Amerika is niet alleen een geweldig vakantie land vanwege de fantastische natuur, maar je kunt er ook nog een goedkoop shoppen. Zeker nu de dollar voor ons weer heel gunstig staat.
Wat neem jij mee uit Amerika?
Is dat kleding, of juist electronica (denk hierbij aan de Ipad) of neem je juist iets heel anders mee?
Wij hebben de laatste 2 grote vakanties Orlando als standplaats gehad en shoppen ons onnozel. Het meeste gaat op aan kleding. Tegen de meisjes (2 tieners) zeggen we meestal: wacht maar tot Florida, daar is het veel goedkoper.
Wij zijn, gelukkig, niet merkgevoelig en dan is Orlando en vooral de Wal*Mart een shoppers paradise (jeans, shirtjes, ondergoed).
Ook kopen we veel boeken, veel bakmixen en de meiden hebben veel Converse schoenen gekocht. Die zijn daar ongelooflijk goedkoop en ze komen dan met modellen thuis die hier niet te koop zijn. Laatste keer ook een camera gekocht.
Dus eigenlijk van alles wat.
Wij zelf kopen eigenlijk niet zo heel veel. Alhoewel we wel altijd met een extra koffer thuis komen lol2
Meestal kleding voor het thuisfront. Je moet hun toch ook tevreden houden als je zelf 4 weken weggaat. Voor mijn oudste zoon is dat vaak kleding van Hilfiger. Verder wat leuke dingen die we tegenkomen en die we hier niet kunnen kopen.
Wel kopen we altijd een magneetje voor op koelkast in iedere stad op park waar we komen.
En hoe dat komt: medewerkers worden zwaar onderbetaald (mogen geen vakbond oprichten), producten komen uit de goedkoopste sweatshops, etc.
Wal*Mart en Home Depot zijn hèt gezicht van de keerzijde van kapitalisme en ik vertik het tegenwoordig om nog bij deze ketens te winkelen.
Ja, dat kan misschien best, maar ik ga niet van te voren nakijken of werknemers van bepaalde winkels, restaurants etc. wel goede arbeidsvoorwaarden hebben. En ik vraag me af, dat als iedereen de Wal*Mart links zou laten liggen, wat er dan met die werknemers zou gebeuren. Wellicht ONTSLAG??
Toen ik naar New York ging moest en zou ik een I Heart New York tshirtje kopen (ik weet het, erg orgineel is het niet;)) en daar was meer dan genoeg van te vinden. Ik en mn vriend maakten een rondreis van Canada naar Chicago naar New York, dus de hele reis kocht ik weinig omdat ik dacht wanneer ik in NY kom ga ik écht goed shoppen. Ik heb in Canada en Chicago dus alleen souveniertjes gekocht voor vriendinnen en familie, maar toen we in New York waren hadden we zo veel te doen/bekijken dat van shoppen weinig is gekomen. Het enige wat ik nog gekocht heb naast het I love NY shirtje is een paar slippers omdat ik mn voeten kapot gelopen had haha.
Volgende keer gaan we naar Californie en daar ga ik zeker eens kijken voor converse schoenen, die staan erg hoog op mn verlanglijst
Inderdaad … aangezien de dollar nog steeds erg gunstig staat koop ik ook veel in de USA. Kleding en schoenen zijn er over het algemeen een stuk voordeliger, ook de merken! En al helemaal Jeans!
Helemaal op de hoogte over de prijzen ben ik op dit moment niet.
Maar zeg dat je hier over de 100€ voor een merkjeans betaald, daar is dezelde merkjeans vaak de helft goedkoper en ook nog eens in Dollars!
Zeg (wat ik me van de vorige keer 2009 herinner) $ 44.95 … en hier had ik 120€ voor dezelfde jeans moeten betalen. En die prijsverschillen zijn er over de gehele linie.
In de koffer op de heenweg zullen dus zeer veel Hollandse produkten zitten.
Kaas natuurlijk (vacuum verpakt want dat is een vereiste)
Hollandse koekjes …
Drop niet te vergeten
Boerenjongens in een glazen potje speciaal voor mijn oom.
voor de buurvrouw Roze-en-witte Muisjes
Nasi kruiden
… ik moet het complete wenslijstje nog krijgen
Terug …
Vooral veel kleding.
Een aantal jaar terug een nieuwe digitale camera; toen stond de Dollar nogal erg laag. (1euro was toen rond de $1.50) dat was echt wel leuk shoppen!
Nieuwe gympen.
Heb aldaar al een nieuwe tomtom gekocht (met ook kaarten van Europa!)
Dit jaar hopenlijk kan ik me beheersen wat betreft het kopen van soevenirs Die staan over het algemeen jaren later toch alleen maar stof te happen. Maar ik laat mij dikwijls en zeker op vakantie toch verleiden ze te kopen.
Ja, ik heb er zin in … en ben de dagen al aan het aftellen.
Vorig jaar in New Mexico hebben we een paardje gekocht. Zo’n beschilderde een echt verzamelobject. Ze hebben er veel van in allemaal verschillende beschilderingen. Vaak ook in beperkte oplage. Het plan is om er dit jaar weer een te kopen.
Begrijpelijk, vandaar dat ik het zo nu en dan hier aanhaal.
Hopelijk komt er dan een concurrent met een winkel met betere arbeidsvoorwaarden.
Ik zeg ook niet dat de hele vakantie overhoop gehaald moet worden om een Wal-Mart te vermijden. Maar beperk jezelf tot het meest noodzakelijke (eten) en ga naar de concurrent als die beschikbaar is. Voor kleding kun je sowieso bij de vele Outlet Stores terecht, dus geen enkel excuus om dat bij Wal-Mart te ‘moeten’ halen.
Ben ik het toch niet helemaal mee eens Jurjen. Wij zijn met vijven en hebben een zeer miniem inkomen. We sparen elke cent om 1 x per 2 jaar op vakantie naar Florida te gaan. We laten daar thuis dan ook heel erg veel voor. En op vakantie doe we veel ook “op zijn goedkoop”, zoals eten b.v. en dat hebben we er graag voor over.
Met ons budget kunnen we niet halen in de outlet wat we nu bij de WalMart halen. Natuurlijk kopen we ook dingen bij de goedkopere winkels in de outlet, maar gewoon ondergoed, sokken, jeans voor hubbie, dat scheelt toch wel met de outlet. Hilfiger en dat soort zaken is misschien t.o.v. Nederland ook goedkoop maar voor ons veel te duur. Daarnaast vinden we leuke spullen bij de WalMart. Eigenlijk komt het er op neer dat prijs voor ons belangrijker is dan bij welke winkel we gaan. En als de Wal*Mart wint, so be it.
Je mag het van mij best aanhalen, maar het zal me in dit geval de spreekwoordelijke worst wezen.
Ik denk dat het altijd goed is om je er bewust van te zijn hoe werknemers behandeld worden, dat je er geen rekening mee houdt op vakantie vanwege een budget is ook erg begrijpelijk. Ik denk niet dat Jurjen bedoeld dat iedereen persé bij Wal Mart moet wegblijven, alleen dat er wel alternatieven zijn voor die winkel en dat wanneer het kan je beter voor een van die altenatieven kan kiezen. Verder staat iedereen natuurlijk vrij om te winkelen waar ze willen.
Om maar even bij de peiling te blijven, kan iemand mij uitleggen hoe het werkt met DVDs? Want ik wilde dvds kopen toen ik in Amerika was, maar toen werd mij verteld dat je die niet in Nederland kan afspelen. Jammer, want ook de DVDs waren goed geprijsd!
DVD’s zijn onderverdeeld in regio’s. Dit om ervoor te zorgen dat je niet overal ter wereld je dvd’s kan kopen (lokaal willen ze censureren, speciale release-data hanteren of het product gewoon veel duurder kunnen verkopen). VS+Canada vormen regio 1, Europa ligt in regio 2 (voor alle details: Wikipedia - DVD-regiocodes). Als dvd’s uit Amerika terug wilt nemen naar Europa, moet je zorgen dat je een dvd-speler hebt die regiovrij is of een geheime code op internet opzoeken om 'm zelf regiovrij te maken (voor de HiFi-dvd-spelers iets makkelijker dan voor de dvd-drives in computers). Een goede site daarvoor is: DVD Player and Blu-ray Player region codes - VideoHelp