Wat vind jij het allerlekkerst uit de Spaanse keuken?

De Spaanse keuken is populair bij Spanje liefhebbers. Maar wat vind je nou het allerlekkerst uit de Spaanse keuken? Doet de gedachte aan paella je watertanden, of hoeft het bij jou geen zomer te zijn om sangria te drinken?

Als je één ding mag kiezen uit de Spaanse keuken, wat is dan het allerlekkerst? Stem hierboven in de peiling, en licht je antwoord hieronder toe!

Vooral de veelzijdigheid die tapas gerechten bieden! Klein beetje van al het lekkers uit de Spaanse keuken…

Maken jullie met kerst nog iets klaar uit de Spaanse keuken?

Oef, dit is een moeilijke. Ik heb anders gestemd, want ik heb meerdere favorieten.
Vis: Dorada en Rape (zeeduivel)
Schaaldieren en weekdieren: Pulpo a la Gallega en Langosta
Vlees: Presa Iberica, Secreto
Vleeswaren: Jamón Serrano, Caña de Lomo
Een goede Puchero is ook erg lekker.
Kaas staat niet in het rijtje: Queso Manchego of Mahones zijn niet te versmaden.
Dit alles gecombineerd met een goede Ribero de Duero of een Blanc de Blanc van Mallorca en als afzakkertje een glaasje Hierbas Buenas … :king:

Paella en Sangría eet en drink ik persoonlijk erg weinig. Dit heeft een reden: er zijn niet zoveel restaurants die dit echt goed klaarmaken. Het meeste wat de toeristen krijgen voorgeschoteld is niet te eten.
Goede paella is heel erg lekker, maar slechte paella is verschrikkelijk!!

Als eerste qua drinken komt de sangria. Heerlijk om te drinken op een spaans terras.
Het lekkerste qua eten vind ik toch wel de aardappels in mojo saus, die je op gran canaria kunt verkrijgen.
:vak02:

Ben het volledig eens met Corberan.

De allerbeste wijn uit Spanje is zonder enige twijfel de Priorato gevolgd door de wijnen uit Toro en Ribeiro de Duero. Natuurlijk zijn er nog heel veel streken waar ze meer dan prachtige wijnen maken.:vak02:

Ik ben altijd wel te porren voor een heerlijke tapas-maaltijd. Gezellig met vrienden allerlei gerechten op tafel en overal wat van pakken… het liefst in een leuk eettentje in de buurt van Plaza Santa Ana in Madrid.
Lekker wijntje erbij en smullen maar!!!

Ben in October naar o Grove Galicie geweest naar Fiesta do Marisco en heb daar fantastisch gegeten bij een Spaanse familie, Sammy is kok en heeft oa Angullas met knoflook en garnalen:thumbsup: gekookt met een overheerlijke Albarino denk de Beste witte wijn in Spanje gelijk enige flessen
mee naar huis genomen

wat ook heel eg lekker was is Calzueda (visschotel met oa Merluza/zeeduivel/dorade/zamborini/mosselen)

Ja kerstavond hebben wij een onvervalste tapas avond met de kids en aanhang
Ik heb Spaanse kennissen die mij regelmatig tapas bezorgen (een kennis is vrachtwagen chauffeur op een koelauto) voor mij geen supermarkt tapas
maak ze liever zelf.

paella lust ik graag en dat in combinatie met een fris biertje,daar mag je me altijd voor uitnodigen redactie!!!gegroet:georgessiam.

Zarzuela

ingredienten voor 4 personen
2 uien.
3 eetlepels olijfolie.
2,5 dl droge witte wijn.
1/2 l blik gepelde tomaten.
1 zakje saffraan.
1 kg mosselen.
peper.
zout.
350 g inktvis.
250 g scampi’s.
1/2 dl cognac.
500 g stevige visfilet (victoriabaars, staartvis, kabeljauw, Groenlandse tarbot, …).
2 teentjes knoflook.
1/2 bosje peterselie.

bereiding
Pel en snipper één ui fijn. Verhit één eetlepel olijfolie, fruit hierin de ui. Voeg de helft van de witte wijn erbij en breng aan de kook. Voeg de gepelde tomaten en de saffraan toe en laat verder sudderen tot de vloeistof voor de helft verdampt is. Pel en snipper de andere ui fijn en stoof in één eetlepel olijfolie, voeg de mosselen erbij. Kruid met peper en zout en kook op een groot vuur tot de mosselen open gaan. Zeef het mosselvocht en voeg bij de tomaten. Kook de inktvis gedurende 2 min. in de rest van de witte wijn. Giet ook dit vocht bij de tomaten. Pel de scampi’s, verwijder het darmkanaal. Bak de scampi’s in één eetlepel olijfolie gedurende 2 min. Flambeer de scampi’s met cognac. Voeg ook dit vocht bij de tomaten. Pocheer de visfilets in de tomatensaus. Voeg daarna de scampi’s, mosselen en inktvis bij de saus en laat nog 1 min. verwarmen. Breng op smaak met peterselie, gebakken knoflook, peper en zout.

serveren met lekker stokbrood en een mooie groene salade

eet smakelijk

groet dirk :chin:

Gazpacho. Ik ben vegetariër, dus over het algemeen is eten in Spanje voor mij eerder een ramp dan lekker.

Ik heb het liefst tapas met een lekker sangriaatje erbij :wink: Daar krijg ik het echt spanje gevoel bij

[quote="“Redactie, post:1, topic:64389"”]

De Spaanse keuken is populair bij Spanje liefhebbers. Maar wat vind je nou het allerlekkerst uit de Spaanse keuken? Doet de gedachte aan paella je watertanden, of hoeft het bij jou geen zomer te zijn om sangria te drinken?

Als je één ding mag kiezen uit de Spaanse keuken, wat is dan het allerlekkerst? Stem hierboven in de peiling, en licht je antwoord hieronder toe!

[/quote]

Voor Paella mag je me dag en nacht wakker maken: de smaakt, de ingredienten, kortom het ultieme SPANJE gevoel!!
Wim

Wat jamon en chorizo iberico, vers brood en een schaaltje goede olijfolie om het in te dopen, yummie!

ga over 3 weken Calcotada eten. Moet zeggen dat dat elk jaar toch wel weer een feest is! Maar Arroz Negro is ook onverslaanbaar, De Baskische Tapas kunnen goed zijn als je weet waar je ze moet eten. Of op zijn Catalaans gegrilde groeten etc. hebben jullie nog even? :slight_smile: