Misschien niet zo een leuk onderwerp. Dit jaar wil ik het dan toch een keer met ogen zien en mee maken; Auschwitz.
Gezocht reismaatje M/V voor drie a vier dagen, 1 dag heen rijden, 1 of 2 dagen kijken en ervaren en dan de derde of vierde dag terug rijden. Ik ben van plan om met de auto te gaan (vanaf Amsterdam ongeveer 1200 kilometer, 1 dag rijden?) en kunnen dan de kosten delen. Wanneer? in overleg.
Hoi Harry!
Ik ben er zelf geweest, ook naar Majdanek in Polen, tis wel indrukwekkend mits je er geinterreseerd in bent…maar ik kan je wel vertellen de reis erheen en de plekken uberhaupt eromheen zijn echt super-super-saai en ver rijden…
Polen is verre van een vakantie-oord, op zich is dat nog niet echt een probleem maar er is werkelijk helemaal niets daar dat een beetje boeit, ook de natuur, dorpjes, winkels (skleps, noemen ze dat) niet.Ook veel wegen waren echt slecht…
Ik vond de reis door Polen zo verschrikkelijk tegenvallen en ik ben heus wel wat gewend…
Als ik je een goede raad mag geven, ga met het vliegtuig…
(maar ga je toch, dan wens ik je in iedergeval heel veel plezier)
Ik was me wel van dit bewust. Daarom wordt het ook een heel kort tripje. Vlug er heen rijden en afwisselen met een maatje. Daar alles op je in laten werken, aantal traantjes laten en dan na 1 of 2 dagen weer terug. Nee, het wordt geen gezellig uitje met een terrasje en een wijntje.
Nee, je gaat niet voor het stappen en het shoppen naar Auschwitz… maar ik zou ook het vliegtuig nemen als ik jou was. Je hebt van die arrangementen met hotel erbij, is redelijk betaalbaar (benzine is ook duur). Is mijn wens ook, eens naar Auschwitz, maar dan alleen… weet niet precies waarom. Ik wil niet dat er iemand loopt te zuchten dat het allemaal zo lang duurt als ik daar uren wil rondlopen en alles wil zien en op me in laten werken. Het is geen gezellig uitje, denk dat je daar echt wel een traantje laat zoals je zegt. En dan is het misschien wel fijn om er iemand bij te hebben… succes met het zoeken van een juist reismaatje!
Nou Auswitch zelf, evenals Majdanek is op zich wel indrukwekkend. Ik kan het heel goed begrijpen dat je dat eens wilt zien…Toch een groot stuk geschiedenis…
Van Majdanek vond ik het meest indrukwekkende de grote koepel met al dat as… ook de gaskamers…
Er hangt zeker wel een hele bepaalde sfeer, heel erg bedompt (wat logisch is natuurlijk…) Ik kreeg er wel de kriebels van…
maar ik ben toch blij dat ik het eens met eigen ogen gezien hebt.
Het interreseert me gewoon heel erg de tweede wereldoorlog wat de mensen toen meegemaakt hebben.
Ik ben met een Poolse vriend meegeweest naar Polen, maar vooral de delen waar ik ben geweest…heel armoedig, ze zijn daar echt arm…maar het is er voornamelijk ook heel saai.
Doordat besef ik weer hoe goed we het hier hebben…