Wat vinden jullie van Tsjechië?

Goedendag mensen,

Ik ben benieuwd wat jullie nou van Tsjechië vinden, ik zelf ben er een aantal keren geweest. Kan ongeveer zeggen dat ik Tsjechië zo wat wel gezien heb op Ostrava en Olomouc na.

Zelf vind ik het een schitterend land. De mooie bergen in noorden, het Reuzen gebergte.
Het meer bij Frymbuk schuin onder Cesky Krumlov wat ook zeker een aanrader is! De 2e stad van het land Brno met zijn mooie kathedraal en citadel.

Zo zijn er nog veel meer bezienswaardigheden.

Nou ben ik iemand die meer voor de cultuur gaat en de mooie natuurplekken. Heeft iemand nog leuke dingen om te doen qua sport of wat anders deel het :zon02:

Groet,

Falco

1 like

Olomouc is eigenlijk wel gezellig.

Tsjechie is geweldig, ik kom er al ruim 20 jaar en het is denk ik mijn favoriete land in Europa. Goed eten, goed bier, prachtige natuur, mooie zomers en mooie winters, door de injecties van de EU ook stukken beter begaanbaar dan vroeger. Vriendelijke mensen en gastvrijheid tegen een betaalbare prijs. Mooie kastelen in het bohemisch paradijs en fantastische bossen om te wandelen.

1 like

Een famalielid van mij is zelfs nog tijdens de muur geweest, die verhalen die je dan hoort over Tsjechie schitterend.

Sommige plekken had ik wel is het idee dat de tijd stil bleef staan. Zoals in Jachymov, net of de oorlog afgelopen was. Ingestorte gebouwen kogelgaten zaten nog in huizen. 10 a 20 km verder op in Karlovy Vary was het een al welvaart. Alles geraustereerd en mooie nieuwe wegen etc.

Die injecties kwam geloof ik voornamelijk van Duitsland af dat ik de borden heb begrepen.
De mensen daar zijn zeker vriendelijk voornamelijk buiten Praag. In Praag zelf vind ik de meeste niet veel anders dan in West-Europa.

Sommige dorpen verkopen ze de etenswaren op de ouwe manier, alles zelf wegen en de prijs zelf berekenen. Alles ging letterlijk op de weegschaal. Nog net niet het bier :hihi:

Ik had trouwens begrepen dat er bij Olomouc in de buurt ook nog mooie grotten waren? Ben bij Blansko ergens in een grot geweest ben even de naam van kwijt maar was ook zeker schitterend, in de boot vond ik nog het leukste en het mooiste.

1 like

Vreemde tijd vroeger, je kenteken nummer werd opgeschreven door troepen als je langs kwam rijden, wat er mee gebeurde weet niemand. Had je een te nieuwe auto dan was het moeilijk om aan de juiste benzine te komen en wilde je mensen helpen met het bouwen van hun huis dan was het een goed idee om koffie en kaas mee te nemen om ruilhandel op gang te brengen. Luie obers die niet wilde werken omdat ze hun loon toch wel kregen. De stad “vol” met Trabantjes, regelmatig stonden ze stil langs de weg met een kokende motor.

Nou zeg je dat het nog net niet zo is met het bier, maar als ik zin had in een pilsje ging ik met de ketel naar de kroeg toe om hem vol te tappen. Kost hetzelfde als naar de winkel gaan en het bier is een stuk lekkerder :smiley:

De grotten zijn denk ik de grotten van Javoříčko.

Dat zei een familielid van mij ook ja over dat kenteken. Hij ging zelf met de Lada er naar toe.
Daar had je toen speciale benzine bonnentje geloof of iets in die trend. Hij ging een keer tanken kwam er zo’n Duitser aan met een BMW en hij ietsjes later met zijn Lada en hij werd mooi als eerste geholpen lol2

Zie het al voor me, met de ketel de kroeg binnenlopen en doodleuk zeggen ‘kunt u hem helemaal volgooien?’ lol2

Het blijft een schitterend land. Hoop wel dat Tsjechië wel Tsjechië blijft. Juist de kleine dingen daar doen het hem. Met name in dorpjes en de kleinere steden zoals Liberec, Ceske Budejovic, Karlovy Vary etc.

wij willen naar camping oase in tsjechie is dit een leuke camping
ik heb even gekeken wat het kost maar als je lid bent van top camping krijg je korting
maar hoe kom ik aan zo,n kaart

Heb het even opgezocht.

U kan korting krijgen met een CampingCard ACSI dat ik begrepen heb, volgens mij niet in het hoogseizoen. De precieze voorwaarden zou u even moeten lezen. Daarnaast heeft men ook vouchers waar u korting mee krijgt. Deze krijgt u alleen op beurzen waar deze mensen staan met een stand.

1 like