Wat kost een enkele reis Sanur-Oost Java overland?

Ik kom op internet veel georganiseerde ritjes tegen bij kleine (Nederlandse) reisbureautjes van Sanur of Denpasar naar Oost-Java (bijvoorbeeld naar Kalibaru). Hoewel dit inclusief ferry-overtocht is, lijkt een paar honderd euro me nogal veel…

Kan dit goedkoper en kan ik dit bijvoorbeeld in Sanur ter plekke nog regelen? (Ik weet dat de reis lang duurt, maar het lijkt me leuk eens een keer niet te vliegen, maar overland te reizen). Wil dus graag vanuit Bali een weekje naar Oost Java.

Groet, Anne.

Met een redelijk nette lokale bus, een zgn. kleine VIP-coach, kost overland van Sanur naar Oost-Java, (erg ruim trouwens) op een enkeltje je zo’n Rp. 100.000,- tot Rp. 150.000,- (is afhankelijk van WAAR je op Oost-Java naar toe wilt. Er is een heel verschil in de afstand tussen bijv. Banyuwangi of Surabaya)

Er zijn diverse ticket-kantoren gevestigd in zowel Sanur als Denpasar waar je de benodigde kaartjes kunt kopen, vaak tot zeer kort vantevoren. De bussen naar Oost-Java vertrekken 's ochtends erg vroeg vanuit de terminal “Ubung” in Noord-Denpasar.

Afhankelijk van of je in een periode reist waarin ook veel locals reizen (de lange weekenden en natuurlijk “Lebaran”) varieert de drukte op de bussen enorm.

het punt is dan wel: dan moet je overstappen- de grote bussen vertrekken allemaal vanaf de ‘‘terminal’’ (naam ff kwijt) in Denpasar. Dus bemo of teksi daarheen vanaf Sanur. Als een mij een kantor heeft op Sanur (maar op Kuta heb ik ze nooit gevonden…), dan hebbben ze vaak wel een eigen aanbreng-busje. Maar op KUta was dat altijd de PERAMA-shuttle.
Die bussen-er gaan er 10tallen tegelijk-gaan in '‘golven’'afh. van hoe lang de reis zo’n beetje duurt-tot aank. op Java rond de 6/7.00 next day. Dus smorgens vroeg al de bussen naar Jakarta-dan naar Bandung, dan naar Yogya (=rond de 15/16.00), dan naar Malang/Surabaya-etc.
De vroege ochtendbussen gaan uiteraard overdag.