboe meenemen!! Ben op heel wat plaatsen geweest, o.a. in Ecuador maar er waren echt niet altijd van die mooie netjes. Ook de kwaliteit ervan was soms bagger, de mugjes konden er zo door en als ze lekker vol zaten met je bloed paste het niet meer, maar je ziet ze dan wel lekker bovenin zitten!!!dusssssssssss En wat kleren betreft, je kan echt alles kopen in de dropen steden, van lamalullenleren strings tot dikke apenbonten truinen en het kost niks,

Succes met je reis

Kan je een klamboe niet veel goedkoper daar kopen?

Volgens mij is een klamboe niet gemakkelijk overal op te pikken (alleen ervaring Peru). Qua kleding is een warme (fleece)trui, muts, handschoenen en een wind en regenstopper in de hoge gebieden (bijv bij trekking rond machu pichu) wel aan te raden voor de koude nachten!

Hola!

Ik ga door dezelfde landen trekken en zit erg te twijfelen (na veel wisselende adviezen) of ik nog een slaapzak mee zal nemen voor de koude nachten. Ik heb het nl. heel snel koud.
Nog enig advies wat dit betreft?

Saludos,
Joy

Hoi,

Neem vanalles wat mee en de rest koop je ter plaatse…tis aan deze kant van de aardbol nogheel goedkoop en ge helpt de mensen hier dan ook.Ik zelf woon in peru en in lima is het nu winter aant worden…ale het vriest niet maar tis grijs en kil en tregent geregeld ,in puno daarentegen vriest het de stenen uit de grond maar is het door de dag wel lekker ,dus …ge neemt best verschillende types vn kledy mee.

groetjes

ik vind de tip van graniet1heel goed, ben ik het helemaal mee eens.
Wat ik wil toevoegen; laagjes is inderdaad ideaal! Zorg ervoor dat je voldoende laagjes hebt. Als het koud is trek je 5 laagjes aan, als het warm is slechts één. Ik hou niet van dikke truien maar doe dan gewoon een laagje extra aan (of twee). Met een dikke trui zit je rugzak zo snel vol en er is geen tussenweg. Qua broek is een goed ‘laagje’ een gewatteerde fietsbroek. Is winddicht, snel drogend en bijvoorbeeld tijdens incatrail ónder je ritsbroek te dragen als het koud is maar ook als piamabroek als je het koud hebt. En zelfs als legging onder een rokje (maar dit is vrouwenpraat)
veel plezier, ik word jalours!
Muts en handschoenen mee voor als je op hoogte slaapt. Of inderdaad, ter plekke kopen.

Is het inderdaad handig om een goede warme slaapzak vanuit Nederland mee te nemen (voor Salar Uyuni e.o.)? Of zijn die ook in Bolivia te koop (in La Paz of Uyuni zelf)? Optie is wellicht een slaapzak huren en zelf een fleece lakenzak meenemen? Ik ben nogal een kou kleum, dus better safe dan sorry

Nicole

Ik ben maar een keer in La Paz geweest en voor maar enkele uren dan ook nog …maar hoewel ikzelf er geen slaapzakken heb gezien (ook omdat ik er niet opgelet heb)ben ik zeker dat je die daar gaat vinden…heel veel winkels enzo…en zeer goedkoop in La Paz veel goekoper dan peru…vond ik althans.Waar je wel aan moogt twijfelen is de kwaliteit …ik had er wat spullekes gekocht …zeer goedkoop maar helaas na enkele keren wast al nie meer bruikbaar…als je safe wil zijn…koop die dan maar in nederland of belgie…tenslotte een slaapzak weegt niet veel.

Ik heb ook gehoord dat het de buschauffeurs nogal trots zijn op het feit that ze airco hebben in de bus en deze dan ook op vries stand zetten. Ik neem de mijne in ieder geval gewoon mee!