(origineel bericht op be-more.nl)
Wassen bij kaarslicht
Gisteravond na het Kirbu hospital bezoek ben ik naar Martien gegaan in het internetcafe. Ik zit nog maar net achter een pc valt de stroom uit. Martien baalt gelijk want hij had een uitgebreid verhaal geschreven voor zijn blog.
Alles weg, dat is vrijwel zeker.
We wachten terwijl we in een keer paniek horen. We zitten op de tweede etage en kijken over de rand naar beneden. Beneden is een soort van plaza waar je wat kan drinken. Er is blijkbaar een ruzie ontstaan. Klapstoelen en een tafeltje zijn omgegooid. Even ontstaat er een massahysterie. Maar gelukkig zakt het snel weg en keert er een soort van rust terug.
We wachten nog of de elektriciteit terug komt maar na drie kwartier wachten nog steeds niks. We besluiten om naar huis te gaan.
Onderweg in de bajaj van Abdi (onze vaste chauffeur) zien we dat een groot deel van Awassa zonder stroom zit. De stad is 's avonds al erg donker, maar nu helemaal.
Thuis heb ik mij bij kaarslicht gewassen want de stof zat voor mijn gevoel echt overal. Ook al is het met een teiltje water ik voel mij gelijk weer frisser.
Meestal schiet het licht ergens in de nacht weer aan. (En dan kan je je bed uit om de lichten uit te doen omdat je niet meer weet aan welke schakelaar je hebt gezeten.) Nu vanmorgen is er nog steeds geen elektriciteit. Het is ook zo rustig deze ochtend. Je hoort niks. Ook het telefoonnetwerk is aan, uit, aan, uit.
Vanmiddag hoorden we dat later in de ochtend de stroom weer terug is. Overdag heb je geen last van de stroomstoringen en gaan ze vaak aan mij voorbij. Behalve dan als je op internet wil ![]()