Wat is voor jou de belangrijkste reden om te emigreren?

‘Jaarlijks emigreren er vanuit Nederland ca. 115.000 mensen. De verwachting is dat dit aantal ook gaat groeien. En maar liefst 1 op de 4 Nederlanders denkt er wel eens over om te gaan wonen in het buitenland, 4 miljoen mensen dus’ (Bron: http://www.vertreknl.nl/853/nieuw-magazine-voor-4-miljoen-mensen)

Wat is voor jou de belangrijkste reden om te emigreren?

Het gevoel om overal in Nederland gevolgd en geregistreerd te worden benauwt mij verschrikkelijk! Camera’s, EPD, vingerafdrukken-database… Privacy? Reeds lang geleden verkwanseld in NL

Ik heb ‘Anders’ gestemd omdat er er meerdere reden voor mij gelden.
De Nederlandse mentaliteit is er echter een van.
Daarnaast vind ik het in Nederland te druk,
de onvermoeibare regelzucht en behoefte om te controleren van de overheid werkt verstikkend,
en tenslotte de passieve houding van de Nederlandse bevolking (wel klagen maar niets doen).
Goede initiatieven worden niet of nauwelijks beloond (kost geld).

Ik heb steeds meer het gevoel dat ik een werknemer ben van Nederland BV en de teugels worden er steeds strakker aangetrokken. Inspraak? Vergeet het maar.
En wij laten het allemaal gebeuren zonder dat we er iets aan doen.

Over 8 weken kan ik (eindelijk) vertrekken. Lijkt me beter voor beide partijen.

Rob

In principe voor de liefde, maar dan de liefde voor het land. Daarbij ook het avontuur. Uiteindelijk ook mijn vrouw in Argentinie ontmoet maar die kende ik nog niet toen ik vertrok.

De reden waarom ik overweeg om te emigreren is de vreemdelingenwet door de IND
zo toe passen dat een emigrant voor haar doodzieke zuster niet 2 weken langer in
Nederland mag blijven dan de 3 maanden die hier voor staan. De emigrant maakt geen gebruik van sociale voorzieningen . Schaam je Nederland!

De belangrijkste reden is de mentaliteit van de Nederlanders. De Pvv mentaliteit. Een aantal jaren geleden was men zogenaamd een solidair en niet-discriminerend volk en tegenwoordig durft men er voor uit te komen dat men gewoon discrimineert. Hypocriet. Verder mis ik het gezellige leven en contacten op straat, dit is inherent aan het klimaat. Ik hoop binnen 2 jaar de mogelijkheid te hebben om te vertrekken.

Voor mij was het een combinatie van factoren. Nederland is te vol met vooral veel zakelijke, protserige gebouwen, te veel auto’s (ook als het helemaal niet nodig is) en asfalt, te weinig aandacht en eerbied voor natuur, te veel alles omrekenend in de waarde in geld, te egocentrisch (Nederland zien als het centrum en de maatstaf voor de rest van de wereld). Bovendien houd ik van een warm klimaat.

(hoop niet dat mijn reactie drie keer geplaatst is vanwege storing)
Ik heb overig geantwoord omdat het voor ons verschillende redenen heeft.
Namelijk: andere mensen ontmoeten, nieuwe leefomgeving, de spanning, nieuw werk, het weer.
We willen uit het standaard leven stappen: Spanje.
Op deze manier zijn we uit NL, maar rich makkelijk bereikbaar voor familie en vrienden.

Emigranten verlaten Nederland niet omdat zij hier zo ongelukkig zijn, maar omdat zij elders kansen voor zichzelf en hun gezin zien.
Een goede voorbereiding is dan ook van kapitaal belang,oa:huisvestiging,een goede school zoeken voor de kinderen en het finaciel aspect zou ik zeggen.
grts:Jasper

Oof Oofffffff… van de Nederlandse mentaliteit. Een mentaliteit die afstand brengt tussen mensen.Een mentaliteit die een maatschappij met twee gezicht " vrij van uiterlijk / gevangenis van innerlijk " gevormd. Burger zijn gevangenen in Nederland systeem. Controle, regels, niet open voor anders kijken/zien/denken/horen. Het Systeem en regels bepaald wie wat en hoe moeten denken. "Het anders zijn " is ellendige. Verandering is bijna onmogelijk dus emigreren (zeg maar vluchten)>>> is enige oplossing.Denk je niet!? :wereld:

Helemaal mee eens, zie ook mijn reactie.

Dit zijn voor mij ook redenen om het te overwegen (maar tot nu toe blijft het bij een vaag idee in mn achterhoofd/ droom;)).
Daarbij het klimaat. In de zomer vermaak ik me wel (ondanks alle genoemde redenen ;)) maar de winter kost me steeds meer moeite. :slapen:
Ik zou wel in een warmer :zon02: klimaat willen wonen met een minder verschil zomer-wintertijd… Maar hoe, wat, waar is nog allemaal niet concreet…

Ik moet er niet aan denken om tot mijn 67ste (als het niet langer is tegen die tijd) naar een industrieterrein te rijden en daar van 8 tot 5 in een saai bedrijfspand te klikken. Het leven heeft veel meer te bieden, en tegenwoordig is het lang niet meer zo moeilijk om zomaar het roer om te gooien. Mocht het niet lukken kun je altijd weer terug naar Nederland. Er geld maar 1 lijfspreuk:

Je hebt later meer spijt van de dingen die je niet hebt gedaan dan die je wel hebt gedaan!

Persoonlijk ga het liefst naar Afrika emigreren en dat zal niet lang meer duren:
http://afrika-magazine.blogspot.com/

Avontuur, dat lijkt me een belangrijke drijfveer te zijn. Verder kijken dan de eigen kerktoren. Ik weet niet of ik voor altijd zou emigreren naar een ander land, maar een aantal jaar elders wonen lijkt me een geweldige ervaring. Als drie weken naar een ander continent zo’n sterke indruk op je nalaat, wat kunnen drie jaar dan met een mens doen?

Ik had aan 12 weken genoeg om te beslissen dat ik definitief weg wil uit Nederland…
17 mei as vertrekken we (voorgoed?) naar Canada.

Rob