Wat huishoudelijke vraagjes

Hi, ik heb nog wat algemene vraagjes namelijk:

  • heb ik een internationaal rijbewijs nodig om een scooter te huren? Moet ik mijn Nederlandse rijbewijs mee nemen?
  • zijn spullen als shampoo,Deo, anti muggen spul met deet, zonnenbrandcreme etc makkelijk te verkrijgen.
    Wij willen graag in redelijk simpele guesthouses slapen, is het daar normaal dat er kleine shampoo en zeep flesjes zijn?
    Bedankt alweer,
    Groetjes Lotte

Hoi hoi,

Wij en de meeste regulars raden zelf rijden, ook met scooter, zeer af. Wacht maar tot er een ongelukje gebeurt waarbij men jou mede de schuld kan geven, of zelfs iemand opzettelijk wat veroorzaakt :frowning:
Maar anyway, gesteld dat je persé wilt: internationaal rijbewijs nodig, en vervolgens een ‘endorsement’ stempel (kost iets van Rs 2000-3000) halen onder kantooruren bij de AA in Colombo. Of, als je al vantevoren kontakt hebt met de verhuurder, die dat al laten regelen met gescande kopie van je internationaal rijbewijs.

Alle drogisterij-zaken zijn lokaal te krijgen, o.a. in de supermarkets. Maar nee, shampoo in een guesthouse (sachets) zie ik zeer zelden en 1 zeepje vaak wel. Low budget moet ergens vandaag komen…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Dank je Erik (en of sandya). Ik heb de logica nog steeds niet ontdekt van de gratis shampooflesjes. Ik heb zeer lowbudget geslapen in diverse landen en juist waar ik het niet verwachtte stonden de flesjes op mij te wachten. En dan in de duurdere segment juist weer niet… maar dan neem ik mijn eigen mee (anders had ik een paar ‘proefzakjes’ mee genomen voor daar waar niets was).
Deet ook goed verkrijgbaar?
Scooter huren in de landelijke gebieden ook niet verstandig? In de grotere steden was ik het sowieso niet van plan.
Groetjes

Hoi maar weer,

De meeste winkels zullen Citronella of Odomos spray/creme verkopen, dat zijn de lokale redelijk beproefde muggenmiddeltjes maar of ze deet bevatten weet ik niet. In echt grote supermarkten zoals in Colombo kun je ook wel deet-spul (geïmporteerd) krijgen.

Sukses, <Erik> & [Sandya]

PS De volgende die blijft aandringen op positief advies voor zelf iets gemotoriseerds berijden in Lanka, op drukke weg of weggetjes achteraf, mag zijn/haar geplande route doorgeven. We hebben rond onze familie daar nog wel wat linkmiechels die altijd azen op geldverdien-truken zoals een ongeluk veroorzaken en dan de toerist, samen met de grondig corrupte politie, kaalplukken, en zullen die route met genoegen aan hen doorgeven ;-):ninja::chin:

Met betrekking tot de muggenspray, wij nemen altijd Autan mee. Deze kan je in verschillende variaties krijgen. De kleine spuitbusjes zijn het makkelijkst, al raken ze soms verstopt als je ze op de kop houdt. Dan is het handig als een ander je inspuit. Als je in de buurt van Duitsland woont kan je ze beter daar halen, ze zijn daar normaal gesproken een stuk goedkoper.

Met betrekking tot de scooter, Erik heeft zeker een punt. Zorg in elk geval voor de endorsement van het AA en je internationale rijbewijs. Dan kan je op de rustigere plaatsen ter plekke kijken of je het wel of niet aandurft.

:disappointed: