1 Moskou
2 Hanoi
3 Havana
Een top 3 is moeilijker dan ik dacht! Parijs, Wenen en Praag hebben het nét niet gehaald maar krijgen bij deze een eervolle vermelding.
- Valencia
- Berlijn
- Brugge
oei, moeilijk om er 3 te kiezen.
Voor dichtbij:
Madrid, Lissabon, Praag en Dublin
Voor verder weg:
Vancouver, Dubai en Amman
1/ Amsterdam
2/ Wenen
3/ Munchen
- New York
- San Francisco
- Londen
De mooiste steden die ik gezien heb:
- Chandigarh (India)
- Londen
- New York
St. Petersburg
Istanbul
Sarajevo
Mijn top 3:
-
San Francisco
-
Jeruzalem
-
Rome
Waarschijnlijk moet New York er ook in maar helaas alleen vanuit de lucht gezien en op een vliegveld geweest. Maar dat komt nog!
- New York
- Berlijn
- Havana
In mijn eerste antwoord had ik het begrip stedentrip opgevat als ‘een korte trip die je vanuit je woonplaats kunt maken naar een stad’. Maar als ik het wat breder opvat zoals de meesten lijken te doen, dus gewoon ‘leuke steden in de wereld, ook al liggen die op 18 uur vliegen of verder’…
- León, Nicaragua
- Melbourne, Australië
- Luang Prabang, Laos
In dat geval is het idd een heel ander antwoord…
- Bangkok - Thailand
- Siem Reap - Cambodja
- Porlamar - Venezuela
Ik ben bij mijn lijstje destijds uitgegaan van steden die ik als op zichzelf staande bestemming zou bezoeken. Dat lijkt me het voornaamste criterium om een reis als stedentrip te kunnen bestempelen.
Als voorbeeld: ik vind Tokyo een fenomenale stad die alle andere overtreft, maar zou niet snel een weekje op en neer vliegen (al heb ik dat vorig jaar nog wel overwogen i.v.m. de Tokyo Motor Show), het zal meestal toch onderdeel van een uitgebreidere reis door Japan zijn. Hong Kong is praktisch net zover weg, maar daar ben ik al eens een week geweest (oké, ik heb gesmokkeld met uitstapjes naar Macau en Shenzhen), en dat zou ik zo weer doen.
In willekeurige volgorde:
Hong Kong
Bangkok
Londen