Wij, Loeke (25) en Steffi (26), zijn nieuw op dit forum! Wij zijn twee jonge documentaire makers en momenteel bezig met een film over vrijwilligerswerk in het buitenland en ‘voluntourism’. We onderzoeken waarom jongeren dit gaan doen en wat daarvan de impact is.
De afgelopen tijd is de discussie rondom dit onderwerp weer opgelaaid door verschillende berichten in de media (zoals dit artikel) en wij vroegen ons af hoe jullie daarover denken als (eventueel) toekomstige vrijwilligers! Het lijkt ons leuk om hierover op dit forum in gesprek te gaan.
We zijn benieuwd naar jullie mening rondom de kritiek in het algemeen: zijn er dingen die je herkent? Of juist helemaal niet? En in hoeverre verandert de kritiek het beeld op jouw eigen reis en ervaringen? Wat denk je als je zo’n artikel leest? Is de kritiek terecht? Of deels? Zo ja: wat dan? Of waarom juist niet?
Thema’s die in het artikel worden aangehaald zijn:
hechtingsproblemen bij kinderen (door het komen en gaan van vrijwilligers)
“amateurisme” van vrijwilligers: geen opleiding als bijvoorbeeld docent
het effect dat Facebook en social media hebben
het ontnemen van werk van locals
Daarnaast zijn we ook benieuwd of jullie positieve effecten zien en/of oplossingen voor deze kritiekpunten.
We begrijpen natuurlijk dat jullie niet overal een antwoord op hebben, maar je mening geven over 1 van de punten is al top! We zijn gewoon benieuwd in hoeverre het onder vrijwilligers leeft en hoe ze erover denken.
De ongezouten kritiek op het vrijwilligerswerk is volkomen terecht! Veelal wordt het zgn. Werk als dekmantel gebruikt om belastingen te ontduiken. Er wordt vooraf nauwelijks of niet geïnventariseerd of en in welke mate er behoefte is aan vrijwilligers. Zeker wordt ook niet duidelijk gevraagd naar de deskundigheid van de vrijwilligers, vragen over de bestedingen van de forse financiële bijdrage worden niet beantwoord of er wordt geïrriteerd op gereageerd. kortom: ik doe in ieder geval nooit meer mee!
Er zijn zeker een heleboel slechte organisaties, waarbij kinderen worden weggerukt bij het gezin om als ‘weeskind’ de toeristenattractie uit te hangen. Zowel toeristen die een dagje bij een weeshuis langs gaan als vrijwilligers met de beste bedoelingen, stimuleren hierdoor onwetend de weeshuisindustrie. Echter zijn er ook organisaties waarbij je als Nederlander WEL iets goeds kunt doen voor de bevolking van een arm land. Zo heb ik zelf voor een stichting gewerkt die wordt gerund door 1 Nederlandse vrouw met een enorme drive om de bevolking in het arme Cambodjaanse Angtasom een steuntje in de rug te geven. Zo zijn er o.a. een bibliotheek, studentenhuis en school opgezet. Ik heb zelf op deze school Engelse les gegeven en geld ingezameld om waterfilters uit te kunnen reiken aan Cambodjaanse gezinnen die geen schoon drinkwater tot hun beschikking hadden. De kinderen zijn enorm leergierig en waarderen het dat je voor de klas staat, misschien ook wel omdat zij vaak op het land moeten werken als er geen les wordt gegeven. Door de negatieve berichtgeving over vrijwilligerswerk zien steeds meer Nederlanders het niet meer zitten om vrijwilligerswerk te doen. Dit is zonde, aangezien de goede organisaties hier ook onder leiden. Zo zijn er bij de school waar ik heb gewerkt momenteel ook geen vrijwilligers, terwijl die zo hard nodig zijn.
Mocht iemand meer informatie willen over mijn ervaringen en werkzaamheden, stuur me dan even een berichtje