Wat is een goeie tent voor Ijsland?

Hallo iedereen,

deze zomer met het gezin ( 3 pers )naar Ijsland, 16 dagen, reeds een auto geboekt en onze campingcard werd ons ook al opgestuurd.

Nu begint de aankoop nog van het kampeermateriaal. Om eerlijk te zijn is het onze eerste reis met de tent, al veel verre reizen met de rugzak gedaan maar in een tent vertoeven is toch nog iets anders.

We kochten reeds onze slaapzakken die tot -5 kunnen verdragen, ik MAG gewoon niet koud krijgen s’nachts :biggrin: , slaapmatjes hadden we al maar nu nog de aankoop van een tent.

Niet zo evident vinden wij daar er veel punten belangrijk zijn.
De volgende punten vinden wij belangrijk bij deze aankoop,

  • budget ligt bij ons tussen de 200 en 300 euro
  • We gaan hem eventueel later nog gebruiken maar niet om met onze rugzakken mee te sleuren, dus in de auto eerder, gewicht 7 kg max lijkt ons ideaal
  • ruimte, we zijn met 3 maar hebben de voorkeur aan ruimte voor 4
  • snel kunnen opzetten daar we alle dagen wel weer naar een andere plaats willen
  • regen en wind bestendig, zeker voor ijsland, enkel in de zomer, we zijn niet van plan om ooit tijdens winter perioden te gaan kamperen

momenteel hadden we de outwell fusion 400 in gedachten, lijkt ons ideaal maar weten niet goed wat hij zal doen bij hevige wind.

alle informatie of ervaring zijn meer dan welkom

nog een laatste vraag, kookmateriaal, kan je dit ook in ijsland zelf aankopen ( de hoofdstad)

heel benieuwd naar jullie reacties en alvast bedankt

Niemand? :tssk::confused:

Nope, geen verstand van. Heb alleen in Frankrijk, Nederland en België gekampeerd. En in Afrika met geleende tent van safaribedrijfjes. Nog nooit zelf een tent gekocht, alleen een oude gekregen van iemand, en wel eens tenten geleend.

Vooral windbestendig lijkt me nodig voor IJsland. Er kon snel en onverwacht wind op komen zetten, en vaak ook hard.
Ik zou advies vragen in een goede kampeerwinkel, en zoeken naar een speciaal forum over kamperen.
Qua kou kan het veel schelen als je zo’n aluminium-achtig matje onder je slaapmatje legt. En een zijden lakenzak gebruiken in je slaapzak, schijnt ook 5 graden extra warmte te geven. Ik heb het nooit gemeten qua temperatuur :slight_smile: , wel vaak gedaan. Zijde voelt in ieder geval heel prettig aan je huid. Als het heel koud is slaap ik soms met een muts op (grappig genoeg was dat in Afrika). Maar wat het allerbeste helpt is tegen een persoon aan liggen, dus hopelijk kunnen jullie slaapzakken aan elkaar geritst worden.

Ik zou wat extra touw en duct-tape meenemen. Had ik wel nodig toen een (heel erg) oude tent door storm en regen in elkaar stortte op Texel. :slight_smile: En extra scheerlijnen en wat lichtgewicht haringen.

Ik zou ook even googlen op ‘kamperen in IJsland’ (ook in het Engels), misschien is de grond wel heel hard en heb je bepaald soort haringen nodig ofzo, geen idee. Ik heb wel eens gehoord dat wildkamperen alleen mag als de eigenaar van de grond akkoord is; en meestal is de grond wel van een boer ofzo.

Goeie reis, het is een prachtig land.

1 like

Hallo Cecilia,

reeds veel zitten lezen over IJsland, en bij het kamperen leek één van de grootste vereisten voor een tent toch wind- en regenbestendig.

Als je met die verreisten een winkel binnen stapt, krijg je als snel de indruk dat alles wat als informatie meegegeven wordt op het internet ( over IJsland ), volgens de verkoper, larie is. Ieder winkel promoot er uiteindelijk de tenten die zij in aankoop hebben.

Wij zochten een tent voor 3/4 pers, laag aan de grond en met een ruime voortent.

helemaal geen probleem zolang je tot 2 pers gaat maar vanaf 3 , pfff

Uiteindelijk toch een tent gevonden, na lang googlen. De Vango Beta 350, voor 3 personen en met een ruime voortent

Merk:Vango
Naam:Beta 350 XL tent
Soort:Tunneltent
Kleur:Zwart/groen
Aantal personen:3 personen
Afmetingen:435 x 220 cm (l x b)
Hoogte:145 cm
Afmetingen slaapcabine:210 x 200 cm (l x b)
Afmetingen leefruimte:215 x 220 cm (l x b)
Pakmaat:64 x 21 x 20 cm (l x b x h)
Gewicht:± 6,85 kg
Materiaal binnentent:Ademend polyester
Materiaal buitentent:Polyester, waterkolom 3000 mm
Materiaal grondzeil:PE, waterkolom 10000 mm
Materiaal stokken:Glasfiber
Inclusief:Haringen en scheerlijnen

geleverd via Duitsland, ik vond hem hier nergens in België, ondertussen al eens opgezet en ben heel tevreden over de grote en de degelijkheid van de tent. De voortent heeft een grondzeil die hoger kan vastgemaakt worden, zodat er geen water binnen komt.

Nu nog uittesten in IJsland, ik laat het jullie nog weten hoe het ging.

Nog bedankt voor de extra tips :wink:

Schermafbeelding 2013-06-13 om 20.30.40.png

groetjes,

katrien

Ondertussen terug van IJsland, wat een ervaring, wat een land. Maar meer hierover in een ander topic.
Wou het even hebben over " de tent " in IJsland.

Uiteraard kan ik maar enkel mijn ervaring meegeven. Daarom even onze reizigersprofiel weergeven,

We zijn met z’n drieën, ik reken de dochter als een volwassen omdat ze met haar 11j al even groot is als ik ( ofwel ben ik klein).
Ik ben er 43j, mijn man 39j en dochter 11j. Mijn gezondheid is niet zo best, heb vaak last van chronische spierpijn.

Het was onze eerste keer met de tent en voor mij was de grootste vrees, het slapen op de matjes, pfff
We huurden een auto ( deden we reeds lang vooraf via internet, Bleu cars. ) waardoor we niet zo met het gewicht van de bagage moesten inzitten.

Wat hadden we mee,

De tent, Merk Vango ( zie uitleg hierboven)
Extra haringen en scheerlijnen
rubberen hamer
plaid met onderlaag in plastiek, leek heel handig te zijn.
Slaapzakken van het merk Nomad, die tot 0 graden gaan, was zeker nodig
Oordopjes , altijd handig
Friggobox om aan te sluiten in de auto, een gedoe om mee te doen met de vlieger maar zeer handig éénmaal ginder en minder duur dan dat je hem ter plaatste per dag huurt.
Zelfopblaasbare matjes, kocht die vorig jaar in de Aldi en vind ze heel goed.
De matjes zijn goed om op te slapen maar het was uiteraard wel even wennen, ikzelf had het er wat moeilijker mee, maar moeilijk gaat ook hé.
3 opvouwbare stoeltjes, hebben we uiteindelijk niet zoveel gebruikt omdat er vaak banken aanwezig waren om te picknicken.
Een brander met 2 bekkens, is ruim voldoende om eten voor 3 op te koken.
Eetset van Decathlon waar 2 Pannen in zaten, borden , bestek en bekers.

Wat de tent betreft, hij is echt ruim voor een 3pers tent. De voortent was ook een echte must, het grondzeil in de voortent hangt vast ( kan los ) en is heel handig. Wij gebruikten daarop de plaid met plastiek onderlaag om het onderzeil te beschermen en om gezelliger te zitten. Onze rugzakken bleven steeds in de auto maar de frigobox, wasgerief en etenswaren gingen mee in de tent. Als je de tent voor de eerste keer opzet (doe je best als test thuis) moet je eerst de ondertent plaatsten daarna de buitentent, éénmaal je dat gedaan hebt kan je ze aan elkaar bevestigen zodat ze nadien veel sneller afgebroken en opgezet is. het is dan niet meer nodig om de ondertent en de buitentent afzonderlijk op te zetten.
De tent droogt zeer snel, gewoon even draaien alvorens op te vouwen.
Wat de hoogte betreft vind ik de tent net goed, je kunt op je gemak gaan zitten zonder na je reis met een bochel naar huis te keren; :wink:

We hebben een paar keer regen gehad, veel mist, een paar keer hevige rukwinden maar ze doorstond het allemaal zonder problemen.
Ook een paar keer 's nachts maar 5°C gehad maar de ruimte waar je in slaapt isoleert echt goed en dus viel het best mee.
De tent zet je na enkele dagen ook heel snel op, bij ons was het echt teamwork, in 5 min stond ie
Extra haringen moet je zeker meedoen, staal is het best vonden wij.

Alhoewel wij onze tent ideaal vonden zagen we allerhandige grotes op de campings, zowel tunnels als van die werptentjes, zelfs echte grote familietenten. Of ze het allemaal goed deden dat weet ik niet maar ik vermoed dat wanneer je op de campings verblijft je daar beter beschermt ben voor de wind. Campers genoeg om als schutting te gebruiken.

Nog één iets, we zagen vaak jongeren met rugzak en tent te voet door IJsland trekken en ik kan daar maar één iets op zeggen “RESPECT” jongens , echt waar respect voor de wilskracht die jullie daar bovenhalen.

1 like

Nog een foto van onze tent in volle glorie :wink:

IMG_2176.jpg