Van Bali naar Java

Kan er iemand me zeggen of het makkelijk is om te reizen van Bali naar Java? Meestal wordt er in de andere richting gereisd: nl. van Java naar Bali. En daarover vind je ook veel info in alle reisgidsen. Doe je het in de omgekeerde richting lijkt het veel moeilijker. Volgens de reisgidsen is het wel makkelijk als je meteen een grote afstand aflegt, bv een patasbus (toeristenbus) nemen vanuit Denpasar naar een grote stad op Java. Maar aangezien wij ook graag de Ijen vulkaan willen doen in het oosten van Java, heeft het voor ons geen zin om meteen door te reizen naar een grote stad op Java. We moeten eerder al ergens halt houden (in Banyuwangi of Bondowoso, denk ik). Maar ik stel mij wel de vraag in hoeverre onze plannen makkelijk uitvoerbaar gaan zijn. Als het enkel kan door 10 keer over te stappen, door kleine oncomfortabel busjes te nemen die overvol zitten (met kippen of geiten er misschien nog bij :hihi:), en als je dan ook geen plaats hebt voor je bagage…
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan iemand mij wat tips geven ajb?
Bedankt!

Vanuit Denpasar gaan er bussen rechtstreeks naar Banyuwangi en Jember. Ook kan je de bus naar Surabaya pakken en uitstappen waar je wilt. Dit gaat allemaal met grote touringcars, dus zonder kippen en geiten. Op zich goed te doen dus. Wat wel vervelend kan zijn: de bussen vertrekken pas vanuit Denpasar wanneer ze vol zijn. Twee jaar geleden zijn we met zo’n bus naar Situbondo gegaan voor een kleine 6 euro pp. We hadden toen niet veel baggage, maar volgens mij kan dat ook gewoon onderin de bus.

heerlijk zo’n busreis: je ziet nog eens wat en je geniet van de capriolen die de chauffeur soms uithaalt>> alleen niet goed voor je bloeddruk als je voorin zit :slight_smile: