Warmwaterbronnen + kookworkshop

Ik ben op internet aan het zoeken naar warmwaterbronnen en kookworkshops op Bali. Binnen het forum vond ik hier ook niet direct informatie over via de zoekfunctie. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen?

Ik vind voornamelijk warmwaterbronnen in noord-Bali, zijn deze er ook in oost-Bali? Of is de afstand vanuit Ubud of Amed zo kort dat je dit middels een dagtrip kunt doen?
Mag je in bikini in die bronnen, of is het toch wenselijk dat je meer gekleed gaat?

Verder zijn we dus op zoek naar een leuke kookworkshop. Waar vind ik deze voor een leuke prijs?

Via Wereldwijzer app

In Munduk, in de Puri Lumbung kan je een kookcursus volgen en niet ver daarvandaan, in Banjar kan je naar de Holy Hot Springs.
Dat van die bikini weet ik niet.
Ik kan je er wel bij vertellen, dat je in Munduk nog het echte Bali kunt zien, niet vergeven van de toeristen.

Ik ga niet in bikini de bronnen in.

De bronnen in de buurt van Lovina (banjar, maar zo heten er wel meer ;)) worden door redelijk wat toeristen bezocht, maar door nog meer locals. Mannen lopen daar wel in shorts, maar vrouwen hebben allemaal een T-shirtje aan of een sarong om (ook om hun bovenlijf).

Andere bronnen worden eigenlijk nooit door toeristen bezocht, en daar doe ik al helemaal een sarong om. Volgens mij zijn er geen warme bronnen in het oosten, en liggen de bronnen met name op de hellingen van de Gn. Batukaru.

Jenny heeft gelijk. Het is gebruikelijk om je op Bali gepast te kleden in dit soort baden. Ik weet het, in het grijze verleden hadden de vrouwen van Bali blote bovenlijven, maar dat is al lang gepasseerd.

Dank voor de tips! Maar zijn deze ook middels dagtrips te doen vanuit Ubud of Amed? De bronnen bij Lovina had ik inderdaad gevonden, maar ik krijg moeilijk een beeld van hoe ver alles van elkaar vandaan ligt. Overigens vind ik het geen probleem om me aan de bevolking aan te passen. De sarong ligt al klaar :wink:

Sent from my GT-I9300 using Wereldwijzer

Je kan vanuit Amed of Ubud een auto huren (met chauffeur) en een dagtrip maken naar een warmwaterbron, het Banjarklooster (enige boedhistische klooster van Bali) en de Gigitwaterval.

Voor de bronnen alleen zou ik niet zover rijden: de bron is niet veel meer dan een troebele betonnen bak met lauwwarm water. Grappig, maar niet echt bijzonder. Weinig natuurlijks aan…

(Het is IJsland niet ;))

Haha Jenny, ik had me er heel iets anders bij voorgesteld. Bedankt dat je me hebt behoed voor een teleurstelling. De combinatie die jij voorstelt lijkt me helemaal top!

Sent from my GT-I9300 using Wereldwijzer

en als je dan toch in Munduk bent, ga je meteen even naar de waterval. Als het een beetje meezit ben je er helemaal alleen ipv met 300 Japanners bij de Gitgit…

1 like

De tip voor de waterval in Munduk was een hele goede! Wij zijn hier met een gids naar toe gegaan, waardoor alleen al het smalle pad naar beneden prachtig was. Madé wees ons namelijk ook op al het fruit, de planten en de dieren die we tegenkwamen. De waterval leek komt dan plotseling midden in de natuur tevoorschijn: wonderbaarlijk gewoon. En, helemaal voor ons alleen!

Wij zijn naar de warmwaterbronnen in Banjar geweest. Inderdaad een soort van betonnen bak, maar wel mooi gelegen in het groen, zo vonden wij. Hier kwamen zowel de lokale bevolking als een aantal toeristen. Wij vonden het heerlijk om in de regen in dit warme water te baden en de waterstralen op onze rug en nek te laten kletteren!

Via Wereldwijzer app

Ik vond het water een nare kleur hebben . . .