Wat doen in 3 weken indonesie?

Hoi!
In december willen mijn vriend en ik 3 weken rondreizen in Indonesië.
We hebben al veel gezocht en gelezen op internet maar kunnen maar geen keuze maken. Combi van sumatra, java en flores/komodo??
We houden vooral van natuur maar willen ook de nodige cultuur opsnuiven. We zijn wel redelijk snelle reizigers, blijven meestal niet langer dan 1 dag op een plek, maar dan is 3 weken nog kort.
Wat zouden jullie ons kunnen adviseren?
We houden niet van de hele toeristische plekken.
Alvast bedankt voor alle tips!

In Indonesië zijn reistijden lang. Er zijn wel nachtbussen tussen steden (zou ik nooit nemen), maar lokaal OV als bemo’s worden snel minder in de loop van de dag. Als je geen auto met chauffeur neemt, kun je maar een beperkt aantal dingen per dag zien. Elke dag ergens anders zitten, betekent dat je net niets ziet. Op welkom eiland je ook bent: in de stad waar je slaapt is niet veel, je moet het hebben van uitstapjes. Op Yogyakarta na vind ik de steden zelf namelijk niet echt de moeite.

Wil je nog steeds snel reizen: prima. Iedereen die wel eens in Indonesië geweest is zal het je echter afraden. Het past niet bij het land.

Wat je bestemming betreft: je zou kunnen beginnen op Java, en als je tijd over hebt vlieg je naar een van de andere eilanden en dan blijf je daar een paar dagen. Houd er rekening mee dat je midden in het regenseizoen zit, en dat dat met name in Sumatra en Flores tot roadblocks kan leiden. Even omrijden gaat niet, daar is het wegennet te slecht voor. Als een weg wegslaat ben je soms dagen aan het omrijden, of je moet wachten op de noodreparatie.