Vraagje: wat is de gemiddelde leeftijd van mensen die voor 2 a 3 maanden rond gaan trekken in Australie? En gaan die dan vaak alleen of met iemand samen? Ik ben zelf van plan te gaan maar ben bang dat ik tussen allemaal mensen van 18 kom te zitten die na hun middelbare school er een half jaar of jaar tussenuit gaan…
Ik ga zelf in september voor 3 maanden naar australie (backpacken, rondreizen). Ik ben 28 ( en 29 als ik daar ben). Ik had, voordat ik mijn reis had geboekt, dezelfde vraag. Na navraag te hebben gedaan bij bekenden (ex-backpackers) kom je echt alle leeftijden tegen daar in Australie…jong en oud. Dus ik denk dat we genoeg leuke leeftijdsgenoten tegen zullen komen! Dus laat je leeftijd je er niet vanaf houden om deze geweldige reis te gaan maken!! ALVAST VEEL PLEZIER!
Ligt er denk ik ook aan welk gebied je kiest. Bij de highlights zoals Ayers Rock, Blue Mountains etc zul je alle leeftijden tegenkomen. In de party oorden aan de oostkust vooral jonge mensen. Aan de zuidkust vooral bejaarde Aussies. Van de andere gebieden weet ik het niet zo. Maar bedenk ook dat veel Australiërs van alle leeftijden natuurlijk op vakantie gaan in eigen land want dat is zo groot als een continent!!
Oh ja en er zijn ook verschillende types hostels net zoals die er in Amsterdam zijn. Ook hier heb je hostels die bekend staan als party hostels met late feestjes en harde muziek en dus ook mensen die daarvan houden; en juist de kalmere, nettere hostels met strictere regels en die meer de gezinnen en niet-pubers aantrekken. Daar zul je vast wel info over vinden in de reisgidsen.
Wij hebben vorig jaar ook bijna overal in hostels gezeten. Ik was met mijn 39 echt niet altijd de oudste In Adelaide zaten er echt een groepje senioren in Annies Guesthouse
Je kunt bij velen op hun website al redelijk “proeven” wat voor een soort hostel het is, want de partyvibe gebruikt men maar al te graag als reclame voor dit soort hostels. Wij gingen wel altijd voor een privekamer met eigen sanitair en dat hebben de partyhostels vaak al niet.
Bedankt voor jullie reacties! Weten jullie toevallig ook hoeveel het scheelt in prijs tussen een hostelkamer met meerdere mensen of zo’n privekamer met eigen sanitair?
Voor mij is het al 12 jaar geleden dat ik in Australië was dus mijn prijsinfo klopt niet meer. Wel weet ik nog dat ik zelfs een bed in een gedeelde kamer al erg duur vond!!
Heb effe niet alle info in m’n hoofd, maar ik dacht dat we gemiddeld zo’n 30euro per kamer per nacht hebben betaald, dus 15,- euro per persoon. In Cairns hebben we bv op de Esplanaide gezeten in een B&B en dat was een stuk duurder, maar daarvoor waren andere hostels weer een stuk goedkoper, waardoor we op bovengenoemd gemiddelde zijn gekomen.
Het ligt trouwens ook heel erg aan de plaats waar je heen wilt. In Melbourne hebben we overigens in het Formula1 gezeten, midden in het centrum. Schoon en niet duur voor die lokatie.
Laat maar de plaatsen weten waar je sowieso heen wilt gaan, dan plaats ik de links van de hostels als wij die plaatsen ook hebben aangedaan.
De prijs tussen een dorm en een privé kamer verschilt heel erg. Soms hadden wij dat het maar een paar dollar scheelde, soms is het meer dan het dubbele. Privé kamer is overigens niet altijd leuker, door met meerdere op een kamer te slapen leer je veel mensen kennen en kan ook gezellig zijn. Dan is het alleen wel aan te raden om de wat rustigere hostels te kiezen, in de lonely planet staan vaak korte beschrijvingen en die klopte in het algmeen goed. Daar staan overigens ook veel prijzen in en websites van hostels, kun je zelf een beetje vergelijken.
Wij zochten meestal de rustigere hostels op, kan je wel wat adressen geven als je je route geeft.
als je alleen reist dan is een privékamer toch vaak behoorlijk aan de prijs. Een double delen met z’n twee is vaak goed te doen, maar ze hebben lang niet overal singles en dan betaal je in je eentje de double…
Ik zocht meestal de kleinere dorms uit, 4-6 bedden.