Ik ben me aan het oriënteren op een vakantie naar Cambodja en kwam een leuk, individueel reisvoorstel tegen. Starten in Siep Reap en dan richting Phnom Penh (via de bekende bezienswaardigheden) en dan door naar Koh Chang in Thailand en vanuit Bangkok terugvliegen. Nu vind ik het alleen een heel gepuzzel hoe het beste naar Siem Reap te vliegen. In eerste instantie leek me vliegen op Bangkok het meest logische en met vervoer over land naar Siep Reap. Nu lees ik daar alleen problematische berichten over zoals tot aan de grens en dan maar zien om op betaalbare wijze in Siem Reap te geraken. Klopt dit ook? Anders is vliegen op Kuala Lumpur misschien een optie en met bijv. Air Asia doorvliegen naar Siem Reap. Benieuwd naar de ervaringen van andere reizigers?
Heb laatst ook flink lopen puzzelen met Bangkok als uitvalsbasis. Uiteindelijk een enkeltje met AirAsia van Bangkok naar Phnom Penh geboekt (€70). Je moet even goed zoeken want tickets kunnen soms exorbitant duur zijn. Vanaf Phnom Penh de bus naar Siem Reap ($10) en van Siem Reap de bus naar Bangkok (ook $10). Bij de grens (Poi Pet) moet je geduld hebben: grote operators krijgen voorrang op low-budget reizigers. Het zal me niet verbazen dat er smeergeld wordt betaald. Maar andersom (van Thailand naar Cambodja) schijnt erger te zijn.
Cheers!