Ik wil in november een weekendje naar Krakau. Daarbij wil ik ook een dagtrip maken naar Auschwitz. Heeft iemand een tip waar ik dat het beste kan boeken? Moet dat in Krakau of kan het ook vanuit Nederland?
Je kunt ook op eigen houtje gaan. Wij hebben de bus gepakt vanaf Krakau (een dag van tevoren de tickets halen) en in Auschwitz zelf een kaartje gehaald. Daar kun je ook nog kiezen of je op eigen houtje wil of met een gids of koptelefoon. Ook rijden er regelmatig bussen naar Birkenau en weer terug vanaf het terrein.
In Krakau kun je ook naar een tourbureautje, maar daar betaal je dan ook naar. Mocht je meer zekerheid willen van tevoren, zou je ook kunnen googlen via welke site of reisbureau je kunt boeken. Misschien weet een medereiziger wel een goed tourbureautje? Kom je er niet uit, laat maar weten. Dan zoek ik met je mee.
Zelf heb ik Auschwitz-Birkenau heel indrukwekkend gevonden. Vooral Birkenau met het spoor dat in het kamp is aangelegd.
Groetjes, Anne
Ps: ik heb je berichtje naar een ander forum verplaatst.
Ik weet het niet meer uit m’n hoofd. Oeps! En dat voor een forumbeheerder (Off topic: waarschijnlijk ben ik dat binnenkort ook niet meer, zodat ik me helemaal kan richten op de reisredactie van Wereldwijzer).
Wel ben ik gewoon naar het station gelopen (waar ook het busstation zit in Krakau) en heb daar bij de bali een ticket gehaald een dag van tevoren. Dat ging prima, maar ik hoop dat een medereiziger je wellicht antwoord kan geven op je vraag?
Ik ben zelf met de auto gegaan vanuit Krakau, goede wegen en fijn rijden. Je rijdt het in 1 uur. Op de heen of terugweg kan je zo ook nog ergens anders stoppen om even te wandelen of de omgeving te bekijken. Wat ik wel prettig vond na deze dag vol verschrikkingen die je ziet.
Ik ben 1,5 jaar geleden met de bus naar Auschwitz geweest vanuit Krakow, dat is prima te doen. Gewoon naar het busstation gaan, kaartje kun je ter plekke kopen in de bus (naar Oswiecim). De lijnbussen gaan vrij regelmatig, maar tijden veranderen nog wel eens op het laatste moment. Als de bus net weg is, gaan er ook nog minibusjes die kant op. Die vertrekken vanaf hetzelfde busstation maar dan vanaf een verdieping lager. Je hoeft dus nooit heel lang te wachten.
Bij het kamp koop je een kaartje en krijg je een rondleiding met een gids. Het is indrukwekkend en je moet er de hele dag voor uit trekken. In Oswiecim stoppen de (mini)bussen vlakbij het kamp, maar de stop valt niet echt op dus let even op de looproute zodat je de stop weer makkelijk terugvindt.
Hey, dus als ik het hier goed begrijp moet ik tussen 10u00 en 15u00 met gids door Auschwitz? Vinden jullie dit aan te raden? Ik ben ook liever op mezelf, maar indien het echt meer de moeite is met een gids, overweeg ik dat wel. Heb je gidsen in alle talen of hoe werkt dat daar?
groetjes
Hoi! Ik ben vorig jaar in Auswitz geweest. Je hebt 2 delen; Autwitz 2 = Birkenau en daar kan je de gehele dag zelf rondlopen. Auswitz 1 daar kan je inderdaad pas vanaf 15.00 vrij rondlopen. Wij hebben een gidsje gekocht/ boekje met heel veel informatie en een route die je kan lopen zijn toen eerst naar Birkenau geweest van 11.00 tot 14.00 !!! ( zeer indrukwekkend) en toen in de buurt van Auswitz 1 wezen lunchen en toen weer op eigen gelegenheid vanaf 3 u rond gekeken. Ik vond dit echt fijn omdat NL een eigen barak heeft met daarin een wand met alle namen van joodse Nederlanders die het niet overleeft hebben, verschillende dagboekverhalen en foto’s etc. Ik vond dit zo indrukwekkend en wij hebben hier heel lang alles gelezen en bekeken. Ik zag andere groepen die er niet naar binnen zijn geweest! Dus dat zou ik echt een gemis hebben gevonden! Wij konden overal zo lang blijven als we zelf wilden! Wij hebben overal de tijd voor genomen want het is niet de bedoeling hier nog een terug te komen! Het was een zware droevige maar indrukwekkende dag die iedereen eens zou moeten ervaren!!
Je hebt gidsen in heel veel talen, maar ik weet niet meer of ze er ook in het Nederlands zijn.
Ook ik heb er voor gekozen eerst naar Birkenau te gaan en daarna pas naar Auschwitz. Hoewel de gidsen heel goed schijnen te zijn, wilde ik graag alleen door Auschwitz lopen en niet achter een gids aan.
Merci voor de snelle reacties! @Iedhuisman1: Zo’n gidsje/boekje heb je dat daar gekocht of thuis al? Heb je toevallig meer in zuid-Polen gedaan? Heb in een ander forum hier ook vragen over gesteld. @Jenny: handig je reiverslag! @iedereen: Hebben ze daar toevallig ook geen audiogidsen in alle talen? Zou ook wel handig zijn.
Hoe lang moet je uitrekenen voor Auschwitz & Birkenau? En er rijdt een bus zeker tussen de twee? Parkeer ik mij dan in Birkenau of Auschwitz?
Je kan met een bus de afstand overleggen tussen beide kampen. Maar als je eigen vervoer hebt kan je ook op eigen gelegenheid gaan. Ik zou zeker 4 uur uittrekken om beide goed te kunnen zien exclusief de reistijd.
Hoi! Nee dat gidsje hebben we in het winkeltje op Auswitz gekocht. Wij zijn ook op eigen vervoer gegaan. 4 uur hebben wij bijna alleen al besteed in Birkenau en toen moesten we nog naar Auswitz!! Wij hebben er echt de hele dag voor genomen.
Verder zijn wij alleen in Krakau geweest. Want wij bleven maar 3 nachtjes. Op de terug weg hebben we Wroclaw nog even gestopt voor kennissen die er toen woonde… Dus dat hebben we niet verder bekeken!
We zijn net terug uit Polen. We konden zowel in Auschwitz 1 als in Birkenau NIET tussen 10 en 15 alleen rondlopen! Wellicht kun je proberen achter een groep aan te lopen, maar we moesten wachten tot 15 uur.
We waren ook eerst naar Birkenau gegaan, direct vanaf het station. Bij Birkenau konden we onze tassen niet in bewaring geven, en moesten we eerst naar Auschwitz 1. De opslag voor tassen is dus alleen in Auschwitz 1. De pendel bus tussen de 2 kampen is gratis en gaat elk half uur.
Op de terugweg hadden we een bus genomen naar Krakau. De bus gaat niet zo vaak, ongeveer elk 1.5 uur. Maar de bus die we namen (om half 6) was erg druk. er waren 36 plaatsen en er stonden zeker 60 mensen te wachten!