Warschau/Krakau

Hallo allemaal,

Met de kerstdagen zijn mijn vriend en ik uitgenodigd bij (aangetrouwde) familie in Polen. We zullen een paar dagen bij hen in Radom zijn, en willen er daarna graag nog twee stedentrips met elkaar aan vastplakken. Dit is nu onze planning:

za 22-dec Rotterdam –> Radom
zo 23-dec Radom
ma 24-dec Radom
di 25-dec Radom
wo 26-dec Radom-- > Warschau (ochtend trein, vanaf middag in Warschau)
do 27-dec Warschau
vr 28-dec Warschau
za 29-dec Warschau –> Krakau (trein, duurt vrijwel hele dag)
zo 30-dec Krakau
ma 31-dec Krakau
di 01-jan Krakau
wo 02-jan Krakau
do 03-jan TERUGREIS Krakau –> Rotterdam

We hebben in ons achterhoofd genomen dat we in Warschau ook nog naar Auschwitz willen, dat we rond oud&nieuw wat rustiger aan willen doen, en dat op zondag en met oud&nieuw misschien enkele bezienswaardigheden dicht zijn. Vandaar dat we nu meer tijd in Warschau hebben gepland. Hebben jullie nog tips voor onze vakantie? Alvast bedankt!

Groetjes, Esther

Hallo Esther,

Warschau heeft een mooi gerestaureerd centrum en ook daar buiten nog wel een paar bezienswaardigheden maar 2,5 dag lijkt me heel ruim. Het centrum is niet zo groot en in een middag kun je het gemakkelijk zien. Je zou kunnen overwegen een dag eerder naar Krakau te gaan. In de stad is veel meer te zien en je kunt in de omgeving veel uitstapjes te maken. Heel mooi is het plaatsje Zakopane in de bergen, je kunt er met de trein heen (wel een lange rit maar het is te doen als dagtocht), mooie houten huizen en mooie groene omgeving. Je kunt ook makkelijk naar Wieliczka (zoutmijnen), net buiten de stad. Voor Auschwitz zou ik hele dag nemen als je het goed wilt zien en op je in wilt laten werken. Het is aangrijpend. Kortom; In en rond Krakau ga je je zeker niet vervelen dus hoe meer tijd daar, hoe beter.

Veel plezier met de voorbereidingen!
Gerard

1 like

Ha Gerard,

Bedankt voor je snelle reactie en nuttige informatie! Een dag eerder naar Krakau nemen we in overweging, maar mijn vriend is daar al geweest dus wil hem ook de tijd geven iets “nieuws” te zien. Zijn er vanuit Warschau minder soortgelijke uitstapje te doen?
Grappig dat je schrijft over Zakopane, we zouden daar eerst ook nog een paar dagen doorbrengen om te skiën, maar de vakantie werd iets korter dan gepland dus hebben we dat maar laten gaan. Maar het is dus ook als dagtocht te doen? Als we langer in Krakau zijn klinkt dat als een goed plan. Voor Auschwitz trekken we zeker een hele dag uit.
Weet je toevallig ook of bepaalde bezienswaardigheden gesloten zijn op zondag, of op oud- of nieuwjaarsdag?

Groetjes, Esther

Ik zou geloof ik niet Zakopane als dagtocht doen, het is echt wel een flink eind reizen, of dat nu per bus of per trein is. Maar of je er een overnachting kan plannen rond kerst / oud & nieuw zal misschien ook lastig zijn al qua accomodatie. Ook ik zou denken dat je makkelijk een dag eerder naar Krakau kan, Warschau heb je in 1,5 dag wel gezien denk ik.

1 like

Accomodatie in Zakopane is inderdaad niet te vinden, daar zat ongeveer drie maanden geleden alles al vol. Dat was, onder andere, reden om Zakopane uit het programma te schrappen. Of we het op een dag willen doen kunnen we altijd daar nog beslissen, de weersomstandigheden zullen ook wel meespelen. Maar ik denk dat we het alleen doen als we ons echt vervelen in Krakau. :slight_smile:

Oja, en in m’n eerste post zei ik dat we vanuit Warschau naar Auschwitz gaan, maar dat is natuurlijk vanaf Krakau. Typfoutje!

Ha Esther,

Rondom Warschau is minder te doen dan rondom Krakau, het landschap is ook saaier voor Hollanders die plat land gewend zijn.

Zakopane hebben we in een dagtocht gedaan per trein, maar dat was inderdaad een lange dag. De rit duurt ruim 3 uur en kabbelt langs dorpjes, bossen en bergen. Als je niet graag lang in de trein zit is het dus geen aanrader. De route is wel mooi, vooral het laatste gedeelte. De bus kan volgens mij ook en gaat iets sneller.

Op:
reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn
kun je eventueel al treintijden opzoeken, voor het geval je toch beslist om te gaan. Echt vervelen ga je je niet in Krakau denk ik. Het zal rond kerst vast heel sfeervol zijn. Ik was zelf in Polen in een bloedhete zomerperiode dus ik heb geen idee wat wel of niet open is rond nieuwjaar…

Wederom bedankt! :slight_smile: