Wanneer naar Vietnam?

Hoi,

Naast het weertype van Vietnam, zijn misschien hoogseizoenen of bepaalde evenementen in Vietnam mede bepalend voor wanneer je je reis wilt maken.

In Vietnam is het wat drukker van november tot maart en in juli en augustus. Gedurende kerstmis en nieuw jaar kunnen de prijzen omhoog schieten, evenals in juli als de Vietnamezen vrij zijn. Wat dat laatste betreft, gaat dat met name op voor hotelkamers voor toeristen in gebieden waar Vietnamezen hun vakantie vieren, zoals op Cat Ba Island.

Festivals of evenementen in Vietnam:

• Het Vietnamees nieuwjaar, Tet Nguyen Dan, is op 19 0f 20 januari (zelfde datum als het Chinees nieuwjaar). Dit is de tijd waarop families weer bij elkaar komen in de hoop op geluk voor het komend jaar, waarbij de geesten van grootouders eveneens thuis worden uitgenodigd. Ook geldt Tet als de verjaardag voor iedereen. Het kan bijzonder zijn om dit grootste festival van de winter te bezoeken, maar heel Vietnam is in beweging. Houd daar rekening mee.

Groetjes,

Anne-Jitske

1 like

Het vietnamees nieuwjaar en het Chinees nieuwjaar vallen dit jaar toch op 14 februari???

Dat klopt, ik heb wat algemene info geplaatst. Ik heb hier wat meer info in detail:

Nieuwjaar in Vietnam wordt gevierd op de eerste dag tot en met de vijftiende dag van de eerste maand van de Chinese kalender (Tet of lentefeest genaamd). De eerste dag is de dag waarop de tweede (maar heel soms de derde) nieuwe maan ná de winterwende plaatsvindt.

Hier volgen de data voor de komende jaren:

14 februari 2010
3 februari 2011
23 januari 2012
10 februari 2013
31 januari 2014
19 februari 2015
8 februari 2016
28 januari 2017
16 februari 2018
5 februari 2019

Groetjes,

Anne-Jitske

Ps: flevolandjes, bedankt voor je oplettendheid!

haha, graag gedaan hoor xD

Loop ik Tet net mis. :frowning:

nog andere geweldige dagen tussen 25 feb en 6 april??

Xx

Hoi Anne-Jitske,

Wellicht zou jij mij een handje kunnen helpen.
Ik wil dit jaar naar Vietnam, ik zit te denken om in november voor 4 weken te gaan.
Is november een ‘goede’ tijd voor Vietnam ? In alle waarschijnlijkheid beginnen in Hanoi en eindigen in Ho chi minh.

Alvast bedankt.

Hoi Fulana,

Als je in het zuiden bent, dan is november een hele goede maand. Niet heel erg heet, maar meer aangename temperaturen en droog. In het noorden kan het wat natter zijn en in de berggebieden (Sapa en DaLat) zal het best koud kunnen zijn. Wel kunnen er in het centrale gedeelte en het noordelijke gedeelte van Vietnam in november tyfoons het land aandoen (maar dit valt niet te voorspellen.

Het hoogseizoen is met name in de maanden juli en december, maar november zal ook al wat drukker zijn (volgens de Lonely Planet).

Dus voor het zuiden is het een prima maand, maar hou voor het noorden rekening met eventuele tyfoons. Hoop dat je hiermee wat uit de voeten kunt. Misschien kan iemand die in november in Vietnam is geweest je nog wat preciezere informatie geven?

Groetjes, Anne

@Azieazie: ik heb even voor je opgezocht, 8 maart is het internationale vrouwendag in Vietnam en 26 maart is het de dag van de jeugd. Ik weet niet of er vele festiviteiten omheen worden gepland, maar dat horen we misschien wel van jou :wink:

Verder hangen de meeste religieuze festivals samen met de maandkalender. Er worden speciale gebeden gehouden in Vietnamese en Chinese pagoda’s bij volle maan. Meestal valt dit op de 14e of 15 dag van de maand en de eerste of laatste dag van de maand. Maar ik denk dat je in Vietnam wel kunt navragen wanneer dit precies valt.

Groetjes, Anne

November nat in het noorden van Vietnam lijkt mij persoonlijk erg onwaarschijnlijk… Al weet je het met de global warming nooit natuurlijk. Kijk eens op wunderground.com. Ik zou het ‘tyfoon-advies’ met een grote korrel zout nemen, ik ben de afgelopen 10 jaar 2 keer in nov/dec naar Vietnam geweest. In het noorden mooi immer weer gehad, wel behoorlijk frisjes, terwijl het destijds in het zuiden noodweer was.
Sapa blijft ondanks de 'supertoeristische markt, een mooie plek. Wil je wat anders ga dan naar Bac Ha. Een bezoek aan Dien Bien Phu is ook zeker de moeite waard.

Groeten Bauke

Ik wil even reageren op Bauke.

De typhoon waarschuwingen zijn echt niet met een korrel zout te nemen.
Deze komen echt elk jaar voor. maar bereiken niet altijd Viet Nam.
Het kan toeval zijn, maar ik ben 3 x in Hoi An geweest en 2 x was het raak .

In november 2007 stond heel bijna heel Hoi An blank, de oude stad bijna tot aan het strand toe.
We hebben toen de oude stad met een roeiboot doorgevaren.

In maart 2009 was hadden we geen problemen en was de Typhoon in november 2008 aan Viet Nam voorbij gegaan.

In januari 2010 waren we de eerste gasten van Hoi An River Beach Resort na 2 maanden sluiting omdat alles weer hersteld moest worden van de thyphoon van november 2009.

Even voor Fullana.
Ik heb Viet Nam 1 x bezocht in november ( 2007 ) en ben toen van zuid naar noord gegaan.
Ik had t/m Qui Nhon goed weer met ook goede temperaturen ( 23 's-avonds en minimaal 28 overdag met zon ). Vanaf Hoi An tot ongeveer net voorbij Vingh wat koeler 17 's-avonds en 22 overdag ( geen regen ).
In hanoi en Halong Bay hadden we ongeveer weer de temperaturen van het zuiden met veel zon. Ik ben niet in Sapa geweest toen.

Maar het weer is niet te peilen en dus is dit een ervaring zonder eigenlijk een concreet antwoord ( dat is volgens mij onmogelijk wat betrefd klimaat ).
Overigens vind ik het wel een goede keuze van je om in de zon en 1 (misschien 2)% kans op regen te eindigen in het zuiden.

Voor Azieazie,

Anne-Jitske geeft aan dat 8 maart vrouwen dag is.
Klopt, maar er zijn geen festiviteiten ( of ik ze gemist ), wel zie overal reclame uitingen bij de winkels voor deze dag ( aanbiedingen zoals bij ons voor moederdag, vaderdag, valentijnsdag enz. ).

Omdat we op een meerdaagse tour waren met een chauffeur en gids kreeg mijn vrouw op 8 maart van beide een bos bloemen voor women day. Zou jouw dus ook zomaar kunnen overkomen.

gr
Ton.

Hoi Anne-Jitske & Ton

Bedankt voor jullie reactie.
We hebben gister onze vlucht geboekt : 14 november - 16 december.
Het duurt nog eventjes maar nu al voorpret :slight_smile:

Nog even een korte reactie mijnerzijds op het tyfoon-verhaal. Ik heb ten onrechte de indruk gewekt de kans op tyfonen in Vietnam te willen bagataliseren.
Mijn korrel zout verhaal slaat meer op de grotere kansen op noodweer in het Noorden. Volgens mij is die kans op natuurrampen n het midden en zuiden veel groter. Dat laatste heeft Ton zelf mee gemaakt getuige zijn eigen ervaring.
Temperaturen nov/dec rondom Hanoi zijn tussen de 15 en 20 graden, maar hoog in de bergen iets koeler. Normaal gesproken is de echte regentijd dan voorbij.

groeten Bauke