Wat te doen in Oost Cuba

beste forum mensen, we geraken er maar niet uit. Het laatste deel van onze cubareis wil maar niet lukken.
Mijn eerste plan was van Baracoa naar Holguin. 1 nacht in Holguin om dan door te reizen naar Cayo Guillermo.
Daar enkele dagen te genieten om zo via Santa Clara terug naar Havana te reizen voor de terug vlucht.
Plan 2 is : van Baracoa naar Guardalavaca, daar een paar dagen strandvakantie te nemen en vandaar naar Holguin te rijden om daar een binnenlandse vlucht naar Havana te nemen.
Kan je die twee plaatsen met elkaar vergelijken als strandvakantie nl. Cayo Guillermo en Guardelevaca, of gaan we toch iets moois missen als we geen cayo aandoen?
Heeft er iemand een advies voor ons aub.
Ik ben nu al een ganse tijd aan het puzzelen maar geraak niet aan een goede oplossing voor het laatste stuk van onze reis.
Alvast heel erg bedankt om te reageren

Hallo Christi ,

ik zit momenteel zowat met dezelfde vragen … . misschien zit jouw reis er ondertussen op ,
en wil je jouw ervaring/keuze hier wel mededelen

alvast bedankt ,
Geert,

Nee hoor, wij gaan pas in juli. Jammer dat ik geen reactie krijg op mijn vraag. ik zit nog steeds met hetzelfde dilema.
Mss krijg jij wel een reactie .

Hoi Christi en Geert,

@Christi: Ik was in de veronderstelling dat je er al uit was en had dit bericht ook niet gezien.

Ik begrijp dat jullie allebei een goede afweging willen maken van wat jullie willen zien en doen. Persoonlijk zou ik zeggen dat je niet zo moet kijken naar wat je mogelijk gaat missen, maar wat je wél gaat zien. Als je altijd kijkt naar wat je mist, dan wordt het al snel een treurige bedoeling. Je mist namelijk altijd veel en daarom moet je genieten van wat je wel mee maakt en ziet! Maar goed, tot zo ver even mijn filosofische tips.

Zoals eerder aangegeven heb ik geen ervaring met Cayo Guillermo, maar ben ik wel op Cayo Coco geweest (als ik me niet vergis hetzelfde (schier)eiland). Zeker de noordelijke Cayo’s zijn erg toeristisch en wat mij betreft ook een stuk minder ‘Cubaans’. Het zijn wel uitstekende plekken voor een paar dagen lekker ontspannen aan het strand. Hetzelfde geldt voor Guardalavaca. Al met al denk ik niet dat je iets mist als je Cayo Guillermo of Guardalavaca niet aandoet. Tenminste, niet iets wat je echt gezien moet hebben in Cuba. Het zijn beiden gewoon mooie plaatsen om lekker aan het strand te liggen.

Als je van Baracoa naar Havana wilt en ondertussen een aantal stops in wilt lassen, voor wat cultuur en wat strand, dan zou ik van Baracoa naar Holguin gaan, daar één nacht blijven (Holguin gebruik je echt om te overnachten, stad zelf vind ik niet zoveel aan) en reis je vervolgens door naar een van de cayo’s (bv Cayo Guillermo). Van Holguín naar de Cayo Guillermo/Coco is wel een pittig stukje, maar zeker wel te doen. Je bent zo’n 5,5 tot 6 uur onderweg. Van daar uit rijdt je via Santa Clara (ook echt wel leuk voor een dag) naar Havana. Van Santa Clara rij je via de snelweg in ruim 3 uur weer naar Havana. ‘Binnendoor’ kan ook en vind ik leuker, maar kost je al wel snel 4-5 uur.
Binnenlandse vluchten ben ik zelf niet zo van, dus verkies ik als het even kan de weg over het land.

1 like

hey Viatori ,

de juiste filosofie ! maar … bij iedere reis , telkens weer : hoe meer je leest , hoe meer je mist … en dan duurt het wel even vooraleer je jouw persoonlijke keuze’s gemaakt hebt … :slight_smile:
nu bvb staan Baracoa & Vinales bovenaan m’n verlanglijstje … maar jammer genoeg liggen die aan tegenovergestelde uithoeken van Cuba :frowning:
En het gaat natuurlijk altijd over “tijd” … als ik beide wil doen , zit er eigenlijk maar een optie in : binnenlandse vlucht Holguin / Havana maar dan las ik hierover dat er wel geregeld eens vluchten durven “gecancelled” worden … ? Heb jij hier weet/kennis van ?

grt grt,

Begrijpelijk en natuurlijk ook herkenbaar!

Ik kan je helaas niet helpen met info rondom binnenlandse vluchten, omdat ik dit nooit gedaan heb. Ik zie dat je dezelfde vraag ook al in onderstaande post heb geplaatst. Grote kans dat Mallecon of iemand anders je wel kan helpen. Het enige wat ik wel weet is dat best veel mensen kiezen voor binnenlandse vluchten, zeker juist om de reis van oost naar west te overbruggen.

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=196435

Viatori ,

sorry, dat ik van onderwerp verander maar misschien zag je een van vorige reakties/vraag elders op onderwerp “snorkelen” niet … :

in Cayo Jutias ,is dit een vrij toegankelijk strand , of privé-strand verbonden met een resort ? Ik dacht elders wel gelezen te hebben dat aan de verbindingsdijk/brug een tol moet betaald worden ? en moet je daar dan naar één specifiek strand ? waar precies ? en een stukje zwemmen … is dat 100 m,200m …? en met welke diepte heb je daar dan al mee te maken ? enkel voor ervaren zwemmers ?

ondertussen las ik op jou website/blog wel dat dit strand vrij toegankelijk is ? dan toch geen tol te betalen ? maar die specifieke snorkel-lokatie interesseert me wel … of loopt er een rif langsheen het ganse eiland ? maar dan nog is het misschien op sommige plaatsen minder ver vanaf het strand ,

bye, Geert,

Hoi Geert,

Het strand van Cayo Jutias was de laatste keer dat ik er was (2013) vrij toegankelijk en wat ik nu hoor is dat nog steeds zo. Er hoefde ook geen tol betaald te worden. Wel betaalden we een beetje voor het “bewaakt” parkeren. Denk aan 1-2 CUC. Het strand is niet te missen en wordt inderdaad ook beschreven op mijn blog.

Je kunt zo 100-200 meter de zee in lopen/zwemmen totdat je bij het mooie stuk komt. Dat rif ligt niet alleen voor Cayo Jutias, maar eigenlijk is de Cubaanse kust redelijk omcirkeld met riffen. Er zullen ongetwijfeld snorkelplekken zijn waar je minder dan 100-200 meter hoeft te zwemmen/lopen, maar die zullen of a) meer afgelegen en/of minder goed bereikbaar zijn (denk aan de vele eilandjes rondom Cuba of stukken strand die bereikbaar zijn vanuit een park) of b) veel drukker bezocht zijn, meer toeristisch en daardoor ook vaak (persoonlijke voorkeur) minder mooi. Het is dus maar wat je wilt.

Weet je zo voldoende over Cayo Jutias?

2 likes

bedankt Viatori , voor de uitgebreide omschrijving !
grt grt ,

Idd de juiste filosofie. Met dit in mijn achterhoofd ben ik terug gaan puzzelen en heb ik enkele plaatsen geschrapt en gaan we na Baracoa een binnenlandse vlucht boeken naar Havana. In Havana gaan we dan een paar dagen verblijven aan playa de l’est om af te sluiten en te relaxen.
grt Christi

Hallo Christi,
Ik ben erg benieuwd of jullie reis er al op zit en hoe de binnenlandse vlucht is gegaan.
Hadden jullie vooraf geboekt? En vlogen jullie op tijd?
Wij zitten namelijk met hetzelfde dilemma: willen graag het oosten ook zien, maar gezien de tijd bijna onmogelijk.

hoi, onze reis moet nog beginnen we vertrekken op 19 juli, dus kan je jammer genoeg nog geen antwoord geven.
grt

We hebben de knoop doorgehakt en hebben tickets voor de binnenlandse vlucht van Holguin naar Havana geboekt.
Dus zover gaan we in ieder geval naar het oosten. Of we voor bij Santiago de Cuba gaan, ben ik nog niet over uit.

Veel plezier, geniet ervan !
grt christine

Wij gaan pas in December hoor, dus moeten nog heel lang wachten.
Maar december is daar hoogseizoen dus bepaalde zaken moeten we al vroeg vastleggen helaas.