Verschillende maatschappijen bieden boottochtjes aan om walvissen te spotten. Dit kan o.a. vanuit Reykjavik (Hvalalif, Elding), Dalvik (Sea Tours and Snorri’s Sea Tours) en vooral vanuit Husavik (Northsailing, Gentle Giants).
Verschillende soorten zijn frequent zichtbaar, zoals de blauwe vinvis, maar ook de dwergvinvis, bultruggen, dolfijnen en orka’s komen zich vaak tonen.
Helaas is Ijsland ondertussen terug begonnen met de jacht op walvissen en volgens sommige bronnen is dat de oorzaak dat er deze zomer opvallend minder walvissen te zien waren.
De meeste maatschappijen geven je een nieuw ticket voor een volgende tocht als je geen walvissen te zien hebt gekregen.
Wie heeft er ervaring met walvistochten in Ijsland? Heb je er gezien? Zo ja, welke? Heb je misschien foto’s?
Ik zal zelf beginnen met mijn ervaring. Husavik, September 2009. Geboekt voor de namiddag. De ochtendgroep had geen enkele walvis gezien, dus dat was een slecht teken. En inderdaad, geen geluk. Nochtans staat op de affiches van de verschillende maatschappijen “99% kans”.
Dus ik kan helaas geen foto’s tonen of enthousiaste verhalen vertellen. Ik kan wel zeggen dat het goed georganiseerd is, met degelijke boten. Je krijgt op de terugweg ook nog een warme drank en een koek.
Maar voor wie plannen heeft om naar Ijsland te gaan: misschien hebben jullie meer geluk.
Wij zijn gegaan met Elding en hebben wel walvissen gezien. Was erg mooi. Jammer dat Puffin Island al leeg was (dus niet in september gaan). Wij hebben dwergvinvissen gezien.
Maar eerlijk is eerlijk: ik ben ook ooit walvissen gaan kijken in Oost-Canada en dat was toch spectaculairder.
Ik weet niet of je nog iets aan deze reactie hebt maar in mei 2009 hebben wij bij Gentle Giants in Husavik de namiddagtocht geboekt met succes. De zee was wel erg ruw (met heel veel zeezieken tot gevolg) maar we hebben vier verschillende soorten gezien (oa. humpback whale) waarvan er enkele heel dichtbij kwamen. Toffe ervaring.
Zijn in Husavik walvis wezen spotten, hebben een klein stukje van een Bultrug walvis gezien, ook een aantal dolfijnen gezien maar toen we een andere spotplek met de boot wilden gaan zoeken, kwam daar met een klap een einde aan.
De motor van de boot was geploft en deed het niet meer, moesten toen terug gesleept worden naar de haven.
Was op zich ook wel weer een leuk avontuur.